Hoe geraak ik uit sociaal isolement? zie uitleg

Ik woon nl in een stad (in Belgie)waar je absoluut geen contact kan krijgen. Buren zeggen zelfs nog geen goeiedag.
De mensen denken en handelen of ze meer zijn dan anderen.
Een praatje maken?Olala, dan kijkt men je aan of je komt van een andere planeet. Ze geven uit beleefdheid maar applaus bij een toneelvoostelling heb ik al horen zeggen.
Verhuizen kan ik niet want woon in eigendom. Mij verplaatsen gaat moeilijk want heb zware behandeling gehad tegen ernstige ziekte.

Toegevoegd na 1 uur:
Hier in deze stad verkopen sommige slagers geen worst op zondag omdat het te min is pfff

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
KennisDelen
12 jaar geleden
Dan koop je die worst toch op één van de andere zes (!) dagen dat het wel kan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@KennisDelen:Natuurlijk koop ik dat op een andere dag :-)
Maar! Je zou die hun gezicht moeten gezien hebben, verbluft En neerbuigend. In feite haal ik maar een voorbeeld aan hoe deze stad/mensen in elkaar zit.
@Fiederieke: Hier zijn ze open tot de middag :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wauw, hoe heet deze plek?

Het beste antwoord

Haha... die Belgen toch. En wij Nederlanders maar denken dat "zij" veel socialer in de omgang zijn dan "wij". Nou, volgens mij is het overal hetzelfde. En zeker in de steden.
Is lid worden van een vereniging een optie? Of vrijwilligerswerk gaan doen?
In de tijd dat internet nog geen gemeengoed was, heb ik eens een oproep in de krant gezet voor het oprichten van een activiteitengroep. Ik kreeg meer dan 100 reacties en heb er nu, jaren later, nog steeds geweldige vriendschappen aan overgehouden.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een paar aanvullingen op mijn antwoord. Ik zat nog even te denken wat je zou kunnen doen als je echt aan huis gebonden bent. Meerdere mensen die ik ken hebben leuke contacten overgehouden aan vriendensites zoals Hyves en Facebook. Ik las dat je verschillende katten hebt. Er zijn, naast Hyves, verschillende websites waar je andere kattenliefhebbers kunt ontmoeten. Ook zou je op internet een oproep kunnen doen voor vriendschap of b.v. om iemand te vinden om geregeld mee te Skypen. Dat lijkt me ook wel een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen!

Toegevoegd na 1 uur:
Of een oproepje op internet om (b.v. 1x per maand) een spelletjesavond te organiseren? Bij jou thuis of in een café in de buurt?
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de Belgen zijn niet socialer in de omgang, ze zijn veel individueler ingesteld dan wij. Ik heb er gewoond en het duurde drie jaar voor iemand (die mijn vrouw dagelijks bij school ontmoette bij het afhalen) bij ons een kopje koffie kwam drinken!
Pieter2011
12 jaar geleden
Dat verbaast me echt! Ik heb altijd het idee gehad dat Belgen veel minder stug (en meer extravert) waren dan Nederlanders. Het café is voor veel Belgen een belangrijke ontmoetingsplek. In ons land is dat veel minder en is men meer "op zichzelf". Wat me in ons land sterk opvalt is het verschil in mentaliteit tussen dorps- en stadsbewoners. In dorpen groeten mensen elkaar nog op straat en staan ze veel meer open voor een praatje dan in de steden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hansu: Je hebt volkomen gelijk. Nederlanders zijn zoveel vlotter in omgang, opener en praten gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er vanaf WAAR je woont in België hansu en zazoe. Waar ik woon, in het Antwerpse, zijn de mensen doorgaans heel joviaal en goedlachs. Maar er zijn ook buurten waar heel rijke mensen wonen. Daar krijg je geen contact mee.
Inderdaad Pieter, voor het gewone volk is het café een belangrijke ontmoetingsplek :) en de plaatselijke markt zeker ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joviaal en goedlachs en vooral aan de buitenkant heel beleefd, ok, maar ook gesloten, en oppervlakkig, en enorm materialistisch. En als buitenlander kom je er 'zeker en vast' echt niet tussen. De cultuur is compleet anders dan in Nederland. Mijn halve familie is Vlaams en ik kan er niks mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel: Mijn hele ex familie waren Nederlanders en ik kon er alles mee. Vlot praten, lachen, genieten van lekker bakje koffie ach noem maar op. Hier is het stroef en stoef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel: overal zitten mensen waar je niks mee aan kan. Die zullen er in Nederland ook wel zijn. Vlaanderen is groot en van stad tot stad kan er een groot mentaliteitsverschil zijn.
Je hebt blijkbaar gewoon pech gehad met je familie en ook met de Vlamingen die je hebt ontmoet. Jammer......
Hetgeen jij schetst van hoe een Vlaming zou zijn, past helemaal niet bij mijn familie, vrienden, kennissen, buren, vroegere collega's en zéker niet bij mij :)
Pieter2011
12 jaar geleden
Mijn aangetrouwde nichtje uit Mechelen is de leukste, de meest extraverte, de meest sociale en de vlotste van onze hele familie.
Mezelf buiten beschouwing gelaten natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)))

Andere antwoorden (5)

Zoek zelf een activiteit op en ga eens kijken in bladen of je je ergens bij kunt aansluiten wat je zelf leuk vindt en fysiek mogelijk is. Dat is misschien beter dan een goede buur. Wel jammer dat je in zo'n buurt bent gaan wonen. Volgende x beter orienteren. Maar voor nu zou ik zeggen zoek wat leuks op en probeer daar contact te krijgen. Succes.

Ps maak het vooral thuis gezellig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het wellicht een optie om bij enkele buren een leuke kaart in hun brievenbus te doen met een uitnodiging om op een bepaald tijdstip, allen bij jou thuis te komen voor een borrel met een klein hapje? Werkt vaak verbazend goed om elkander wat beter te leren kennen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euhm..dat zou hier waar ik woon niet in goede aarde vallen brrr :o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat wel echt zeker? Niet geschoten, altijd mis toch?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@carsch: In de stad Sint-Niklaas werkt dat niet
Ik lees dat je aan huis gekluisterd ben, maar misschien is het proberen van vrijwilligers werk iets. dan kun je dat doen op je goede dagen en je bent onder de mensen. Er is neem ik aan ook nog wel wat te vinden in jouw woonplaats. Ik ken iemand in Nederland die ook niet makkelijk uit de voeten komt, en zijn goede en slechte tijden heeft, daardoor doet hij ook vrijwilligerswerk .
heel veel succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms heeft het tijd nodig mensen moeten je leren kennen. Neem dus de tijd wees vriendelijk begin met alleen groeten U zou kunnen beginnen met uw vrienden of buren uit te nodigen om bij u op bezoek te komen

Denk na over onderwerpen waar u over zou kunnen praten! Maak bezoekjes aan u tot een prettige ervaring. Dat kunt u doen door niet te veel over uw ziekte te praten, zodat uw bezoekers het niet moe worden ernaar te moeten luisteren.

maar toon intresse voor mensen wat zij leuk vinden u bent zoveel meer dan uw ziekte als ze vragen gaan stellen kunt u altijd nog daar wat over vertellen erzijn zoveel andere leuke intresante onderwerpen zoals Kunst cultuur hobby,s

Wanneer u een goed gevoel voor humor behoudt, zal dit het voor uw vrienden eveneens prettig maken om langs te komen. Bovendien zal lachen u persoonlijk goeddoen. „Humor helpt je je in veel situaties te redden en tegen veel situaties opgewassen te zijn” en lachen is gezond en zal u helpen bij het herstel van uw ziekte of om het te dragen

ik hoop dat u wat heeft aan deze tips

met vriendelijke groeten Mealycook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, van mij een dikke plus voor je antwoord @Mealycook !
(ik snap niet dat er een - gegeven is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij ook een plus, humor en lachen is heel belangrijk
Wat erg dat je nu juist in zo'n kille stad woont, terwijl er in België heus wel gezellige plaatsen zijn om te wonen. Het heeft bij mijn buren ook even geduurd, maar nu heb ik met allemaal een warm contact. Maar het zijn wel 'gewone' mensen, geen 'dikke nekken' zoals we in Vlaanderen zeggen. Ik weet wat je daarmee bedoelt. Ik ken ook zo'n steden en buurten. Daar krijg je inderdaad moeilijk contact.

Als je geen vrienden (meer) hebt door je ziekte en geen familie dan is het heel moeilijk om uit je sociale isolement te geraken. Maar denk eens aan het internet. Daar kan je snel en direct contact te leggen met wie je maar wilt. Je kunt deelnemen aan bijvoorbeeld een forum of een site met lotgenotencontact in verband met je ziekte bijvoorbeeld.

Moest je toch een kleine verplaatsing kunnen doen, denk dan aan een plaatselijk café (kopje koffie) of een vereniging. Vaak zijn daar toch ook 'gewone' mensen bij waar je wel mee kan praten.

Toegevoegd na 1 uur:
Antwoord op je vraag naar een forum in de reactie. Ik weet je leeftijd niet, maar deze heb ik voor je gevonden:

http://www.seniorennet.be/forum/
http://eenzaam.lotgenootje.nl/phpBB3/

En een chatbox:

http://www.seniorennet.be/Pages/Vrije_tijd/chatbox.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska: Heb je tips voor internet? Forums? Ik praat of schrijf niet graag over die ziekte met lotgenoten want dan denk ik eraan.
De stad noemt sint-Niklaas en is wijd en zijd bekend om hun dikke nekken. Maar ja ik had geen andere keus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, echt, Sint Niklaas? Dat wist ik niet. Ik vind het juist zo'n gezellige stad om te bezoeken. Maar ja dan hoef je geen contact te hebben met de plaatselijke bevolking......

Probeer het eens op dit forum: http://eenzaam.lotgenootje.nl/phpBB3/