Waarom wordt complot denken en theorieën vaak zo ridiculiseerd?

Alsof je alleen over gezond verstand beschikt als je alles wat de media je voorschoteld voor zoete koek slikt. Althans zo lijkt het vaak.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

Dat kan meerdere redenen hebben. Ten eerste is het heel lastig om het verschil te zien tussen een broodje aap verhaal en een echte complot te zien. Er zijn heel veel 'complotheoriën' die volkomen BS zijn. De bedenkers zijn voornamelijk uit op aandacht of geld/macht.
Ten tweede hebben veel mensen een, onterecht imo, vertrouwen in wat er in de bekende media verschijnen.
Ten derde, misschien dat de waarheid soms zo smerig is dat men tegen beter weten in de leugens gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je mag best af en toe een slag om de arm houden. Maar feit is, dat dingen nu eenmaal vaak gewoon veel simpeler zijn dan ze lijken.

Het probleem met de meeste complottheorieen is dat ze zo vergezocht zijn en zo ingewikkeld in elkaar zitten, dat er hele legers mensen generaties lang enorme geheimen moeten bewaren en projecten kunnen runnen zonder dat daar ooit ook maar één zijn tong over verzwikt, een steekje laat vallen of uit de school klapt.
En als je bedenkt dat een gemiddelde regering nog geen onbelangrijk rapport geheim kan houden ,weet je hoe onmogelijk klein die kans is.

Van sommige notoire complotdenkers (zoals Robin de Ruiter, die boekenvol heeft geschreven over de satanistische complotten die hij overal ziet, met als doel het herstel van de overheersing van de 13 satanische bloedlijnen, jaja) moet je werkelijk nog geen tien procent willen geloven om het al koud te krijgen. Gelukkig verliest hij al lezende uiteindelijk wel zijn geloofwaardigheid.

Andere kant is dat je er ook gewoon soms op kunt wáchten. Er is nog geen ramp of ongeluk gebeurd, nog geen Bekende Wereldburger dood, of er zijn al speculaties rondom vermeende complotten, ook en JUIST als de omstandigheden heel banaal zijn. Dat werkt eerlijk gezegd wel eens op de lachspieren.

Je moet beslist niet alles geloven wat de media je verteld ; dat zou wel heel goedgelovig zijn. Maar vergeet niet dat allerlei sites die met complottheorieen komen, OOK media zijn, en je net zo goed kunnen manipuleren. Zo niet beter, want de appeleren meer rechtstreeks aan onderbuikgevoelens en sluimerende gevoelens van wantrouwen. Uiteindelijk is het dus aan jezelf om de juiste en onjuiste, relevante en irrelevante, belangrijke en onbelangrijke , ware en ongeloofwaardige feiten zo veel mogelijk te proberen te scheiden en een waarheid proberen over te houden. Helaas is dat lang niet altijd de meest tot de verbeelding sprekende. Maar ook niet altijd de meest geruststellende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd eerst zoeken naar het simpele, het meest voor de hand-liggende als oorzaak van noem-het-maar-op.
Zo had ik eens stervende pijn in mijn rug. Maar voor ik mij in de ziekenhuisriedel gooide, bedacht ik ineens dat de autostoel misschien niet goed was. Andere stoel gezocht en gevonden, weg pijn in de rug.
Het is een levensinstelling die veel ongemak kan besparen.
En kosten in de gezondheidszorg. En het geldt ook voor andere terreinen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heb ik mijn 'fybromyalgie' en 'carpaal tunnelsyndroom' 'genezen' door gewoon rustig aan te doen met die handjes en VEEL hoofd/nek/Vschouder/armoefeningen te doen (dagelijks !). Vrijwel nooit meer ergens last van, geen pijn, geen medicijnen, geen spuiten meer en vooral....geen uitvalsverschijnselen.
Alleen ja, mijn brei- en haakproductie is een stuk lager geworden, ik kan geen post meer bezorgen / sorteren en de gameboy kon onder in de kast, maar dat is het allemaal wel waard geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, hoe vaak ik niet begonnen ben en daarna ook weer gestopt ben met sporten omdat ik overal slijmbeursontstekingen kreeg... Maar dat is eigenlijk weer een heel ander verhaal.
Ook in de media wordt er aan complot theorieen gedaan.

Maar vaak berust een complot theorie op ongefundeerde speculaties.
Een complottheorie of samenzweringstheorie is een theorie die buiten de gangbare hypothese voor de verklaring van een waarneming treedt.
In plaats daarvan stelt dat de waarneming een gevolg is van manipulaties door twee of meer mensen, geheime diensten, of andere samenspanningen.

Meestal niet te bewijzen omdat het om verdenkingen gaat.

Complottheorieën zijn veelal te herkennen aan het feit dat de zogenaamde bewijsvoering voor het bestaan van de betreffende theorie grotendeels en vaak geheel uit vragen bestaat. De gangbare verklaring voor de waarneming wordt in twijfel getrokken zonder dat verifieerbare feiten om de complotheorie te onderbouwen worden aangedragen.

Dat lijkt mij voldoende redenen om ze niet serieus te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, het is inderdaad de media die de mensen een verklaring geeft en over het algemeen is dat dan ook de geaccepteerde verklaring, en alles wat daar van afwijkt is een complottheorie.

Hetzelfde geld voor het hele 9/11 verhaal, als je gaat lopen verkondigen dat je niet geloofd in het verhaal dat de media ons voorgeschoteld heeft wordt je voor gek verklaard.

En dit terwijl de mensen die de andere kant van het verhaal belichten toch wel degelijk een batterij aan plausibele argumenten presenteerd, mijn keuze is dan ook om me bij geen van beide neer te leggen maar gewoon open te staan voor beide kanten van het verhaal, en dit zonder conclusies te trekken.

Je kunt geen conclusie trekken want alle twee de kanten hebben goede argumenten en er is geen manier om als normale burger echt achter de waarheid te komen.

Conclusie van het verhaal: Keep an open mind!

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet het boek "Het zijn net mensen" van Joris Luyendijk eens lezen, dat geeft je een blik op hoe de media te werk gaat in het Midden-Oosten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keep an open mind, absoluut. Maar: not so open that your brain falls out!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede tip, ik ga dat boek lezen!
Het probleem is dat veel complottheoristen méér voor zoete koek slikken dan degenen die dat ridiculiseren. Zodra beweerd wordt dat de overheid/het kapitalisme erop uit is om ons allemaal te pakken, lijkt bij sommige mensen alle common sense overboord te gaan.

Neem bijvoorbeeld chemtrails: het is een complot waar teveel mensen bij betrokken zouden moeten zijn om succesvol te zijn, en de standaard-verklaring voor witte strepen achter vliegtuigen is oneindig plausibeler dan dat het chemische stoffen zijn die het volk rustig moeten houden. Er lijkt geen andere reden te zijn waarom complottheoristen erin geloven, dan slechts dat het een complottheorie is en andere complottheoristen ook zeggen dat het waar is.

Zelf ben ik kritisch over wat de media me voorschotelen. En ik ben nét zo kritisch over wat complottheoristen me voorschotelen. Wat de media me voorschotelen, kan soms de toets der kritiek niet doorstaan. Wat complottheoristen me voorschotelen, kan over het algemeen de toets der kritiek niet doorstaan.

Dat is wat complotdenken zo ridicuul maakt. Niet het feit dat de complotdenker kritisch is, dat is prima. Het gaat erom dat de complotdenker over het algemeen zeer selectief kritisch is. En daarbij de meest vergezochte ideeën slikt voor zoete koek, zolang het in zijn 'De Man is kwaadaardig' straatje past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat men liever niet bang wilt zijn voor de angsten die gecreëerd worden.
De angst voor de angsten is vele malen erger dan de oorspronkelijke angst.

Complot/doom denken is een eigenschap van onwetendheid. Hierdoor gaan de gedachten van de mens op hol en 'verzint' hij de ergste situaties.
Deze angsten zijn zelf gemaakt en niet gebaseerd op realiteit. Deze verzonnen angsten is de grootste vijand en de grootste angst.

Alles om dit te vermijden dus... ridiculiseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De simpelste verklaring is meestal de juiste. Occam's razor.
Let op het woordje 'meestal'.

De meeste mensen weten van zichzelf ook wel, dat als ze zich helemaal inlezen in een bepaald onderwerp dat door iemand vanuit een bepaalde hoek belicht worden, ze die persoon heel graag willen gaan geloven.

Om zichzelf daar tegen te beschermen beginnen ze bij voorbaat maar met de complottheorie belachelijk te maken. Dat is altijd makkelijker dan hem weerleggen, want dat lukt meestal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hanlon's razor.
Complottheorieen zijn niet te ontkrachten. Als bijvoorbeeld de CIA in alle eerlijkheid zegt dat het van geen aliens af weet, dan zal een complottheorist zeggen "Zie je wel! Ze ontkennen! Het is een groot complot!" Dat de complottheorist in deze valkuil trapt wordt wel eens lacherig over gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorgaans ga ik uit van "het scheermes van Hanlon":

"Schrijf nooit aan kwade opzet toe wat afdoende verklaard wordt door stompzinnigheid."

Een grote steun, ook op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen bang zijn zich bij een minderheid aan te sluiten. Mij is wel eens verteld dat je juist de minderheid zou moeten geloven. Dat je dan waarschijnlijk het dichtst bij de waarheid komt.