Is afgunst een motief voor misdaad?

Het is de mens eigen om altijd te denken dat een ander meer bezit, betere baan heeft, mooiere vrouw, groter huis.
Duurdere auto enz.
Kan deze afgunst een motief zijn voor misdaad?
Zo van jij hebt toch genoeg , je kan wel wat missen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik denk dat het er inderdaad wel mee te maken kan hebben.
Sommige mensen hebben alles en andere weer minder.

En kinderen zijn hier een groot voorbeeld van, als ze iets willen hebben is het vaak duur, denk aan Nintendo, een spelletje kost al een vermogen. Dan de dure merkkleding en schoenen. Een mobiel
De dure maanden komen eraan Sinterklaas, Kerst.
En wordt er ook de komende maanden weer meer gestolen.

Ook dat kinderen stelen van elkaar met name op school is dit heel erg. En dan thuiskomen en zeggen dat ze deze hebben gevonden bijv. op school en een aantal ouders dan geen actie ondernemen en dit melden bij de school. En laten het daarbij en leren de kinderen er niets van. En wordt het van kwaad tot erger.

Mensen die stelen hebben dan ook geen schuldgevoel en respect voor ander mans spullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, dat kan een heel 'goed' motief zijn. Vooral in combinatie met jaloezie.

Niet eens zozeer zoals in je vorbeeldzin. Niet 'jij hebt toch genoeg' maar het een ander gewoon niet gunnen om iets moois te hebben en het dan zo af te pakken van diegene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut! Waarom denk je dat rijke mensen vaker beroofd en bestolen worden dan mensen die het niet zo breed hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke reden kan een excuus zijn voor misdaad... Zoals de engelsen zeggen, any excuse will do...

En dus is afgunst er ook een... Vergelijken dus ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgunst in de meeste extreme vorm komt zeker vaak voor. Als een relatie stuk loopt, gunt de achterblijver het vaak niet dat een ander er met "zijn" vrouw/man vandaar gaat. Als dat maar in het hoofd gaat malen, kunnen er hele rare dingen gebeuren. Je ziet dat vaak terug in het nieuws, men spreekt dan van familiedrama's, terwijl het uiteraard gewoon om moord gaat.

Maar in een mildere vorm komt dit natuurlijk ook voor. Iemand die het beter heeft dan jij, kan vaak inderdaad wel wat missen. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat je je datgene wat die ander heeft, ook zomaar mag afpakken. Zou een mooi zooitje worden, als iedereen zo zou gaan denken. Maar het gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou m.i. één van de motieven kunnen zijn in combinatie met het gemakkelijk verdienen zonder er veel voor te hoeven doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgunst is een motief voor jalouzie en ook wel voor diefstal en beroving, maar niet voor moord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgunst kan volgens mij zeker een motief voor misdaad zijn, maar ondergeschikt aan zich niet gewaardeerd voelen. Ik denk dat het laatste het belangrijkste motief is voor allerlei zaken als roof en vandalisme, geweldpleging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan volgens mij zeker een motief zijn voor een misdaad, mijn moeder zou zeggen mensen worden voor minder vermoord.
En helaas ik geloof dat ook, de wereld is zo vol hebzucht, ook afgunst valt daaronder.