Is 'eens gestolen altijd een dief' nog steeds waar?

Dit naar aanleiding van alle commotie rondom het terugkeren naar de maatschappij van een eindhovense pedofiel. Nu staat er op de nieuwssites: "Op verscheidene plaatsen in Eindhoven hangen inmiddels posters met daarop de foto van pedofiel S. van der V. voor ramen van huizen".

Hij heeft zijn straf uitgezeten en het bleek niet nodig om het een verder correctie traject te geven. Geldt dan echt nog steeds het credo 'eens gestolen altijd een dief'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Pedofilie is het seksueel aangetrokken voelen tot kinderen die nog niet geslachtsrijp zijn. 32.000 tot 160.000 mensen (mannen en vrouwen) in Nederland schijn je onder de groep pedofielen te kunnen scharen. Ik vind dat moeilijk te begrijpen, en ik weet niet of ik het als een geaardheid wil zien. Feit is dat pedofilie voorkomt en op zich in Nederland niet strafbaar is, zolang je niet tot daden overgaat.

Pedoseksualiteit is daadwerkelijk seks hebben met een pre-puberaal kind. Daarbij kom je aan kinderen die nog helemaal geen seksuele gevoelens hebben en daar zeker ook geen keuzes over kunnen maken. In het ergste geval wordt op dat moment een mens voor de rest van zijn of haar leven onherstelbaar beschadigd. Van kinderen moet je wat mij (en wat de halve wereld) betreft, afblijven - dat is een harde grens, die we moeten verdedigen.

Als je aan kinderen komt, ben je dan ook strafbaar in Nederland. In dit geval is het aan het licht gekomen. En is de man in kwestie gestraft.

Dan nu de vraag: kun je iemand die seksuele handelingen heeft verricht met een kind na uitzitten van zijn straf nog vertrouwen in de buurt van een kind? Ik denk in een heel zeldzaam geval wel. Ik wil geloven dat sommige mensen ervoor kunnen kiezen om na zo'n daad nooit meer aan kinderen te komen. Ik geloof dat mensen de gevolgen van hun daden kunnen zien en kunnen kiezen voor iets anders. Maar ik weet tegelijk ook dat anderen - de meerderheid? - het wel opnieuw zullen doen. Moet je zo'n risico willen lopen?

Ons rechtssysteem is erop gericht om mensen die terug kunnen keren, ook terug te laten keren in de maatschappij. In dit geval is geoordeeld dat de man weer op vrije voeten mag. Ik weet niet op basis waarvan. En ik zou ook bang zijn als ik kinderen had en de man kwam naast me wonen. Vind ik dat iemand die zoiets heeft gedaan, een tweede kans moet kunnen krijgen? Principieel wel, gevoelsmatig niet. Een dilemma waar ik nog niet uit ben.

Hoewel ik de mensen heel goed snap die het doen, ben ik in ieder geval wel tegen het ophangen van de posters. Door het ophangen van de posters wordt een man vogelvrij verklaard. Hoewel ze zelf geen mes in zijn rug duwen, zijn ze wat mij betreft mede-schuldig op het moment dat iemand daartoe over gaat. En je speelt gewoon geen eigen rechter - dat is ook een harde grens.

Dus, mijn magere conclusie... Ik hoop dat onze rechters weten wat ze doen als ze iemand terugzetten in de maatschappij. En hoewel ik het snap, is het ophangen van posters ook fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja daar ben ik zeker van...
Heel goed dat die posters er hangen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeten ze veel meer doen posters op hangen en mogen van mij ook op de pakken melk komen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad goed idee van je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet mee eens. Een pedofiel is geen misdadiger, tot hij zich ernaar gaat gedragen. Die posters sluiten zo'n persoon heel erg buiten de maatschappij. Dat komt de situatie niet ten goede denk ik. Ik vind dat er best voorzichtiger om gegaan mag worden met ex-criminelen terug zetten in de samenleving, maar juist door ze een goeie kans te geven om een nieuwe start te laten maken, onder begeleiding of wat dan ook. Anders kan je ze beter levenslang opsluiten. Die posters helpen niet bepaald...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lult nu echt onzin, een pedofiel geen misdadiger zeg je!!
En ja van mij mogen ze ook levenslang opgesloten worden.
Je gaat wel anders piepen als het jou kinderen overkomt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke uitleg Suus, Maar als je het in je omgeving meegemaakt hebt is het zo anders..
Iedereen zal wel eens wat gestolen hebben, ook op jonge leeftijd. En kan zich verbeteren. En als je een brood steelt omdat je honger hebt is het ook weer anders.
Maar omdit te vergelijken met een pedofiel, die heeft van te voren een keuze en omdit met een kind te doen die hier mee verder moet leven, met alle gevolgen van dien dan krijg je van mij de stelling eens een pedofiel altijd een pedofiel, want wil voor deze mensen geen respect hebben.

Toegevoegd na 39 seconden:
En ben ik het de je stelling eens.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ben ik het met je stelling eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik ben het met jouw antwoord eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je reactie met de pakken melk.
Als zal het zover nooit komen, helaas.
Rieneke1
14 jaar geleden
klopt, +1
"Eens een pedo, altijd een pedo".
Zeker als je daar al drie keer voor bent veroordeeld.
Het zal je als ouders en kind maar overkomen. En dan zul je 'm maar vrolijk fluitend tegenkomen is de supermarkt.
Hij heeft zijn straf uitgezeten, ja... Tot de volgende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is dat, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toet,hij is weer goed.
Rieneke1
14 jaar geleden
precies toet, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de pedofiel in kwestie al 3x eerder veroordeeld geweest?! #rechtssysteemFAIL... S-:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja burt, hij is in totaal 3 x veroordeeld geweest.
Dus wat moet je dan nog...
http://www.spitsnieuws.nl/archives/provinciaal/2009/10/pedo_boos_op_eindhoven.html
De gemeente handelde niet conform de wet hierin... Dat mocht je nog wel vermelden hoor...

Bij zedendelicten is recidive erg vaak... Helaas... Dus ik moet bekennen dat ik ook zo denk: Eens een dief altijd een dief, maar ik zie dat ik mezelf daarmee tekort doe...

Want daarmee geef ik die ander weer geen kans... En de maatschappij is tegenwoordig snoeihard tegen mensen die de fout ingaan, daar wil ik niet aan meedoen... Ik heb een kameraad die in België een jaar lang in voorarrest zat, totaal onschuldig en als ik zie hoe men over deze jongen oordeelt, dan doet dat zo´n pijn, omdat hij totaal onschuldig is... En geloof me dit is niet een zeldzaam geval hoor dat komt heel vaak voor...

En de streep is zo dun, het ene moment ben je beroemd en het volgende moment ben je een crimineel... Die Roman Polanski, ik praat hem niet goed, maar die heeft vele jaren, was het meer dan 25 jaar geleden wat gedaan dat MISSCHIEN niet deugde, maar om die man dan meteen als crimineel te beschouwen en per direct in de boeien te slaan en in de gevangenis te zetten... Ik vind het niet ok...

Maar ik moet je zeggen dat ik ook toch wel een beetje reageer ten faveure: Eens een dief altijd een dief, terwijl ik weet dat het zo niet altijd hoeft te zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat er een groot verschil zit tussen "eens gestolen altijd een dief" en een pedo die zijn straf uit heeft gezeten en weer terug mag keren in een kinderrijke buurt.

Ik snap best dat het nou eenmaal zo is dat hij zijn (in mijn ogen veel te lage) straf erop heeft zitten, maar als hij in herhaling valt is er wel een leven geruineerd, terwijl een dief die in herhaling valt hooguit materiele schade veroorzaakt.

Hij heeft misschien in de gevangenis laten zien dat hij inmiddels "goed" kan functioneren in de maatschappij, maar de gevangenis is ook niet echt een plek waar veel kleine kinderen rondlopen.

Ik vind de kans te groot dat hij toch weer in zijn oude patroon zal gaan vervallen. Het is dus terecht dat er voor die persoon wordt gewaarschuwd door die posters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn heel veel misdadigers die in de gevangenis hebben gezeten, en daarna hun leven hebben gebeterd en niet meer in herhaling zijn gevallen. Het zou van de gekke zijn om elke dief op een aanplakbiljet te zetten terwijl hij al gestraft is en zn levensstijl heeft gewijzigd.

Met een pedofiel is het een ander verhaal. pedofilie is mijns inziens een geaardheid wat IN je zit en niet af te leren is. Het enige wat een pedofiel zou kunnen doen is niets meer doen met zijn gevoelens. Helaas is de drang meestal te groot omdat het nou eenmaal de gevoelens van diegene zijn en hij/zij zich aangetrokken zal blijven voelen tot kinderen.
Net als een homosexueel niet opeens geen homo meer kan zijn. En een heterosexueel opeens geen hetero meer. Gevoelens komen en zijn er in je lijf, je lustgevoel gaat ergens naar uit. dat is niet kunstmatig weg te werken met een gevangenisstraf en een therapietje denk ik.

Een pedofiel is dus een gevaar voor de samenleving en ruineert veel levens voor altijd omdat kinderen geen bewuste keuze maken om sex te hebben met diegene maar het overkomt ze.

Dus die mogen op een aanplakbiljet. Hoewel dat weer erg naar is voor zijn familie en naasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kinderen... daar moet je nou eenmaal vanaf blijven. die worden zelfs zonder op een aanplakbiljet te staan ongevraagd misbruikt door zo iemand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in zo'n geval wel ja. anders word zo iemand beschermd, terwijl de kinderen vogelvrij verklaard zijn! dan maar andersom! doordat er hier in de buurt een pedofiel rondliep die minimaal 5 kleuters heeft misbruikt, hebben we in angst geleefd en konstant onze kinderen bewaakt bij het butienspelen, omdat deze pedofiel aan alle kanten in zijn privacy beschermt werd. wij niet te weten kwamen wie het was en daardoor niemand meer konden vertrouwen en verkeerde mensen gingen verdenken die een beetje aan de beschrijving voldeden. niemand mag het recht in eigen hand nemen, maar ik vind dat de identiteit bekend gemaakt moet worden.
Uit statisch onderzoek is wel gebleken dat mensen die zijn veroordeeld voor bepaalde delicten een hogere kans hebben om te recidiveren (pedofielen maar ook inbrekers)
Persoonlijk denk ik dat we maar een fractie zien van de actieve pedofielen en pedoseksuelen.
De meesten zijn nog zeer actief en veel dichterbij dan we denken, veel van deze delicten worden gepleegd door mensen die dicht bij het slachtoffer staan zoals familieleden en nog meer wordt verzwegen en komt nooit bij de politie...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga ff zoeken, ik werk met dergelijke mensen en er is op basis van delictgegevens een soort recidiveprofiel gemaakt.
Ik dacht van cijfers van het WODC. Kom er op terug