Waarom word je minachtend aangekeken als je zegt regelmatig naar programma's bij de commerciële omroepen te kijken?

En dan bedoel ik een programma als Expeditie Robinson, Idols, So you think you can dance enz. enz.
Ik geef eerlijk toe dat ik dit soort programma's wel eens kijk. Heerlijke ontspanning, je verstand op nul, colaatje en een zakje chips erbij. Wat is daar mis mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik gebruik mijn hersens genoeg op mijn werk, daarna vind ik hersenloos vermaak best vaak leuk. Ik kan bijvoorbeeld enorm genieten van een aflevering Buffy the Vampire Slayer. Jammer dat dat nu niet meer op tv is, maar nu kijk ik weer met veel plezier naar alle talentenshows-met-talentloze-kandidaten-en-botte-jury. Glaasje wijn en verse popcorn erbij, heerlijk.

Ik denk dat de mensen die daar minachtend over doen mensen zijn die het nodig vinden om beschaafd over te komen, en blijkbaar niets beters kunnen bedenken dan tv-snobbisme.

Ik heb mijn tv-kijk-gedrag daar niet voor nodig, ik vind het nogal betekenisloos om je eigenwaarde te halen uit de programma's die je kijkt. En ik vind het nogal zielig om je eigenwaarde te halen uit het minachtend doen over wat een ánder kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Daar is helemaal niets mis mee. Ik zou andere vrienden proberen te vinden, die deze programma's ook mooi vinden en je niet minachtend behandelen als je naar Tokkie-programma's wilt kijken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 antwoordman, Het eerste gedeelte van je antwoord vind ik positief, jammer dat je dan met zo'n rotopmerking moet afsluiten. Bewijst op dit moment voor mij dat jij er dus ook zo één bent die daar minachtend over doet.
AWM
14 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
graag gedaan
AWM
14 jaar geleden
Wow! de stand is 2-7!
zondag
14 jaar geleden
Tokkie-programma's! Antwoordman je bent me er eentje! Ik lag weer dubbel. Waar haal je het vandaan? Kan ik lid van je fanclub worden?
AWM
14 jaar geleden
Ik voel me gevleid. Doe maar af en toe een plus duimpje, als compensatie van dat negatieve geduim van alle humorlozen hier. Dan behoor je tot mijn fanclub.
Ik vrees dat ik een gevoelige snaar heb geraakt, van SBS6 moet je afblijven ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn niet per definitie humorlozen, Antwoordman, dat zin mensen die het concept van cultuurrelativisme hebben omarmd ; ook op het gebied van muziek mag je geen slechte en betere smaak (meer) onderscheiden. Teevee evenzo.
AWM
14 jaar geleden
Sorry voor het cliché, maar daar valt niet over te twisten.
Maar om je nou uit vrije wil als een debiel laten behandelen, ik weet het niet. (ja, ja, ik weet het, het is pretentieloos amusement, ik weet het)
ik denk omdat mensen het niet verheffend vinden oid, het niet is geent op kennisvermeerdering of de verbreding van je algemene kennis.

als je vpro kijkt vind men dat ineens wel intressant indd, vind dat wel een beetje "grachtengordel tereur" wat er bij hanneke groenteman uit komt zijn soms ook wel holle frases
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens, wat de vpro betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok dank je:) wat betreft "tokkieprogramma's": kijk het met trots. idols is net zo sensatie gericht als zomergasten alleen pretendeert net niet iets te zijn wat het niet is.
Er is nooit iets mis als jij kijkt wat je graag kijkt! Dus geniet ervan, kan me helemaal voorstellen hoe je daar lekker relaxted zit met cola en chips!
En ik denk dat er een heleboel mensen wel kijken,maar dan stiekum.
Net zoiets als zeggen: ik lees de Prive alleen in de wachtkamer bij de tandarts.
Of ik koop de Penthouse voor de goeie verhalen!!

Toegevoegd na 8 minuten:
Vergeet er nog aan toe te voegen, dat ik ook graag kijk.
Het verstand op nul, heerlijk ontspannen.
De meer "elitaire" programma's zijn ook de moeite waard, en ik heb er aantal die ik graag zie maar soms "vallen ze om" van al die mensen die zichzelf zo lekker belangrijk, interessant en op nivo vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat veel mensen de behoefte hebben zich beter te voelen dan anderen. Ik vertel wel eens dat ik de eerste serie Big Brother heb gevolgd. Je wil niet weten wat een afkeuring ik dan over me heen krijg van mijn "snobistische" vrienden.

Toegevoegd na 58 seconden:
Dat colaatje en die chips, daar is mogelijk wel iets mis mee. Maar dat is niet de vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is helemaal niets mis met naar de televisie kijken en vermaakt worden. Het is juist heerlijk ontspannend! En geloof maar dat praktisch iedereen dat wel eens doet, want hoe kun je ten slotte iets veroordelen als je er nog nooit naar gekeken hebt? Maar sommige mensen vinden dat ze hun status hoog moeten houden en kijken dus minachtend als je toegeeft dat je je hebt laten vermaken door een minder cultureel verantwoord, of nauwelijks informatief programma. Dat je er per ongeluk of expres naar kijkt, kan al eigenlijk nauwelijks door de beugel, maar dat je het openlijk toegeeft en ook nog toegeeft dat je er van genoten hebt, gaat in hun ogen te ver.

Toen ik een keer mijn verbazing uitte over het feit dat mensen die echt niet kunnen zingen in programma's als 'X-factor', zo'n verkeerd idee hadden over hun zangtalent, kwam ik er achter dat bijna de meeste mensen uit het gezelschap waarin ik verkeerde weleens naar een dergelijk programma keek. Had ik dit onderwerp anders besproken, was er slechts minachtend gekeken!

Trek je van die blikken dus maar niets aan en geniet maar lekker van de programma's die jij leuk vind!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, Expeditie Robinson mocht ik vroeger ook graag kijken en hoort voor mij om meerdere redenen niet in het rijtje thuis. Leuke psychologische spelletjes, waar je leuk over kunt discussieren.

Maar bij programma's als Idols en hoe heten al die spinn-offs daarvan met de meest obscure talentenjachten, ben ik ook niet echt onder de indruk van het publiek. Iemand daarom minachten gaat me te ver, ieder zijn meuk, maar persoonlijk heb ik wat meer 'uitdaging' nodig als ik teevee kijk. Okee, ik kijk dan ook nauwelijks meer teevee vanwege onder andere een overvloed van dit type programma's, maar 'wel eens' moet gewoon kunnen natuurlijk. Van de audities van de eerste Idols heb ik ook wel erg genoten trouwens, maar wederom vanwege de onderliggende psychologie. De rest van de afleveringen interesseerde me maar matig.

Het is met dit type programma's eigenlijk net als met Big Brother enzo ; de eerste keer is leuk, maar daarna (in alle volgende edities en spin-offs) weten mensen ongeveer wat ze in grote lijnen te wachten staat (of denken dat te weten) en dan trekken dat soort programma;s zowat alleen nog maar idioten aan waarvan ik liever niet wil weten dat het landgenoten van me zijn. De plaatsvervangende schaamte is enorm, en wellicht zou je er nog om kunnen lachen als het niet zo tenenkrommend beschamend zou zijn. Voor mij vertegenwoordigen dergelijke programma's de teloorgang van de beschaving en de degradatie van de cultuur in Nederland. Ik heb inderdaad maar weinig op met dit 'voer voor de massa'. Dus mensen die er helemaal blind voor gaan en geen aflevering willen missen, zul je dan ook vrijwel zeker niet aantreffen in mijn kennissenkring.

Dat zou dus de achterliggende reden van de reacties uit je omgeving kunnen zijn : met sommige mensen wil je gewoon niet geassocieerd worden. Dus wat dat betreft snijdt het antwoord van Antwoordman wel hout : bijpassende vrienden zoeken. Of gewoon niet zeggen dat je het soms stiekem best wel leuk vindt. We hebben allemaal wel zo'n kleine zonde. En je verstand op nul is soms ook gewoon lekker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik buiten de eerste Idols en één aflevering van Popstars nooit meer naar dergelijke programma's gekeken heb, dus misschien is het nivo wel gestegen hoor.
Met een slag om de arm dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind So you think you can dance een prachtig programma!(En ik schaam mij er zeker niet voor!) De voorrondes zou je kunnen zien als leedvermaak omdat er mensen zijn die auditie doen met dans kwaliteiten die onder de (profesionele) maat zijn. Maar wat ik vooral zie, zijn jonge hard werkende getalenteerde mensen die heel graag hun droom willen bereiken. In de daarop volgende rondes krijg je de meest uiteenlopende dans stijlen te zien. Dans stijlen waar ik niet eens van wist dat die zo mooi kunnen zijn en mijn blik op dans verruimd hebben. Maar wat mij het meest intrigeert is de motivatie, het doorzetten en het plezier dat deze mensen aan dans beleven. Ondanks de tegenslagen (harde woorden van de jury) nemen ze het advies mee en gaan door en door, alles om die droom te bereiken! Mensen die dit soort programma's te oppervlakkig vinden, kijken misschien wel te oppervlakkig!

Voor de mensen die door hun eigen vooroordelen en die van anderen heen durven te prikken.....kijk eens naar de onderstaande links.

http://www.youtube.com/watch?v=XZT5UyWNwFQ

http://www.youtube.com/watch?v=Qvz4eCEMeTY
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is niks mis mee, maar ze moeten mij er niet mee lastig vallen. Als ik ergens op visite ben en ze laten de tv aanstaan met dat duo 'Boszhart & Moors' en/of Joling, blijf ik niet lang zitten. Ik houd er ook rekening mee met het 'op visite gaan'. Televisie kijken doe ik wel thuis en dan niet naar zoiets. Maar smaken verschillen (gelukkig).
Alleen moet mij andersmans smaak niet opgedrongen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas als je iets hebt bekeken ,kun je er over meepraten.Dus als andere mensen minachtend doen over wat iemand kijkt,wil dus zeggen dat ze ook een dergelijk progamma bekeken hebben.Maar sommige mensen willen zich elitair voordoen.Yuppie gedrag ha ha ..Maar als diezelfde elitaire mensen lezen dat hun favo /schrijver,musikant,schrijver naar een bepaald programma kijkt ,is het opeens wel interessant..
En dan slaak ik maar een diepe zucht:>)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als je niet naar die programma's kijkt, kun je er niet omhéén hoor. Promofilmpjes, fragmenten in praatprogramma's ; je hoeft er zowat niet één aflevering helemaal van te zien zonder er over mee te kunnen praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk toch dat Erika gelijk heeft. Je merkt dit bij collega's ook vaak. Ze kijken nooit televisie en zeker niet het ranzig materiaal van de commercielen. Maar ze kennen we alle details, toch knap. Veel mensen kijken toch een beetje mee, zodat ze er later over kunnen afgeven. Althans dat is mijn ervaring. +1