Waarom worden sommige vragen zo slecht gesteld?

Ik lees vaak een vraag en moet die dan 5x overlezen omdat de vraagstelling zo vaag is en vaak gepaard gaat met dusdanige schrijffouten dat ik denk "wat wordt er nu eigenlijk bedoeld?".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een vraag goed formuleren is bijna net zo moeilijk als er een goed en duidelijk antwoord op geven.

Mensen hebben nu eenmaal niet allemaal hetzelfde ontwikkelingsniveau.

Maar onder andere daarvoor heeft een site als 'Goeie Vraag' een heel mooie sociale, alsmede een soort 'opvoedende' functie.

Men helpt elkaar hier immers en deelt er de kennis.

En ja, diegenen die wèl in staat zijn een vraag goed onder woorden te brengen moeten daarom maar wat meer moeite doen om hen die daartoe wat minder in staat zijn, te begrijpen...vind ik.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het kan niet anders, dan met veel interpreteren. Waarbij je vaak, ik ben ervan overtuigd, glad langs de bedoeling van de vragensteller heen denkt: tsjonge, zo ingewikkeld had hij/zij het niet bedoeld.

Andere antwoorden (10)

Omdat niet iedereen even goed weet HOE hij/zij een vraag het beste kan stellen. En sommige mensen zullen hun vraag niet nalezen voordat ze hem stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha denk dat iedereen er zo nu en dan wel last van heeft. Soms ben je ook zo bezig met HOe ga ik die vraag stellen, dat je sommige woordjes zoals: dit dat als.. dubbel zet of in de verkeerde volgorde. Dit gebeurt inderdaad meestal 's avonds als je lekker bij aan het komen ben van je dag en het toch allemaal niet meer uitmaakt!
Dit komt vaak voort uit een soort woordblindheid, in andere woorden: ook al lees je de vraag na, je leest over je eigen fouten heen!

Het is al eens onderzocht, en blijkbaar lezen mensen vaak over hun eigen "net" ingetikte fouten heen, als men een paar minuten wacht en daarna opnieuw leest, dan ziet men de fouten vaak wel.

Natuurlijk leest een gros van de mensen hun eigen tekst ook niet na en ziet dan al helemaal niet wat er net is getypt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je voor het goed formuleren van een vraag wel een beetje 'feeling' moet hebben. Niet iedereen heeft dat....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tel daarbij op dat voor veel mensen spelling niet meer zo belangrijk lijkt... die turbo- en sms-taal stompen de boel aardig af. Niet iedereen krijgt er de kriebels van als werkwoordvervoegingen omgedraaid worden ('d'als het 't' moet zijn, en andersom; om over 'dt' nog niet te spreken).
Heb ju mu anwoort begreepu? Haha, ik krijg het bijna niet getypt! (Met een 't' ja, omdat de stam van het werkwoord eindigt met een letter die in 'T KoFSCHiP voorkomt. Of in 'T FoKSCHaaP, wat je wilt.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik bij mezelf te rade ga is het vaak inderdaad op papier anders dan het in mijn hoofdzit,want ik mis dan de juiste woorden zie het wel,zit dan te staren en te denken ,tot het me te lang duurt en laat het dan maar zo .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat veel Nederlanders ontstellend en schrikbarend slecht Nederlands kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Je bedoelt denk ik dat veel Nederlanders het Nederlands ontstellend en schrikbarend slecht kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik leer graag wat. Leg mij svp uit wat er fout is aan mijn zin. Alvast bedankt voor de moeite. Mag ook per PB als het een lang gramaticaal verhaal mocht worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Rose, waar blijf je met je taalles? Ik wacht.
rose
13 jaar geleden
In jouw zin zeg je eigenlijk dat veel Nederlanders een speciaal soort Nederlands kennen, namelijk 'ontstellend en schrikbarend slecht Nederlands'. 'ontstellend en schrikbarend slecht Nederlands' is dan het lijdend voorwerp. Terwijl de bedoeling, denk ik, was om 'ontstellend en schrikbarend slecht' bijvoegelijk te laten zijn bij kennen. Is het hiermee wat helderder?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier om ontstellend slecht ën schrikbarend slecht. Ik ben het nog steeds niet met je eens dat mijn zin verkeerd is en als jij wilt bewijzen dat dat wel zo is moet je met een betere en duidelijkere uitleg komen. Ik sta er altijd open voor iets bij te leren.
rose
13 jaar geleden
Als je 'ontstellend en schrikbarend slecht Nederlands', vervangt door 'ontstellend slecht en schrikbarend slecht Nederlands', dan is dat nog steeds het lijdend voorwerp, omdat 'ontstellend slecht en schrikbarend slecht' bijvoegelijk is bij Nederlands i.p.v. bij kennen.
rose
13 jaar geleden
Vergelijk ook: Hij voorspelt goed weer. en Hij voorspelt het weer goed. In de eerste zin is goed bijvoegelijk bij weer, in de tweede bij voorspelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik had gezegd "Omdat veel Nederlanders het Nederlands ontstellend en schrikbarend slecht kennen" was het dan gramatikaal wel juist geweest, volgens jou?
rose
13 jaar geleden
Ja, in die zin dat je dan ook zou zeggen wat je bedoelde. Je oorspronkelijke antwoord was niet grammaticaal onjuist, maar drukte iets anders uit dan jij (naar ik meende) bedoelde.
Ik snap de vraag niet?:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt doordat nou eenmaal niet elke Nederlander zijn taal even goed beheerst.

Hetzelfde geld dan ook nog weer voor zijn gedachtenstroom. Niet iedereen heeft zijn eigen gedachten even goed op een rijtje.

En als die twee bij elkaar komen, dan krijg je hele mooie vragen, waar kop nog staart aan te ontdekken valt en de informatie hooguit in poëtische zin aanwezig lijkt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha. Niet zo aardig voor de dichter.
rose
13 jaar geleden
geld moet natuurlijk geldt zijn
Ik wil hier het volgende aan toevoegen: Ik erger me aan die vraagstellers die lijken te denken dat ze het absolute middelpunt van het heelal zijn; die niet de moeite willen nemen om hun vraag goed voor de lezers te verduidelijken; die zich nooit lijken af te vragen: zouden de mensen van GV dit begrijpen? Die nooit het respect in hun ..... hebben om tenminste gebruik te maken van de spellingscorrector van GV.

Soms denk ik dat ik in een kleuterklas zit. Die vragen sla ik ook over.

Advies:

Stel je altijd voor dat je tegenover iemand zit, die jou niet kent. Probeer te bedenken wat die ander zou moeten weten om je vraag te beantwoorden.
Maak gebruik van de spellingscorrector dan leer je nog iets van het stellen van de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lig er niet wakker van hoor. Beslist niet. Maar als er toch naar wordt gevraagd.... Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Omdat in principe iedereen van jong tot oud, van mensen met een leesprobleem tot Neerlandici hier zonder moderator worden toegelaten, is alles mogelijk.
Hoewel het jammer is, wanneer de crux van een vraag verloren gaat vanwege een gebrekkige formulering en spelling, vind ik het eigenlijk juist heel charmant dat er zo'n keur aan stijlen verschijnt!
Nadeel van niet duidelijk de bedoeling van de vraag begrijpen is helaas wel, dat je dan ook geen specifiek antwoord kunt geven.
Wie dikwijls vragen over de bedoeling van de vraag krijgt, doet er verstandig aan iemand mee te laten kijken bij het stellen van de vraag. Meteen leerzaam.