Ik wil op mijzelf gaan wonen, hoe kan ik dit het beste gaan doen?

Ik woon in een klein dorp in twente, en ga naar school in Enschede. Maar omdat ik meer dan een uur onderweg ben, wil ik graag een woning zoeken in Hengelo (OV) of Enschede. Nu wordt ik aanstaande februari 18, en wil dan zo snel mogelijk dichter bij school gaan wonen. Maar ik wil mij wel goed voorbereiden. Hoe kan ik dit het beste aanpakken zodat het financieel ook niet te moeilijk wordt, en dat ik zo snel mogelijk na mijn 18e op mijzelf kan wonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan zou ik en elk geval nu al gaan rondsnuffelen, op internet, kamernet, woningnet, studentenwoningen etc. Informatie opvragen en je overal inschrijven als woningzoekende.

Het is in jou geval misschien ook wel handig om een huisgenoot/huisgenoten te zoeken om de kosten te delen, en zo kunnen jullie met zn tweeen of met meerderen op zoek naar woonruimte.
Het scheelt overigens ook in de kosten als je met een huisgenoot woont. En met meerderen sta je sterker als er problemen zijn of ergens niet uitkomt.

De inrichting en spullen dat zijn de kosten niet, je kan naar een kringloop en overal op internet zijn spullen meubilair gratis af te halen.

En inderdaad zorgtoeslag, huurtoeslag, weet je deurtjes te vinden. Bijbaantje zoeken lijkt me ook geen slechte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ga op zoek naar een kamer.
je kunt je ook inchrijven bij de huurstichting, maar daar zal wel een wachtlijst zijn. Dus lees de advertenties van kamerverhuurders, of zet er zelf een. Tegen de tijd dat je een kamer hebt, laat je dat weten aan familie en bekenden en die hebben vast wel wat over voor de inrichting zodat je intussen rustig kunt sparen voor wat je echt leuk vindt
12 jaar geleden
Ik ben bang dat het financieel niet makkelijk zal worden.
Je grootste uitgave zal de huur zijn, dan nog eens kosten voor je zorgverlening, hiervoor kan je zorgtoeslag aanvragen bij de belastingdienst. Verder zal je moeten eten, en andere boodschappen moeten doen.
Hoe doe je het met wassen, ga je elk weekend naar huis zal je daar reiskosten voor moeten rekenen.
Je zal af en toe nieuwe kleding nodig hebben en een beetje zakgeld is ook wel prettig.
Alles bij elkaar een hele hoop, dus kijk goed hoe hoog je inkomen/studie toelage is (site vd DUO kan je dit opzoeken) en wat je kwijt bent aan vaste lasten weke elke maand.
Succes ermee!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Zorgverlening moet zorgverzekering zijn