Hoe word je minder gevoelig voor de (negatieve) reactie van een ander?

Hoe zorg je ervoor dat een reactie je minder persoonlijk raakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Het ligt natuurlijk heel erg aan wat er gezegd word en aan hoe gevoelig je bent.

Zelf heb ik ook te kampen gehad met dit probleem, weet niet precies hoe het nou voorbij gegaan is, maar ik ben gaan leven onder de motto's:"Laat je de kop niet gek maken" & "Hou die rust".

Als een reactie van iemand jou dusdanig raakt dat je er echt last van blijft houden kan dat altijd aan beide partijen liggen.

De zender van dit bericht is onwetend dat hij jou zo raakt met deze reactie en daardoor zou je kunnen denken: "hij/zij weet niet beter."

De ontvanger, in dit geval jij dus, kan zich ook te kwetsbaar opstellen en is een grapje over je haar die dag al destructief.

Het klinkt misschien wel heel erg dom, maar voor mij werkt t het beste om gewoon te denken aan MC Hammer.

"Can't touch this. tuuuudududu"

somehow, someway, voel ik mij altijd sterk als negativiteit te dichtbij komt.

Wat ook een aandeel heeft geleverd in het ontwikkelen van mijzelf zijn zware of doeltreffende momenten in je leven, ik kreeg een vriendin, mijn moeder overleed, mijn jeugd-droom viel in duigen, en ik ben uit t huis gegaan. Dit allen heeft mij tot een veel sterker mens gemaakt.

Vooral jezelf blijven ontwikkelen! bijna ieder probleem waarmee je te kampen hebt begint bij jezelf.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door meer zelfvertrouwen te hebben!

Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, des te minder je je aantrekt van anderen. Je zult gaan beseffen dat het niet noodzakelijk is om door iedereen lief te worden gevonden en dat eigenwaarde belangrijker is dan andermans waardering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een reactie kan je pijn doen omdat het je doet herinneren aan een eigen meegemaakte en nog niet verwerkte nare ervaring en situatie.
Wil je niet geraakt worden door een reactie, dan zal je voor jezelf je eigen verleden moeten gaan leren verwerken. Nu is het allemaal onverwerkt en raakt het je nog diep in je ziel.
Het is moeilijk en neemt veel tijd in beslag maar het is niet onmogelijk en zo de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woorden kunnen soms meer pijn doen dan de scherpste messen.

Hoe minder sterk je innerlijk bent, hoe gemener je te raken bent door negatief getinte opmerkingen.

Wat je dus moet doen om wat minder kwetsbaar te worden is: Zelfbewuster gaan worden, meer gevoel van eigenwaarde krijgen en je incasseringsvermogen wat vergroten.

Ik besef dat dit heel veel is en dat je dit niet in één dag bereiken kunt..maar het werkt wèl als je intensief aan jezelf gaat werken.

Al gauw zul je merken dat je je schouders gaat ophalen bij negatieve opmerkingen jegens jou door anderen waarbij je zelfs lachend je weg verder gaat.

Werk dus aan jezelf en word innerlijk wat sterker, is mijn advies aan jou..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat een door een psychologen veel gebruikte methode, de cognitieve gedragstherapie. Hierdoor zet je je irreele gedachten om naar reele, danwel positieve gedachten.

Maar als je er heel veel last van hebt zou het ook een (lichte) sociale fobie kunnen zijn en zou je zelfs naar de psycholoog kunnen gaan. Leg het uit aan je huisarts en hij of zij zal je doorverwijzen.

Eventueel zou je later, in samenspraak met je psycholoog, kunnen starten met antidepressiva. Deze helpen ook tegen angsstoornissen. Uit ervaring kan ik zeggen dat ze je een stuk minder gevoelig maken voor negativiteit en kritiek.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door in jezelf te geloven, voor wat betreft je sterke kanten en door te accepteren dat je ook zwakke kanten hebt. Op jezelf terug kunnen vallen, maakt het oordeel van anderen relatiever.
Negatieve reacties kunnen ontspringen aan: domheid, projectie (wat je zelf fout doet, de ander verwijten), gemis aan juiste kennis, eigen rot voelen, enz.
Maar soms zijn negatieve reacties bijzonder terecht en nuttig. Daarom: altijd beseffen: Wat wordt er gezegd, wie zegt het en waarom wordt het gezegd. Als dat niet meteen duidelijk is, kun je het navragen. Dat is de enige wijze waarop je er (misschien) waarop je er iets mee kunt.