Is het weigeren van bepaalde euromunten en bankbiljetten normaal?

Het gebeurd mij nog al met enige regelmaat dat ik in één winkel sta en dat zo'n kind achter de kassa zegt dat 1 en 2 eurocent muntjes niet geaccepteerd kunnen worden als geld. Of dat ik bij een bloemist voor maar liefst 268 euro moet af rekenen en dat er dan gezegd word dat ik met een briefje van 500 euro niet mag betalen...

Natuurlijk begrijp ik best dat als een kleine winkel op één dag 10 mensen met een 500 eurobiljet krijgt dat de reserves zo op zijn. Maar het expliciet weigen van muntsoorten en bankbiljetten zoals hierboven omschreven word gaat mij echt te ver. En als ik bij een Mediamarkt een LCD scherm haal van 489 euro dan mag ik dus niet met een biljet van 500, of 3 van 200 betalen. Ergens is dit van de gekke...

Wat is jullie mening over dit soort praktijken? Vinden jullie dit normaal, of moet een winkelier er maar enigszins op voorbereid zijn dat er ook biljetten van 200 en 500 euro in omloop zijn?

En waarom natuurlijk...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch zijn er wel winkels waar je nog met 1 en 2 eurocent kan betalen. Ik noem de Aldi. Deze geeft zelfs het wisselgeld tot op de cent terug

Het beste antwoord

We kunnen hier natuurlijk allemaal een mening over hebben, maar ik had een keer iets over de regels daarover gelezen en dankzij google kan ik jullie nu deelgenoot maken:

"Elke winkelier is vrij om eurocenten te weigeren. Dat zegt De Nederlandsche Bank. 'Het is hetzelfde als met het 500 eurobiljet. Ook die mogen ze weigeren', aldus een woordvoerder"

En voor de mensen die heel erg op de penning zijn nog een leuk weetje. Komt uit hetzelfde artikel:

"De winkelier moet wel altijd eurocenten teruggeven, als de consument daarom vraagt. 'De prijs is de prijs', zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. 'Als een product 1,99 kost en de winkelier heeft geen eurocenten, dan zit er niets anders op dan het bedrag naar beneden af te ronden'."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijp ik het goed dat afronden naar boven formeel niet mag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius: Dat zou je dan bijna gaan denken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laat ze dan gewoon stoppen met het bijmaken van 1 en 2 eurocent-muntjes, net als nederland destijds met de centen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kempo. Schijnt niet zomaar te kunnen.
"Afschaffen van de eurocent is moeilijk, omdat de instemming van alle eurolanden nodig is. Wel kan een land, net als Finland, in de wet vastleggen dat contante bedragen worden afgerond op vijf cent"
(Aldus artikel Volkskrant)

Andere antwoorden (10)

Elk euro biljet of munt is een geldig en wettig betaalmiddel.
Volgens de wet moet dit geaccepteerd worden.
Vraag is alleen heb je daar alle commotie voor over. Want als de winkel het niet wil aannemen zul je toch al gauw de politie er bij moeten halen, en wil je dat wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is dreigen met het laten staan voldoende...
Ja. Een winkelier wil zoveel mogelijk voorkomen, dat hij bestolen wordt. Criminelen willen graag grote slagen slaan. Als er een overval komt aan de kassa, is het dus van belang dat er zo weinig mogelijk in zit, om zo al te veel derving te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel winkels kunnen niet wisselen tegen biljetten van bijvoorbeeld 200 of 500 omdat er simpelweg niet genoeg geld in hun kassa lade ligt. Bij de grotere electronica zaken en andere winkels waar ze spullen verkopen die zwaargeprijst zijn kan ik nog steeds betalen met grotere biljetten.
Het feit om geen muntjes van 1 en 2 te accepteren heeft een financiele reden. het goedkoper om die muntjes niet te gebruiken voor winkels zoals supermarkten. Er gaat nogal veel tijd in zitten om die kleine rot dingen te tellen( en zoveel zijn die nau ook weer niet waard), en tijd kost geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moest eens weten hoeveel Duitsers en Belgen met 1 en 2 eurocentmuntjes betalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die sporen niet.
Ikzelf zou het helemaal niet erg vinden dat de 5 cent ook masaal wordt geweigerd. al die koperkleurige zooi vult m'n portomonee op terwijl ik het toch nooit gebruik.
Winkeliers denken, dat crimi's alleen bankbiljetten met hoge waarde vervalsen en nemen ze daarom niet aan. Crimi's weten dat inmiddels ook en vervalsen vooral biljetten met lagere waarden (50 EUR). De overheid vindt dit probleem niet echt erg, want die heeft liever dat het gehele betalingsverkker electronisch gaat, want dan heb je er meer greep op. De centrale bank zou betere bankbiljetten moeten maken, zeg vanaf 50 euro en de 5 en de 10 euro moeten omzetten in multi-metaal munten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Procentueel worden de biljetten van 20 euro het meest vervalst. Gevolgt door die van 10, 50 en 100 euro...
Het is weer hetzelfde liedje, als we dat massaal pikken, dan komen ze ermee weg... Pinnen en chippen toch ook... Dat was gratis toen het ingevoerd werd, toen hebben ze daar een prijskaartje aan gehangen en heeft die firma grof geld verdiend eraan... En nu heeft de overheid gewaarschuwd dat ze moeten stoppen en dan komen ze met een oplossing Klein bedrag, pinnen mag... Maar dat was in het begin al gratis...
Als iedereen met groot geld bij de Mediamarkt gaat betalen en als ze een nee krijgen opstappen, massaal, dan moet je eens zien hoe snel dat ze hun beleid gaan aanpassen... We pikken alles maar... De maatschappij is zo gericht op gedragsbeïnvloeding en conformeren, dat een individu gewoon alles pikt... Naaktscans op luchthavens, we pikken het allemaal... Camera´s overal waar je gaat, we pikken het allemaal... De credietcrisis, we pikken en slikken het allemaal... De massa heeft nog elke crisis opgelost en door hen kunnen enkelingen, graaiverslaafden hun gang gaan...
En wat doet jan met de pet, die blij is als een biljet van 200 euro tot zijn eigendom mag rekenen aan de kassa, ja meneer, nee meneer, ik zal dat wel even voor u ergens anders gaan wisselen... En dan komt hij mooi weer terug om het alsnog aan te schaffen bij de Mediamarkt... (Mediamarkt zijn oplichters in mijn opinie, dus daar moet je al helemaal niet komen, met hun aanbiedingen)

Ze komen er mee weg, en daarom kunnen ze dat doen en als je het kunt doen, ja wie kan dan de verleiding weerstaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn geen extreme hoeveelheden. Maar ik laat de boodschappen gewoon staan als zo'n kind zegt dat 1 en 2 euro muntjes geen betaalmiddel is. Net zoals dat LCD scherm van de Mediamarkt van 489 euro dat ze een 500 euro biljet niet willen accepteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo doe ik dat ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klasse
Ik ben het helemaal met je eens.

De euro is ons wettig betaalmiddel. Ik vind het dan ook belachelijk dat 1 en 2ct muntjes geweigerd worden. Zelfs als ik bij 1,98 met 2,03 betaal, krijg ik geen 5 ct terug. In andere landen kunnen ze ze toch ook in omloop houden, dus echt veel duurder zal het niet zijn.

En als ik 268 aan bloemen kocht bij die bloemist, zou ik hem met zijn hele handel laten staan als hij zei dat ik niet met 500 mocht betalen. Natuurlijk is het risico bestolen te worden groter met veel groot geld. Maar boven bepaalde bedragen is het een stukje service.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet normaal. Ik heb nog nooit meegemaakt dat 1 en 2 cent munten werden geweigerd, zolang je in veelvouden van 5 cent betaalt.
En mocht dat wel voorkomen, dan loop ik de supermarkt uit zonder af te rekenen en mag 'dat kind' zelf €150 aan boodschappen (laten) terugleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan heb je er zelf ook last van. Kun je ergens anders heen, en daar nogmaals al je boodschappen verzamelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac: Ze nemen het erg graag aan dan...
Het 'weigeren' 500 euro biljetten kan ik uit oogpunt van veiligheid nog begrijpen. Afronden mag (helaas heeft de middenstand dat onderling afgesproken) maar die 1 en 2 centen moeten ze gewoon accepteren, punt uit. Dit komt gewoon voort uit luiheid en gemak. In buitenland wordt er toch ook gewoon mee betaald?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze ondernemer hebben ze echt niets gevraagd hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast detailhandel nog meer initiatiefnemers, lees hier:
Initiatiefnemer van deze maatregel is het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). In het MOB zitten behalve banken en de detailhandel ook maatschappelijke organisaties als de Consumentenbond, de ouderenbonden en de Chronisch zieken en Gehandicaptenraad. De Nederlandsche Bank (DNB) is voorzitter van dit overleg-orgaan.
Ik begrijp je helemaal. aan de ene kant snap ik de winkel wel, want die een en twee cent hebben ze niks meer aan, en die 500 euro is te groot om wissel geld terug te geven.
maar het zijn wettige betaal middelen. maar als er een sticker bij staat dat ze niet 500 euro aannemen, dan hebben ze het recht het briefje te weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een winkelier mag bepaalde munten en bepaalde coupures weigeren, op voorwaarde dat dat bij de ingang van de winkel wordt aangegeven.

Winkeliers weigeren 1ct en 2ct omdat dat kleine grut meer geld kost dan het oplevert. Tellen en inleveren bij de bank kost geld. En muntrollen kopen kost geld.

(In Duitsland is dat overigens anders. Daar kun je je kleine munten gratis bij de bank inleveren. Je gooit alles in de bak van een apparaat, je doet je pinpas in de sleuf - het apparaat gaat flink ratelen - en het bedrag wordt bijgeschreven op je rekening. De knopen en de Thaise munten krijg je terug. Ook muntrollen kopen is gratis. Naast het zojuist genoemde apparaat staat een ander apparaat waar je muntrollen kunt kopen, tegen kostprijs.)

Winkeliers weigeren grote coupures omdat ze anders veel wisselgeld in kas moeten houden, voor het geval een klant met zo'n groot biljet aankomt. Als je die grote coupures vooraf al weigert, kan de klant hooguit met € 50 aankomen, dus hoef je veel minder wisselgeld in de kas te houden. Minder geld in de kas maakt je winkel minder interessant voor overvallers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muntrollen en/of zakjes kun je als ondernemer geheel gratis bij de bank krijgen... Maar zoals al meer aangegeven laat ik ze de boodschappen lekker terug zetten als ze dit weigeren. Dan nemen ze het namelijk heel erg graag aan... En in het voorbeeld dat je over Duitsland geeft spreek je jezelf tegen. Tussen gratis en tegen kostprijs zit een groot verschil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ik dacht dat munten geld kostten (meer dan de waarde van de munten). Daar was ooit sprake van. Kennelijk hebben de ondernemers met succes geprotesteerd. Goede zaak! Enneh - je begrijpt vast wel wat ik bedoel met "gratis" en "tegen kostprijs". Toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap best wat je bedoeld hoor... En het probleem van inleveren bij de bank is dat je met uitzondering van de Rabobank 50 cent per rolletje/zakje moet betalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als je in de buurt van de Duitse grens woont, open je een gratis bankrekening bij een Duitse bank, en stort je daar je muntjes. Kost niets, is binnen een paar minuten bijgeschreven op je rekening - desnoods ga je meteen daarna naar de geldautomaat om het gestorte geld in de vorm van briefjes terug op te nemen.