Ondernemer of dokter?

Ik moet nu naar een universiteit, maar ik kan niet kiezen moet ik gaan voor ondernemer of een full time dokter,

Graag goed antwoord met uitleg erbij.
Alvast bedankt!

Toegevoegd na 14 minuten:
En voor de heer menno zijn antwoord was: je moet niks reis een jaar.
Ja ik moet niks maar ik wil het!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
paulus811
14 jaar geleden
Als je een goed antwoord wilt, is het misschien ook wel handig om te schrijven wat je belangrijk vindt. Je hebt er tenslotte al een jaar of 18 over na kunnen denken.

Het beste antwoord

Het zijn zulke (bijna) tegenstellingen, waar je uit wilt kiezen.....

Voor ondernemer moet je keihard zijn, een kick krijgen van het winnen van 'spelletjes' om het grote geld, bij wijze van spreken bereid zijn over lijken te gaan, om echt succesvol te zijn. Zakenlieden hebben trukjes om hun voordeel te behalen
door de zwakkere punten van concurrenten te doorzien.

Een arts voelt een gedrevenheid om zieke mensen beter te maken, en dan niet alleen een ziek lichaam, maar de hele zieke mens - daar komt een groot deel psychologische kennis, empathie en invoelingsvermogen bij kijken. Naast dat je een heleboel tijd in je carriere als arts zult moeten doorbrengen met het bijhouden van je kennis, en ook bijscholing over nieuwe medicijnen, ziektebeelden en nieuwe medische inzichten, zal je zon- en feestdagen, en vaak ook de nachten, moeten doorwerken.

Heb je er wel eens bij stilgestaan, wat je wilde worden als kind? Waar je het liefste mee speelde, over welke onderwerpen je graag boeken las?
Als kind ben je in dit opzicht nog dusdanig puur, dat er geen remmen gezet wordt op je vermogen in de toekomst te kijken door de onvermijdelijke realiteit, die in je verdere leven onherroepelijk mee gaat spreken.

Ik zou me, als ik jou was, eens echt verdiepen in het leven van een ondernemer en dat van een arts. Interview ze, alsof je een stuk over ze moet schrijven, en zie beide beroepen voor wat ze werkelijk zijn. Ook, wat die beide mensen zich van hun beroep hadden voorgesteld toen ze eraan begonnen, en hoe het nu werkelijk is, dat beroep dag in dag uit te doen.

Je beroepskeuze is niet iets wat je lichtvaardig moet doen - je gaat er elke dag minimaal 8 uur, maar bij jouw keuzes aanmerkelijk meer!! van je leven aan geven.

Laat het dan iets zijn, wat niet een stressfaktor, maar een aanvulling van je leven is. Alleen dan zal je een goed en zinvol leven hebben.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord

Andere antwoorden (10)

Laat je gevoel spreken... Je kunt meer eer behalen als dokter en meer geld als ondernemer... Maar laat je gevoel spreken, dat is je ware leidraad...

Je zou een kinesiologische test kunnen doen... Dat is spierspanning die je krijgt bij het horen van de vraag...

Dan kun je het onderbewuste zichtbaar maken...
Dus zoek naar kinesiologische test op het net wat het is en leer het... Of ga naar iemand die dat kan, en die laat je dan zien wat er in jouw onderbewuste de meeste kracht zit... En volg dat, je onderbewust jokt niet... dus luister ernaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet helemaal niks, ga een jaar reizen en kijk dan is verder.

Toegevoegd na 28 minuten:
ok, je wil dus graag studeren maar weet niet wat, er is maar een die de knoop kan doorhakken, dat ben jezelf. als je twijfelend een van de 2 gaat kiezen omdat je iig wil gaan studeren loop je een risico dat je afhaakt, juist misschien omdat als de leerstof taai is het een makkelijk excuus is om te zeggen dat je toch liever die andere studie wilde gaan doen in de hoop dat die leuker of behapbaarder is. daarom zeg ik maak een duidelijke keuze waar je voor kan staan of stel het uit tot dat je die keuze hebt kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De manier waarop jij er in zit vind ik echt helemaal niks en zie het om te beginnen al niet zitten dat jij dokter wordt. Veel te ongeduldig en als je kiest denk je het geloof ik al te zijn. Neemt niet weg dat de kwaliteiten die je hebt zich uitstekend lenen voor een van de twee namelijk ondernemer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Welke kwaliteiten? Zie jij iets wat ik niet zie?
Leuk dat je het hier vraagt, maar een toevoeging als "graag goed antwoord" komt op mij arrogant over, want waarom zou iemands antwoord niet goed zijn?

Maar vooral: iemand bepaalt zelf welk antwoord die geeft.
Als jij het antwoord zelf wilt sturen, moet je je vraag niet stellen, maar zelf je antwoord geven.
Overigens IS dit een vraag die alleen jijzelf kunt beantwoorden, want wij kennen jou niet, wij weten je karakter niet, je kwaliteiten niet, enz. enz.

Oftewel: leuk geprobeerd om hier je vraag te stellen. Ooit zul je (hopelijk) wel ontdekken dat dat antwoord van Menno toch echt zo gek nog niet was, en door jouw manier van vragen juist zeer logisch.
En als jij daar zo verbaast/geïrriteerd op reageert, zou ik zeggen: maakt echt niet uit wat je doet, hooguit voor je studiefinanciering.
Maar de lessen die je moet leren zijn vooral levenslessen,

Je komt inderdaad ongeduldig over, dus inderdaad geen arts. Maar ga het gerust wel doen hoor, dan struikel je vanzelf ergens, en ervaring is toch altijd nog de beste leermeester. En allicht dat je ondertussen íéts hebt opgestoken in die enkele colleges die je dan inmiddels al gelopen hebt.

Allerlei vooroordelen roep je in me op, zoals:
- waarschijnlijk enig kind ofzo
- nogal drammerig typje, waarschijnlijk verwend
- erg jong, want denkt dat levenvragen simpel te beantwoorden zijn
- wil graag anderen voor 'm laten denken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij handig als jij je afvraagt waarom je arts of ondernemer zou willen worden. Zet alle voors en tegens van beide beroepen op papier, zodat je een afweging kunt maken.
Ik vind het wel twee totaal verschillende dingen, het lijkt mij dat de keuze arts te worden een soort "roeping" is.
Je moet er trouwens wel rekening mee houden dat je voor geneeskunde moet loten, behalve als je een 8 gemiddeld hebt voor je eindexamen. (tenminste zo waren de regels het afgelopen jaar)
Mijn dochter had het geluk om geplaatst te worden bij geneeskunde, aan een universiteit hier in de buurt, zij is heel enthousiast.
Ik heb er wel moeite mee dat iemand, die niet supergemotiveerd is, toegelaten zou worden terwijl mensen die al heel lang geneeskunde willen gaan studeren uitgeloot worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondernemer waarin? Heb je enig idee wat voor bedrijf je zou willen beginnen als je er niet voor kiest dokter te worden? Zo niet, begin een huisartsenpraktijk. Probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sjongejonge, zulke mensen zijn er echt te veel!
Okee, ik heb mijn middelbare school diploma. Ik wil een baan met aanzien en dure auto en geld! Dus ik studeer 1) geneeskunde of 2) economie/bedrijfskunde.

Kom OP! Kijk naar wat je echt wilt, wat je echt kan, wie je bent! Kijk naar de voor- en nadelen van de studies. Kijk ook naar andere studies. www.kiesjestudie.nl en www.studiekeuze123.nl zijn handige sites. Proef op universiteiten, loop dagjes mee. Ga desnoods, net als ik toentertijd, naar universiteits bibliotheken en snuffel alvast in de boeken van je toekomstige studies.
Waar was je goed in op school? Wat doe je graag, ga je graag met mensen om, of met dieren, of allebei, of geen een? Enzovoorts enzovoorts. Stel jezelf veel vragen.

En, wat denk ik voor jou erg belangrijk is: je bent niet pas 'iemand' als je alleen een van die richtingen op gaat. Jammer dat veel mensen dat wel denken. En jammer dat zo veel mensen het voeden door de reacties die je krijgt als je vertelt dat je geneeskunde (ofzo) studeert.

Wij kunnen jou niet vertellen wat je moet gaan studeren. Ga je voor het geld? En je moet tussen die 2 studies kiezen? Ga dan alsjeblieft ondernemer worden, en niet dokter. Ga je voor het aanzien?
Aanzien krijg je door goed te zijn in je werk (of je nou ramenlapper, leraar of arts bent) en door een goed mens te zijn.

Misschien niet het antwoord wat je wilt, maar ik denk wel een antwoord dat je nodig hebt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
goed antwoord, +1
Je klinkt al als een ondernemer, omdat je nu al je voor- en nadelen afweegt.
Dokter zijn is volgens mij veel meer een roeping. Je wilt echt graag mensen helpen, beter maken.
Als je nu nog een keuze moet maken lijkt dokter niet echt je roeping.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal geen probleem! Veel artsen zijn ondernemer! Behalve dan de artsen die in loondienst zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondermer is geld verdienen.
Doktor is mens verdienen.!!
Koos ligt aan jou.
Kies maar. . .