Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Drie maal kussen op de wang (links-rechts-links) is trouwens een gewoonte die uit Brabant en Limburg is overgewaaid naar de rest van Nederland.

Van oorsprong was deze begroeting mét kus(sen), alleen bedoeld voor familie en intieme vrienden. Tegenwoordig is het gemeengoed geworden en kijkt niemand er nog raar van op.
De 'techniek' gaat als volgt: beroer met je lippen vluchtig de wang van de ander, bewaar enige fysieke afstand, ongeveer de lengte van de onderarm - en laat natuurlijk begeleidende geluiden (smakken!) achterwege......, en een kus op de mond is natuurlijk alleen weggelegd voor jouw geliefde...

Wel zoenen maar niet driemaal? Meld dan vriendelijk dat je het bij één (of twee) zoenen laat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat laat ik meestal aan de andere over...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het midden.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Ik doe er zelf niet meer aan mee, al dat gezoen, alleen nog familie, maar als je ongemakkelijke situaties wilt voorkomen, is het links-rechts-links.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat moet iedereen toch zelf weten?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
links-rechts-links is het meestal.
Ik ken wel iemand die altijd andersom begint maar die is linkshandig, misschien heeft het daat wel mee te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar zullen we beginnen ?
Voordat we kussen kijken we de ander aan. Met de richting waarin we daarna onze ogen draaien, geven we aan aan welke kant we beginnen met kussen. Dit is een heel subtiel oogteken dat we niet bewust waarnemen. Hier gaat het nog wel eens fout. Als we ons in de kant hebben vergist komen we terecht in een soort dans, heen en weer, waarin we nog moeten voorkomen dat onze neuzen tegen elkaar botsen of dat we elkaar op de mond kussen. Een ander aspect dat nogal eens verwarring geeft is het aantal kussen. Sommige mensen geven drie kussen, andere twee. Hier gaat het om een verschil in gebruik binnen een subcultuur. Als hier geen afstemming is, komt het wel voor dat een van beide nog in de lucht aan het kussen is terwijl de ander al doorloopt. Ook dit is soms aanleiding voor een ongemakkelijke, soms komische situatie. Een enkele kus op de wang is intiemer dan twee of drie. Een moeder die haar kind kust bijvoorbeeld, geeft maar een enkele kus en geen drie.

(RJ)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begin altijd links, en heb nog nooit een kopstoot gehad. Oogcontact maken voordat je gaat kussen voorkomt ook een hoop gebots!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding