waarom hebben de amerikanen het altijd over "a dozen" en wij over "tien" als we over aantallen of aantallen malen paten?

?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je dat Amerikanen andere aanduidingen hebben voor een hoeveelheid? Trouwens, 'a dozen' is een dozijn beiden 12 van aantal, zowel in Nederland als in Amerika.

Het beste antwoord

Pas sinds Napoleon grote delen van het vaste land van Europa heeft veroverd is het huidige op tientallen gebaseerde decimale stelsel breed ingevoerd geraakt. Daarvoor gebruikten de landen in Europa allerlei afwijkende eenheden.
Ook hier hebben we lang, en nog steeds, andere eenheden zoals een gros of een dozijn, maar het decimale stelsel heeft dat voor een groot deel verdrongen.
Engeland en Amerka zijn nooit door Napoleon veroverd, en hebben hun oude manier van tellen veel langer vastgehouden. En ook moet je daar nu nog steeds opletten met maten en gewichten, omdat ze niet standaard met kilo’s en liters, ook decimale eenheden, werken, en bijvoorbeeld met 'ounce' iets heel anders bedoelen dan onze 'ons'.
‘a dozen’ is ook zo’n overblijfsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
"gros" en "dozijn" worden hier ook regelmatig gebruikt. Overigens heeft Engeland zich gewoon niet aan de afspraak met Frankrijk gehouden. Frankrijk en Engeland hadden ruzie over het stelsel voor maten en gewichten, en over de plek van de nulmeridiaan. Uiteindelijk gooiden ze het op een akkoordje: Engeland mocht de nulmeridiaan hebben, als ze het Franse (decimale) systeem voor maten en gewichten zouden invoeren. Engeland kreeg dus de nulmeridiaan, die nu over Greenwich loopt. Maar ze hebben het decimale systeem nooit ingevoerd.

Andere antwoorden (2)

Een Dozen is een aantal van 12
Een Dozijn is ook 12 stuks in Nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
a few dozen = tientallen
hoort bij het spraakgebruik, zoals wij ook het woord 'mijl' nog regelmatig gebruiken