Als tijdens de plechtigheid van een uitvaart een brandalarm voor het gebouw is, wat gebeurt er dan met de kist?

Uiteraard worden eerst de geëvacueerd, maar wat gebeurt er met de kist? Wordt die gewoon met de mensen mee naar buiten gereden, of is daar een ander soort protocol voor?

Toegevoegd na 1 minuut:
Woord vergeten:

... worden eerst de 'aanwezigen' geëvacueerd...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Toevallig is pa directeur van verschillende crematoria en heb ik dit wel eens gevraagd.

Het is zo beschreven dat alle levende en mobiele mensen geevacueerd worden.

Als die veilig zijn worden minder valide mensen geevacueerd (indien nog mogelijk), zoals mensen in een rolstoel of op krukken.

Tot slot gaat de aandacht naar de overledene (waar mogelijk).

Zo staat het exact beschreven

Toegevoegd na 19 seconden:
Mijn pa*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat bij een noodsituatie de veiligheid van (levende) mensen voorop staat, zal men in principe evacueren zonder de kist mee te nemen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard scheelt het nogal hoe de situatie is. Is de kist nog eenvoudig te redden is zal dit gebeuren, echter indien het risico's met zich mee brengt niet. Maar je krijgt een + want het klopt!
bamibal
12 jaar geleden
In de praktijk zal met dat wel doen ja! Maar als je het aan de brandweer zou vragen, moet je in principe alles achterlaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, daarom ook de +. Ikzelf zou in mijn huis ook nog wat willen redden mocht de situatie het toelaten, echter de brandweer zou aanraden direct het pand te verlaten.
het lijkt me logisch als er nog tijd is de kist wordt meegenomen. maar als het vuur al erg dichtbij is, dat eerst de mensen weg moeten zullen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er de mogelijkheid is om de kist mee te nemen zal dat zeker gebeuren maar als dat niet meer kan dan zullen ze hem laten staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Het hangt van de omstandigheden af. Bij een vuurstorm wil je er alleen maar uit, bij een rokende prullenbak in de keuken neem je de kist mee.