Mag je een verzegelde brandweerslang gebruiken voor bv je auto te wassen?

Op de zaak hebben wij een gecontroleerde en verzegelde brandhaspel. Mogen wij deze gebruiken voor bv de auto te wassen of kunnen wij dan bij brand problemen krijgen met b.v. de verzekering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Dit is toegestaan. Het brengt echter wel financiële gevolgen met zich mee, aangezien de slang opnieuw gekeurd moet worden en moet worden verzegeld.

Soms wordt dit zelfs aangeraden, om zo legionellabacteriën te voorkomen.

Toegevoegd na 3 uur:
"Brandslanghaspels worden regelmatig na hercontrole gespoeld om besmetting met de legionellabacterie te voorkomen."

Toegevoegd na 3 uur:
Ik bedoelde het meer dat indien je hem normaal niet gebruikt, hij dus indien je hem wél hebt gebruik voor de lol dit financiële gevolgen met zich meebrengt. Indien hij niet wordt gebruikt hoeft hij niet jaarlijks in zijn geheel te worden gecontroleerd.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Heb je daar een bron van? Ik dacht dat een brandslang gewoon ieder jaar gekeurd moest worden. Dus niet ook weer nadat iemand hem gebruikt heeft.
bamibal
12 jaar geleden
Ik bedoel dus een bron die zegt dat een brandslang EXTRA, dus naast de jaarlijks keuring gekeurd moet worden.

Andere antwoorden (2)

de brandslang is verzegeld.om in tijden van nood,brand dus beschikbaar te zijn.nee dus.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit wel zo, waarom zou dit niet mogen? Als jij het leuk vind mag je ook een CO2-blusser leegspuiten als jij dit leuk vindt. Probleem is wel dat het nogal duur is om zo'n ding te vullen en te laten (her)keuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het zegel is verbroken dien je direct na gebruik de slang te laten herkeuren en opnieuw laten verzegelen. Indien je niet gekeurde brandblusapparaten hebt voldoe je niet aan de regels van de brandweer en kan de verzekering in geval van brandschade erg moeilijk gaan doen.
Maar goed. Mag het? Ja. Het zou mogen. Je mag doen wat je zelf wil. Maar het kan een hoop geld en gedoe kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voilà, een bron erbij over de verzegeling en je krijgt een + van mij als je dat plaatst als antwoord.
niko
12 jaar geleden
zo kun je het ook bekijken,maar ik dacht dat de vraag serieus bedoelt was om iets te weten te komen.niet om te zeggen,doe ik lekker toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nog is dit dus het beste antwoord. Het mág wel, maar verstandig is het niet.
bamibal
12 jaar geleden
De BHV-instructeur alhier adviseerde juist om de slang gewoon voor alles te gebruiken. Daarmee voorkom je bijvoorbeeld Legionella in het water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en dan kan hij lekker centjes verdienen voor het keer op keer keuren van jou brandslang. Zo lust ik er ook nog wel een. Desalniettemin worden ze sowieso gebruikt om legionella te voorkomen. "Brandslanghaspels worden regelmatig na hercontrole gespoeld om besmetting met de legionellabacterie te voorkomen." (wiki)
niko
12 jaar geleden
met jouw attitude kun je alle kanten op.je had bv. ook gewoon de vraag kunnen beantwoorden.is ook niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer een voorbeeld van tegen gestelde regelgeving . In een winkel of fabriek wordt 1x per jaar de brandslang door een daartoe gecertificeerd bedrijf gecheckt . En met een koordje geborgd . Je mag de slang niet gebruiken volgens de brandweer ! Waarom ? Inderdaad btr wel tegebruiken , om legionella in slang te verkomen . Tevens bijgebruik oefenen de gebruikers zich in gebruik ,slang , kraan , en diverse hendels .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Niko, ik wist niet precies hoe het zat, dus wachtte hier mee.
niko
12 jaar geleden
@attitude.ok.
Meestal is het zo dat het brandhaspel op gezette tijden door een deskundige wordt gecontroleerd. Zodra het zegel is verbroken weet je niet wat er met het haspel is gebeurd, en heeft de keuring zijn gelding verloren. De brandverzekering kan er een probleem van maken dat je geen goedgekeurd haspel aanwezig hebt/had.
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Hoe kan een verzekeraar na een brand zien dat de haspel niet verzegeld was? Als je hem gebruikt om te blussen, is het zegel ook verbroken.
teusvh
12 jaar geleden
Klopt, maar als ze het wel zien heb je een probleem.
En: ook zonder dat er brand is geweest kunnen ze komen controleren of je voorzieningen in orde zijn.