hoe kan je iemand steunen zonder dat anderen er achter komen.

Een uitleg is hier wel erg belangrijk denk ik. Een vriendin van mij heeft een moeilijke periode achter de rug, en gaat een nieuwe eveneens moeilijke periode tegemoet.

Thuis heeft zij 17 jaar lang onder een streng(gecombineerd met te veel fysiek/geestelijk geweld) geleefd. Zij is nu "gevlucht" en is ondergedoken geweest. Nu is zij naar een "safehouse"gebracht waar er geen contact opgenomen mag worden met de buiten wereld.

Hij broer en ik zijn de enige die weten waar zij op dit moment is en dat willen wij zo houden. Wat is nu een goede manier om haar een hart onder de riem te steken zonder dat zij in problemen raakt.

Het kan zijn dat mijn uitleg niet voldoende is. Geef dan even een reactie en dan voeg ik het even toe.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als reactie op de mensen die het antwoord opperen om haar met rust te laten. Uiteraard was dit ook mijn eerste gedachte maar zij heeft echter 2 weken geleden aangegeven dat zij zich erg in de steek gelaten voelde door de mensen om wie zij gaf. Ik wil haar dus niet het gevoel geven dat ik haar ook in de steek ga laten, dat ben ik namelijk niet van plan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Ik weet niet of je christen bent? Maar het gebed is een machtig wapen. Bid daarom voor haar!

Maar ik kan begrijpen dat je ook iets fysieks wilt doen..

Mag jij haar bezoeken, ik verwacht niet. Maar misschien mag je haar wel post sturen. Stuur een lieve kaart of brief.

En zorg ten alle tijden dat je voor haar klaar staat als ze je nodig heeft.

Moeilijk.. sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als fysieke post niet mag verwacht ik dat email ook niet mogelijk zal zijn. Even vanuit jou geredeneert. Stel er is een machtige God.. maar jij weet niet wie. Dan kun je gewoon bidden en zeggen: "God ik ken u dan wel niet, weet niet eens of U eigenlijk wel bestaat, maar als U dan bestaat en echt machtig bent, dan hoort U me zo ook wel. Ik wil U bidden voor mijn vriendin {vul hier je gebed voor haar in}. Ik ben begrenst mens, U weet wat het beste voor haar is. Wilt U datgene voor haar doen. Help haar alstublieft." En in mijn geloofsovertuiging mag ik je zeggen: God bestaat en Hij luistert naar je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooruit, ik zal je niet dwingen :)
Ik hoop dat het snel beter gaat met je vriendin.
Ik denk dat gewoon even met rust laten het beste is, in een safehouse werken mensen die je kennis echt wel een hart onder de riem steken, ze wordt daar goed begeleid en opgevangen.

Toegevoegd na 39 minuten:
In antwoord op je toevoeging; Dat siert je, jij weet ook niet waar je met je gevoel heen kan. Misschien dat je via de hulpverlening idd een bloem of een kaart kan sturen, doet vaak héél veel voor de mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een tijdje rust en ruimte geven.

Na een tijdje kun je via de medewerkers contact leggen met haar. Je zou kunnen afspreken om ergens wat te gaan drinken. Doe dit wel heel zorgvuldig en op een veilige en drukke plek. Het is verstandig om de politie in te lichten als je haar gaat bezoeken. Mocht er wat gebeuren, zijn ze in ieder geval op de hoogte.

Verder kun je informatie krijgen bij steunpunt huiselijk geweld. Daar werken specialisten die jouw kunnen adviseren hoe en wat je allemaal kunt doen. Is trouwens ook handig voor je eigen veiligheid.

Succes! En lief dat je zo meeleeft met haar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: laat af en toe via de medewerker een boodschap achter en vertrouw erop dat die medewerker vakkundig genoeg is om in te schatten of het slim is om de boodschap nu door te geven of nog even te wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat haar vooral weten dat ze je ten alle tijden kan bereiken. Dag en nacht. Dit geeft al het gevoel dat je er voor haar zal zijn. Laat zelf ook geregeld iets van je horen, dit is zo belangrijk voor je vriendin. Het is al heel wat dat ze het besluit heeft genomen om weg te gaan. Petje af hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer via één of andere chat site eens wat met haar te 'praten'

Zij zowel als jij moeten dan natuurlijk wèl een nickname aannemen.

Als je met haar 'praat' laat daarbij dan duidelijk voelen dat je volledig achter haar staat en dat jij haar, waar je dat maar kunt, wilt steunen...Dat je er dus altijd voor haar wilt zijn..

Vraag haar of haar, eventueel na overleg met de leiding daar, wordt toegestaan op haar gsm gebeld te worden zodat zij jouw stem af en toe eens kan horen..

Als er geen van beide bovenstaande suggesties mogelijk is, kun je altijd nog een brief aan haar schrijven en af en toe..een leuk kaartje sturen.

Werk ook met de brieven enz. met een nickname...want je weet maar nooit toch wie die brief onder ogen krijgt, hè

Succes voor jou en voor dat meisje, wens ik jullie van harte toe..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je iets aan haar geven? Een klein beertje of een mooie kaart met toepasselijke spreuk of zo? Iets, als ze er naar kijkt, dat ze weet dat je aan haar denkt?