Maak je niet druk over de ander... Het eerste wat je doet is opkomen voor jezelf en DAARNA kijk je pas of je rekening moet houden met een ander...

Die twee zijn namelijk tegenstrijdig, die belangen... Het komt OMDAT de ander geen rekening houdt MET JOU dat jij voor jezelf moet opkomen... Vandaar dat ik dit zeg...

Dus kijk goed naar de oorzaak en dat is vaak dat die ander dus GEEN rekening met jou houdt, dat jij voor jezelf moet opkomen... En dan vraag ij hier of JIJ WEL met die ander rekening moet houden, vreemd hoor...

Dus eerst opkomen voor jezelf, en dan pas kijken...

Dit antwoord is persoonlijk voor Sharona, dus ga er niet vanuit dat dit voor jou, de lezer, gezegd is en ook klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooi antwoord, zet me weer aan het denken...
Maar dat is je bedoeling ook..thnxx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Win-win denken kan eigenlijk ALTIJD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Min-min denken dus...) Nee ik denk dat je gevangen in een emotie niet kunt denken aan win-win... Dan is het primair ik en mijn te verdedigen standpunt... Dan bestaat er even geen ander...

Andere antwoorden (4)

Door een oplossing te zoeken waarbij aan het belang van zowel jou als die ander wordt gedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet in welk situatie.
Iets wat altijd goed is, is door altijd netjes en beleeft te blijven als je iemand corrigeert waarbij de nadruk bij je zelf ligt.

Wil je meer salaris, vertel dat dan in een goed gesprek met je baas, maar leg de nadruk op jezelf.
Wil je niet dat je gepest wordt op school werk? Zeg dat dan in een 1-op-1 gesprek met deze vrienden/collega's vaak hebben ze niet door dat je ermee zit. Bedenk wel dat je je eigen belangen behartigd waardoor je jezelf weer op de 1e plaats zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door gewoon voor jezelf op te komen en dit op zo'n manier brengen dat staat voor je eigen belang zonder een andermans belang te schaden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een mooi woord heet dat assertiviteit. Je komt op voor jezelf en houd daarbij rekening met je eigen grenzen en die van de ander.
Zie het als een vorm van onderhandelen waarbij je uitgaat van de win-win situatie. Jij krijgt nooit 100% en de ander niet. Je zult ergens in het midden uit moeten komen.

Wanneer jij iets wilt bereiken, stel dan van te voren je doel vast. Houd hierbij een marge aan met een minimum en een maximum. De ander kent jouw doel niet en zeker niet jouw marges. Tijdens het gesprek kun jij dan wat toegeven, dat lijkt winst voor de ander. Die heeft daarbij dan ook het gevoel dat ie wat wint en niet 'gepakt' wordt. Gevolg: Jij bereikt wat je wilt en de ander heeft het gevoel ook wat bereikt te hebben.