veel metal en hardrockbands gebruiken schedels in hun logos en merchandise, wat is de betekenis van deze schedels?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Snuffel
12 jaar geleden
Ik denk dat ze het gewoon stoer vinden.

Het beste antwoord

Van meet af aan trachtten hardrockbands elkaar te overtroeven met een extremer imago. In hun pogingen te shockeren haalden veel hardrockartiesten hun inspiratie uit horrorfilms. Tijdens zijn theatrale shows liet Alice Cooper zich executeren met een nep-guillotine. Dood en verderf blijven een taboe in onze samenleving en zijn daarom ideaal voor metalbands. Ook flirts met occultisme en satanisme blijken ideale manier om de christelijke meerderheid te schokken.

Een bekend symbool is het 'duivelshoorntje' dat fans maken door wijsvinger en pink in de lucht te steken. Een onschuldig gebruik volgens Ronnie James Dio, de zanger die het gebaar introduceerde bij het hardrockpubliek. Het was het gebaar waarmee zijn Italiaanse oma het kwaad trachtte te bezweren.

Dergelijke nuances gaan vaak verloren bij de conservatieve tegenstanders van hardrock. Vooral in de Verenigde Staten schromen sommige radicale christenen niet om allerlei bands aan de schandpaal te nagelen. Soms volledig onterecht. Zo wordt er van AC/DC beweert dat die naam staat voor 'Anti Christ / Death to Christ' terwijl de band haar naam dankt aan de stroomaanduiding op elektrische apparaten ('alternating current / direct current').

Bezorgde ouders richtten de vereniging PMRC op, die via rechtszaken metalartiesten het zwijgen proberen op te leggen. Berucht is de rechtszaak tegen Judas Priest uit 1990. De band wordt ervan verdacht met haar teksten twee jonge fans aan te zetten tot zelfmoord. De aangeslagen groep verweert zich en wordt vrijgesproken. Ook artiesten als Twisted Sister en Marilyn Manson worden zonder succes gedaagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Schedel staat voor de dood. Beiden komt het overeen met ruig dus hebben ze dit in hun logo. Stel je voor dat ze een beertje deden: dan ziet het er toch niet 'stoer' uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben metalheid: Schedels betekenen: de mens, en het verhaal dat het leven heet. Vooral de negatieve kant, zoals de dood, verdriet, ruzie, woede enzo. Het is ook een imago van de band, misschien zijn het hele lieve vriendelijke warme mensen die een beertje hebben als mascotte.