Kan ik als inwoner bezwaar aantekenen voor iets waar ik niet achter sta?

Gisteren is bekend geworden dat een gemeente en een sponsor een voetbalclub kunnen redden mits het resterende deel van het tekort op de inwoners verhaald wordt? Nu woon ik zelf niet in deze gemeent maar als mijn gemeente mij deze verplichting op gaat dringen en ik heb helemaal niks met voetbal kan ik dan bezwaar aantekenen en zou dit gehonereerd worden?

Failliet is toch failliet zou ik zeggen.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

1. Bezwaar aantekenen mag altijd. Als je dat met meerdere mensen doet heb je nog meer kans.
2. Naar de rechter stappen na advies van een advocaat heeft veel meer zin. Wederom als je het met velen doet heb je meer kans.
3. Als je het niet eens bent met beleid dan kun je daar inderdaad je ongenoegen over laten merken bij komende verkiezingen

4. Maar het aller allerbelangrijkste: natuurlijk gaat de gemeente de kosten van RKC niet verhalen op de burger. Haha. Dat kan toch niet, ze kunnen jou toch niet dwingen ergens aan mee te betalen? Je hebt het helemaal verkeerd begrepen. De gemeente Waalwijk heeft bij RKC afgedwongen, dat het gat in de huurkorting die de club krijgt voor het stadion, via een stichting moet worden ingelost. Het doel van die stichting is om geld te WERVEN bij onder andere de burgers van Waalwijk.

En gelukkig is werven nog altijd iets heel anders dan innen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je hebt het duidelijk over Waalwijk.

Ik vind zeker wel dat je daar bezwaar tegen moet kunnen maken. Ik zou een brief sturen naar het gemeentebestuur en daarin melding maken van je standpunt.
Ik neem trouwens niet aan dat ze alle inwoners een brief met acceptgiro gaan sturen voor een bijdrage. Dat zal wel weer via gemeentelijke belastingen gaan.

Het lijkt me eigenlijk netter als de club zelf met een collectebus oid rondgaat bij zijn eigen fans zodat alleen diegenen die er belang bij hebben kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft iedere burger van de gemeente recht op sprekersrecht. (dan kan je in 3 min. Je verhaal doen bij het gemeentehuis). Dit heb ik zelf ook pas geleden gedaan bij een beslissing van de gemeente m.b.t een sportvereniging. Check even de website van je gemeente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja. Je kan bezwaar indienen. Sterker nog: Als je 50.000 (?) medestanders vind kan je het zelfs door de 2e kamer laten behandelen.

Overigens: Er is hier geen plicht. Er is gezegd: Wij betalen dit deel mee. Echter, de overige 150K euro moet door de fans worden bij elkaar gesprokkeld. Dus het is niet zo dat de gemeente bij iedereen een paar euro extra belasting heft om de club te laten voortbestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou niet gehonoreerd worden, denk ik. In een gemeente worden alle uitgaven evenredig op de inwoners verhaald. Je kunt ook niet zeggen;"ik heb niets met iedere dag douchen, dus betaal ik niet zoveel als de buren met al hun kinderen die elke dag douchen".Aan de infrastructuur betaal je ook mee, zoals goede verkeers voorzieningen als je geen auto hebt. je betaalt ook mee aan sportaccomodaties als je niets met sport hebt, omdat dat in de gemeente heffingen zit. Zo betaalt iedereen mee ook als je er niets mee hebt. Zo werkt dat nu eenmaal.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar douchen (watervoorziening) is één van de primaire levensbehoeften, dat is wat anders dan mee moeten betalen aan het al dan niet blijven bestaan van een voetbalclub.
Je zit al om de andere week met overlast van bezoekende supporters en dan mag je er ook nog eens voor betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat als het een belang dient waarbij iedere inwoner baat bij heeft dat het via de gemeentelijke heffingen geincasseerd wordt.
We praten hier echter over een bedrijf/onderneming. Want dat is het. Een voetbalclub is gewoon een bedrijf met werknemers in dienst. Moet ik nu als belastingbetaler een bedrijf gaan redden waar ik niks mee heb? En kom me nu niet aan met de reactie dat het een gemeenschappelijke functie is of iets in die trent. Wat dat is voor bijvoorbeeld een horeca gelegenheid of iets in die trant ook en als deze om dreigen te vallen springt de gemeenschap (lees gemeente) ook niet bij. Hier wordt dan gezegt dat dat het risco van ondernemen is.
amc
14 jaar geleden
Ferie@Je hebt helemaal gelijk, ik zou ook zeker met een groep gelijkgestemden naar de gemeenteraad stappen. Bezwaar aantekenen mag toch altijd? Maar ik denk dat het niet zo maar gehonoreerd wordt, of er moet een fractielid (of partij) bijzitten die zich sterk wil maken voor de tegenstanders. Kijk zo`n burgemeester kan dan wel van alles beloven maar de raad beslist.Of hebben ze er al over vergaderd en besloten? Het is een beetje ver van mijn bed, dus ben niet zo op de hoogte van Waalwijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarbij doet het er niet toe, want het is niet waar wat Ferie zegt, dat de kosten verhaald gaan worden op de burger. ZIe mijn antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welkom in de dictatuur van de meerderheid.
Ja, elke vier jaar mag je stemmen voor de gemeenteraad.

Bezwaar kan je natuurlijk niet maken. Het zou natuurlijk erg vreemd zijn als elke beslissing door burgers kunnen worden geblokeert. Alleen als er fouten zijn gemaakt kan je naar de rechter stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een brief sturen naar de gemeenteraad en/of inspreken bij een vergadering van raad of de commissie van de raad die dit behandelt. Als burger heb je namelijk het recht om je mening te geven over wat de gemeente doet met het belastinggeld dat jij betaalt.

Als je dat als eenling doet, is de kans op succes echter erg klein. Je kunt in zo'n geval beter medestanders zoeken, en contact opnemen met één van de partijen in de raad die jouw standpunt delen. Zij kunnen je dan ook adviseren hoe te werk te gaan.

Als de besluitvorming al te ver gevorderd is (als de gemeenteraad al over het voorstel heeft gestemd en er in meerderheid mee heeft ingestemd) zal je er echter niets meer aan kunnen veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet van een oude buurman dat hij succesvol bezwaar heeft gemaakt tegen de prijsverhoging van de Nuon. Dit nadat bekend was geworden dat Nuon als hoofdsponsor Vitesse met miljoenen moest bijstaan...

Dit principe kun je ook doorvoeren m.b.t. de Gemeente...

Maar wat ik begrepen heb is dat de suporters zorg moeten dragen voor het feit dat die 150.000 euro per jaar onder de inwoners van Waalwijk word ingezameld. Dus de suporters zullen in deze bot vangen bij die inwoners die niets met voetbal hebben...