waarom worden vrouwen gediscrimineerd?

Er wordt veel verteld hoe vrouwen gediscrimineerd worden en wat er tegen gedaan word. Mijn vraag is daarom wat is de oorsprong van vrouwendiscriminatie? waar komt dit vandaan? en waarom worden juist mannen niet gediscrimineerd?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.6K
SimonV
5 jaar geleden
Hier staat wat info:
https://www.quora.com/When-and-why-did-discrimination-against-women-actually-begin
https://opinionfront.com/brief-history-of-womens-discrimination
LeonardN
5 jaar geleden
Dat mannen niet gediscrimineerd worden is een overigens een onjuiste opvatting. Leuke docu: https://www.youtube.com/watch?v=wLzeakKC6fE

Antwoorden (2)

Vrouwen zijn altijd aan de man onder horig geweest dat is eind jaren vijftig van de vorige eeuw gaan veranderen in Nederland en de overige westerse landen. Stemrecht eigen rechten en emancipatie hebben de vrouwen bevochten. Vroeger verdiende de man het geld en als vrouwen getrouwde verloren ze hun baan.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
@Ronron1212, maar waarom is dat nou zo?
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 bedankt voor de min Dat is vanaf het ontstaan van de mensheid al zo mannen zijn sterker en kunnen daardoor vrouwen beschermen en ze kunnen jagen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bedankt voor je antwoord,
maar als ik het dus goed begrijp, worden/werden vrouwen gediscrimineerd omdat ze om het zo te zeggen 'minder kunnen'? En dat is een beetje uit de hand gelopen en vervolgens werden vrouwen op veel meer dingen en extremer gediscrimineerd, klopt dat?
ronron1212
5 jaar geleden
Ja dat klopt wel eigenlijk is dat altijd al zo geweest @amberr
Eén van de verklaringen kan je in de Bijbel vinden. Eva (de eerste vrouw) is gemaakt uit een rib van Adam. Bovendien is zij degene die een verboden appel heeft gegeten. Het is echter maar de vraag of dit de echte verklaring is voor de onderdrukking van de vrouw. Een eenvoudiger verklaring zou zijn dat vanwege de rolverdeling tussen man en vrouw (vrouw thuis bij de kinderen, man op jacht/ in de publieke ruimte) de positie van de vrouw ondermijnd werd. Vrouwen verdienden in die situatie immers geen geld.