Mijn dochter is 13, en wil een OV Chipkaart. Maar ze zeggen dat dat niet onder de 18 jaar kan. Hoe werkt het écht?

En wat is het verschil tussen een OV Jaarkaart? En waar koop je deze ? Als ik op Google typ vind ik alleen wat over de OV chipkaart.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Jij kunt gewoon een OV chipkaart aanvragen voor je dochter, zie: http://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/welkekaartpastbiju/kinderen-65plus-begeleider-groepsreis/
Een OV jaarkaart of OV Jaarabonnement is een heel ander product, die geeft gedurende het gehele jaar het recht op gebruik van het openbaar vervoer in Nederland, zowel de treinen van NS als de treinen van andere vervoerders, en bovendien andere vormen van openbaar vervoer, zoals de bus, tram en metro.
Maar de kosten daarvan zijn vrij hoog: De prijs voor één persoon voor de tweede klas is € 423 per maand, waarbij men steeds na 10 maanden de 11e en 12e maand gratis krijgt. Bij betaling ineens, vooraf, krijgt men € 146 korting (3,6%): men betaalt € 4084 per jaar (2011).

Ik vermoed dat je vanwege de hoge kosten van een OV jaarabonnement als snel kiest voor een OV chipkaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met het openbaar vervoer kun je binnenkort alleen met een OV Chipkaart; dus ook voor scholieren. Je zet er een saldo op wat wordt verbruikt met het reizen. Een OV-Jaarkaart is van de NS waarmee je onbeperkt met alle openbaar vervoer kunt reizen; kost €4048.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad je dochter zal een Ov-chipkaart gaan gebruiken, je kan hier volgens mij wel abonnementen opzetten als je meerdere dagen p/w reist. Kijk even op de website van de NS daar hebben ze voor iedereen verschillende abonnementen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf 14 en heb er op me 13e een gekocht, helemaal alleen dus zonder volwassene en ik kreeg hem gewoon mee. Ik denk dat je dochter hem alleen nodig heeft om een keer mee naar school te gaan, dan raad ik de OV.-chipkaart aan, daar kun je op zetten hoeveel je maar wilt.