Tolerantie kan verwijzen naar:

-tolerantie (specificaties): de mate waarin een gemeten eigenschap mag afwijken;

-tolerantie (maatschappij): de mate waarin men accepteert dat gedrag of de opvattingen afwijkt;

-tolerantie (ecologie): de grens van een organisme kan blijven leven;

-tolerantie (stof): de weerstand tegen het effect van een bepaalde chemische stof;

-tolerantie (numismatiek): de mate waarin het gewicht van een munt mag afwijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Dat is toestaan en accepteren dat een ander anders is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een ziekelijke verslaving aan kinderspeelgoed.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en maar hopen dat je "stille" wenk wordt begrepen! +1
itsme
14 jaar geleden
was iets te still +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg eens uit?
AWM
14 jaar geleden
Nou, vooruit dan maar:
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=tollerantie
leven en laten leven.
14 jaar geleden
Tollerantie is de kunst om van een ander ook de minder goede dingen te accepteren, zonder er kritiek op te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elkaar respecteren zoals de ander is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit tolerantie spreekt een vorm van macht. Het heeft te maken met gedogen, een oogje dichtknijpen. Ik sta toe dat jij dat doet. Bewust vrij laten van iets maar op je eigen condities.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vorm van geven en nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tolerantie(moet trouwens met 1L) staat voor verdraagzaamheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het tegengestelde van tollerantie is intollerantie.
Zo heb je:
voedselintollerantie - verdraagt bepaalde voedingsmiddelen niet
Je kunt ook intollerant zijn naar mensen (zoals buitenlanders, homoseksuelen en anders denkenden) - Je accepteert dan hun leef- gewoonten of denkwereld niet.

Tollerantie is het tegenovergestelde: Je verdraagt hetgeen je tegenkomt. Of het nu voedsel of mensen betreft.
Je biedt ruimte aan anderen, accepteert verschillen en andere denkwijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tolerantie is een ander woord voor 'verdraagzaamheid'- en daar zit het woord 'dragen' in. Je 'draagt' iets, maar kunt ophouden met dragen, op het moment, dat jij beslist, dat je lang genoeg gedragen hebt. Je tolereert een mug in je slaapkamer tot het moment, dat je toch die opgerolde krant pakt. Je tolereert anderen, andere meningen, andere denkwijzen, herrie bij de barbecue van de buren, tot jouw grens bereikt is.
Pas als je ieder ander als jouw gelijke ziet, en dus geen persoonlijke grenzen of meetlatten meer stelt, ga je dat stapje verder dat je misschien eigenlijk zou willen, nl. de ander als een even waardevol wezen zien als jezelf, met net zo veel recht om zijn/haar leven ten volle te leven in jouw nabijheid als je het jezelf als vanzelfsprekend toestaat.

Maar in onze volle wereld die stijf staat van de regeltjes en meninkjes en groepjes zal dat wel een droombeeld zijn, dat menselijkerwijs gesproken nauwelijks of niet haalbaar is.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tolerantie staat voor verdraagzaamheid. Tegenover je etter van een broertje, tegenover de buurman die alweer gaat barbecuen, tegenover rokers, tegenover snelheidsovertreders en tegenover alles waar je het eigenlijk niet mee eens bent maar wat je laat gebeuren omdat je vind dat je zelf ook die vrijheden zou willen hebben als jij je ten opzichte van een ander afwijkend gedraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, hebben de bezoekers een beperkte blik. Tolerantie is in de meeste gevallen de toegestane of te verwachte afwijking van de opgegeven maatvoering. Vaak ook aangeven met de standaarddeviatie van uit de steekpreoef van de kwaliteitscontrole. Als jij schoeven van 5 cm koopt, dan is de impliciete tolerantie 0.5 cm. Immers elke schroef tussen 4,5000.. en 4,9999... cm is 5 cm. Dat zou je in de praktijk niet kunnen accepteren, daarom staat er dan vaak bij dat de tolerantie 0.05 of 1% bedraagt. Dat wil zeggen, dat de spijkers tussen de 4.950.. en 5,4950 cm lang zijn. Je mag ook zeggen, dat ze 5,0 cm langzijn. Spijkers van 5 cm lang zijn veel goedkoper dan spijkers van 5.0 cm lang. Vanwege de tolerantie !

Toegevoegd na 1 minuut:
Cantare was mij een beetje voor... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inschikkelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inschikkelijk is meegaand, bereid zijn je aan te passen aan een bestaande situatie - je past je dan aan aan de grenzen, die iemand ánders heeft gesteld. Bij tolerantie ben jij zélf degene die de grenzen bepaalt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok
Je best doen om open te staan voor wat buiten jouw belevingswereld staat en daardoor begrijpen waarom iemand andere keuzes maakt zonder daar gelijk over te (ver)oordelen.