Hoe weet je wat je levensdoel is?

Ik zoek me een ongeluk, maar waar (of hoe) vind ik m'n levensdoel(en) ?

Heeft iemand suggesties?

Toegevoegd na 2 dagen:
Het leven moet toch wel énige zin/nut hebben?
Misschien is de zin v/h leven om: te leren, of om een kleine bijdrage te leveren aan de samenleving?
Ik vind mensen tegenwoordig zo individueel ingesteld (alsof ieder voor zich leeft, ipv dat we het met elkáár zo goed mogelijk proberen te hebben, of soms eens iets doen omdat het gewoon in het belang v/d samenleving is?). Voor mij is dat vaak al voldoende beloning (ik heb liever een zinvolle baan die gemiddeld verdiend dan een "dure" baan waarmee ik niet het gevoel heb dat ik de samenleving ermee help, enkel en alleen om een eigen verzameling Ferrari's te kunnen aanleggen ;-)

12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben m ook nog niet tegen gekomen denk dat je deze gaandeweg vindt. Geduld is een schone zaak? En tot die tijd...... Have fun
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste manier om zoiets ontastbaars als je levensdoel te vinden is over het algemeen stoppen met zoeken.
KennisDelen
12 jaar geleden
Op de bank gaan zitten?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Mijn suggestie: streef je geluk na en neem daarbij de gulden regel in acht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de bank gaan zitten kan op dát moment en heel goed doel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek je wel op de goede plek ?
Je kunt het namelijk alleen maar vinden in jezelf. En dat kan lastig zoeken zijn als je jezelf nog niet (zo goed) kent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat (een) (levens)doel(en) er "is". Wat je met je tijd op aarde moet doen, is niet ergens vastgelegd. Dat kun je alleen zelf bepalen. Je doel(en) moet je ook zelf stellen. Het lijkt me wel het beste als ze passen bij wat jij belangrijk vindt en bij hoe jij in elkaar zit. Dus dat moet je eerst 's uitzoeken.
Daar zijn wel hulpmiddeltjes voor.
Een model waar ik wel 's e.e.a. over gelezen heb, is het Enneagram. (als je daarover wilt lezen, zou ik wel een beetje duidelijk geschreven boek uitkiezen; er zijn ook wel vrij vage). Dat model heeft te maken met dat mensen verschillende redenen/motivaties hebben waarom ze dingen op een bepaalde manier doen in hun leven.
Er bestaan wel meer van dit soort modellen e.d.
KennisDelen
12 jaar geleden
Dank jullie wel voor jullie suggesties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na je toevoeging : Waarom zou het leven nut moeten hebben ? Wie bepaalt dat ? Alleen mensen. We zijn gewoon het product van een lange cyclus van voortplanting, en uiteindelijk maar een schakeltje daarin. het enige nut dat het leven in het algemeen heeft, is zichzelf in stand houden. Daar een hoger doel in zoeken is een puur menselijke aangelegenheid ; geen dier dat zich daar mee bezig houdt. Maar aangezien de meeste mensen door hun hogere bewustzijn geen genoegen nemen met 'alleen maar leven, voortplanten en sterven' proberen we daar het beste of mooiste van te maken. wat dat is, dat is dus de persoonlijke taak die voor je ligt ; we kunnen je voorbeelden geven, maar geen sluitende antwoorden.
Wat levensvisie betreft komen we wel redelijk overeen ; ik ben een post-materialist die vind dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan geld verdienen en uitgeven, en voel me daar ook vele malen beter bij. Maar dat iedereen voor zichzelf leeft is ook wel een beetje een vertekening / illusie doordat we met ZO veel mensen zijn. Als van ouds zorgt iedereen nog voor zijn eigen groep / stam / clan , alleen wonen die niet meer op en kluitje bij elkaar, maar verspreid over de wereld. 99 van de 100 mensen die je tegenkomt zijn niet van jouw 'clan', dus die hoeven niets met jouw. Dat zou ook niet vol te houden zijn. Maar de meesten hebben echt hun eigen mensen / doelen / nuttige bezigheden wel. De enkeling die niet verder komt dan zuipen, neuken, feesten valt nu eenmaal erg op., maar gelukkig is dat nog geen meerderheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eveneens na je toevoeging. Natuurlijk heeft het leven een doel en dat is, en dat geldt voor alle leven van pissebed tot stinkzwam zich zelf in stand houden, (sorry Marleen, maar ik weet ook geen betere omschrijving ) vandaar dat seks zo'n geweldige uitvinding is.
Maar, (een deel van ) de mensheid is zo langzamerhand tot de conclusie gelomen, dat dat niet langer volstaat als beloning en gaat het over de spirituele boeg gooien.
KennisDelen
12 jaar geleden
@moolkeesje:
ik moet eerlijk zeggen dat ik het zonder spiritualiteit wel erg "droog" begin te vinden. (Hoewel het ook weer niet moet doorslaan naar uitsluitend spiritualiteit (of een doorgeslagen geloof)),
dus ik ben op zoek naar de juiste balans...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt vooral omdat we ons hier totaal niet meer druk hoeven te maken over overleven ; voedsel, onderdak, veiligheid, gezondheid, allemaal (bijna) automatisch in orde. Dan moet je het, volgens de piramide van Maslov, 'hogerop' gaan zoeken., Zingeving is vooral een leuke hobby voor mensen die 's morgens al weten dat er 's avonds een gedekte tafel klaarstaat, het huis warm en droog is, het bedje gespreid en de kinderen allemaal nog in leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Marleen! Maar de gemiddelde mens haalt een heleboel zingeving aan zijn leven en het leven van zijn naasten zo plezierig mogelijk inrichten, mooie dingen maken, mensen helpen en leren van de wereld om hem heen. En dat doe je gemiddeld genomen niet door op de bank te gaan zitten. Think big, act small. Begin de dag met een dansje!
KennisDelen
12 jaar geleden
Thanks voor de tip :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel goed ga zo door zou ik zeggen en mijn vader zei altijd wat je geeft krijg je terug ook leuk toch!groetjes harry

Antwoorden (20)

Zoek ze niet, laat ze gewoon op je afkomen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Tsja, maar wat is dan "gewoon leven"? Heb geen baan, geen kinderen, volg allerlei cursussen, maar ik lijk maar niet aan het echte leven toe te komen... Hoe doen "jullie" gewone mensen dat...?
amigo
12 jaar geleden
Beste kennisdelen, ga gewoon op zoek (of denk na) over iets waar je blij van wordt, bedenk of het alleen is of met anderen. Wat voor veel mensen goed werkt: doe iets voor iemand anders, desnoods een kleinigheid (iemand vriendelijk groeten in de supermarkt) en dat minimaal 1x per dag, en als het bevalt kun je het vaker doen. Je zult merken dat mensen ook anders (aardiger) tegen jou doen en dat maakt dat je het gevoel hebt meer te leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ""normale"" mensen dat doen? Ik heb nooit moeten zoeken naar mijn doelen; ze zijn er altijd als vanzelfsprekend. Mijn twee huidige doelen zijn plezier maken in het leven (dat uit zich in uitgaan met vrienden, familie bezoeken, etc.) en carriere maken (universitaire opleiding). Ik vind het lastig te begrijpen dat je een doelloos leven leidt, ik kan me daar niks bij voorstellen.
KennisDelen
12 jaar geleden
@amigo, dank je, iets goeds voor iemand doen werkt zeker (dat weet ik). @Loenie: leven we alleen maar om te doen wat we leuk vinden? Dat klinkt zo egoistisch...
KennisDelen
12 jaar geleden
@Bliets, een doelloos leven ziet er in mijn geval als volgt uit: geen baan, geen sociale "groep"...
KennisDelen
12 jaar geleden
en door m'n ouders opgevoed met het idee dat het doel van het leven in "het geloof" zit... Laat ik nou net rationeel aangelegd zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op basis van die waarneming kun je perfecte doelen stellen: ga iets doen! Als je alleen maar binnen zit komt er geen baan en sociale groep aanwaaien. Ik noem maar wat: meld je aan bij een sportschool, ga achter de bar in een café staan, word postbezorger, meld je aan als 'overblijfjuf', en zo zijn er nog 100.000 dingen te verzinnen.
amigo
12 jaar geleden
kennisdelen de factoren die je erbij zet klinken wel minder gunstig. Ik denk zelf wel dat mensen met een "vol" leven over het algemeen tevredener zijn met hun bestaan. Wat "vol' is kan per persoon verchillen. De een zoekt het in een baan, de ander in sociale contacten een derde in een gezin en een 4de in een combi end e 5de in het streven naar een wereldprestatie. Dus als je het zo stelt moet je toch een soort "doel" hebben al blijf ik weigeren het zo te noemen. En de zoektocht en mate van frustratie hierover is in mijn optiek (zeker gemiddeld) WEL gekoppeld aan leeftijd
Je kunt natuurlijk jezelf het doel stellen 'goede opleiding, goede baan'. Relatief makkelijk te verwezenlijken, want je kunt er iets voor doen, hard voor werken, etc.
Je kunt je ook voornemen je grote liefde te vinden. Relatief moeilijk, want je kunt nooit zeker weten of iemand de liefde van je leven is en bovendien, wellicht loop je die persoon wel helemaal niet tegen het lijf.
Wat je ook kunt doen, is de waarde die voor jou van het grootse belang is als levensdoel nemen. Voor mij geldt Geluk. Het maakt mij niet heel veel uit of ik een baan krijg die een enorm hoog salaris heeft (hoewel het wel lekker is). Ik wil simpelweg gelukkig zijn in het leven. En als iets me dat in de weg staat, los ik zoiets op. En als je ergens een mogelijkheid in ziet om gelukkig te worden, grijp je die met beide handen aan. Het gaat dan niet om grote dingen als een studie of beroep, maar juist om de kleine dingen. Wildvreemde mensen begroeten, een goede daad doen of nog het simpelst, een reep chocola eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Dank je Bedoel je geluk: voor jezelf, of ook voor (bepaalde)anderen?
KennisDelen
12 jaar geleden
o ja, dat chocola eten had ik al ontdekt, nu zoek ik nog een doel wat me voor iets langere tijd gelukkig maakt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel, dat je zelf gelukkig bent. En als je gelukkig bent doordat anderen dat zijn, of doordat je anderen gelukkig maakt, is dat ook goed, juist heel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! Ik merk zelf (klinkt wellicht erg vreemd) dat als ik 's ochtends acht uur over een rustig paadje naar school fiets, met vrolijke muziek aan en ik groet tegemoetkomende fietsers, dat ik dan een enorm geluksgevoel krijg. Gewoon, door te zien hoe ze verbaasd opkijken (want wie groet tegenwoordig nog wildvreemden?) en me vrolijk teruggroeten. Op de een of andere manier voelt dat heel goed.
Zoiets kun jij ook zoeken, iets wat je spontaan een geluksmoment bezorgd.
Voor een lange termijn - doel, moet je vooral iets doen wat je echt leuk lijkt. Je deed al allerlei cursussen (als ik het goed heb onthouden), zoek er éen die je echt fantastisch lijkt. Doe leuke dingen die je eventueel nog op je cv kunt zetten, dat staat goed en dan kom je ook nog eens snel aan een baan als dat nodig is.
En focus je niet op wat je niet hebt, zoals een baan, kinderen, een enorm huis, een bubbelbad, etc. Dan kun je lang doorgaan. Focus je op wat je hebt, zoals lieve vrienden, een huis waar je goed in kunt leven, eten, drinken, etc. Dan voel je je zoveel positiever! En dat positieve zorgt voor heerlijk veel energie, wat je een fijn leven geeft (=
KennisDelen
12 jaar geleden
Dank je (wat ben jij heerlijk positief :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, klopt, dat merk ik ook aan mezelf. Ik kreeg ook echt een geluksmomentje tijdens het schrijven hiervan, ik ben blij dat ik zo in het leven sta.
Helpt trouwens ook, positief zijn. Bij ieder negatief ding een positief ding bedenken (het is uit met mijn vriendje, maar nu kan ik wel weer lekker mijn eigen plan trekken, om maar wat te zeggen. Mocht mijn vriendje dit lezen, ben het niet van plan hoor).
Als je er ZO naar moet zoeken ben je mogelijk iemand die gewoon leeft (van dag tot dag en zonder moeilijke agenda's)

Het levensdoel van de mensheid in totaal is zichzelf in stand houden.

Per individu is het voorzien in de eerste levensbehoeften (anders is het snel afgelopen met het leven)

Alle andere dingen zijn in mijn optiek "versiering in de boom"

Dit met het risico dat nu iedereen over me heen valt maar je kunt je een prachtig doel stellen, over een carriere bijv.

Als jij zelf of iemand in je naaste omgeving opeens levensgevaarlijk ziek wordt is dat DIRECT van ondergeschikt belang.

Je kunt als doel hebben dat je kinderen "belangrijke" mensen worden. Vraag maar eens aan mensen met chronisch zieken kinderen. Gezond zijn en overleven, dat is het enige dat voor hen telt.'

Dus: heb je een doel, niks mis mee maar besteedt niet je leven aan zoeken naar iets wat je mogelijk helemaal niet nodig hebt
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
"Het levensdoel van de mensheid in totaal is zichzelf in stand houden" => wat is dan het doel (nut) van de mensheid / het mens zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennisdelen; ja, dat heb me al zo vaak afgevraagd.. Heb het hier zelfs eens als vraag gesteld, maar die werd verwijderd (algemeen nie beantwoordbaar).
Het nut zie ik ook niet, daar moet je zelf iets voor invullen. Ik heb zelf behoorlijk veel les gekregen over griekse goden en godinnen dus ik zie het in mijn hoofd als een soort van wedstrijdje, wie heeft het beste organisme gecreëerd? (overigens wint in mijn inzien dat de bacterie en de schimmel, niet uit te roeien). Niet dat ik in God geloof, dat niet, maar dit is het enige wat ik echt kan bedenken.
amigo
12 jaar geleden
kennisdelen, misschien lees je het al een beetje uit mijn antwoord (maar ik ben ook niet gelovig opgevoed), ik ben er niet van overtuigd dat wij hier op aarde zijn OM een bepaald vastomlijnd doel te dienen. Ik denk dat het eerder andersom is. Wij zijn hier en maken ons nuttig (en we maken plezier etc) en een aantal van die dingen zien sommige mensen als een doel.
KennisDelen
12 jaar geleden
ja, dat laatste zie ik inderdaad ook. Toch blijft er in mij een klein stukje hoop sluimeren, dat we hier misschien tóch nog met een reden zijn/leven...
(ik denk bijv. aan bde's)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe iets! Ga eens KennisDelen. Die nick zul je niet voor niets hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@KennisDelen: wat bedoel je met: "Toch blijft er in mij een klein stukje hoop sluimeren, dat we hier misschien tóch nog met een reden zijn/leven… (ik denk bijv. aan bde’s)"
Heb je een BDE nodig om te weten/duidelijk te krijgen welk doel je in je leven hebt?
Wat ik heb gelezen van mensen, die een BDE hebben gehad is, dat ze anders in hun leven zijn gaan staan. Dicht bij zichzelf. Ik zou bijna zeggen: zijn gestopt met zoeken en zijn gaan leven in bewust ervaren.
KennisDelen
12 jaar geleden
Wat me aanspreekt bij bde's, is de volledige overtuiging die bde-ers vaak hebben na hun ervaring, dat ze er zo vollédig van overtuigd zijn dat het leven zinvol is: dat spreekt me aan/ raakt me (of misschien moet ik zeggen: het trékt me aan, ik zou ook graag met zulke overtuiging in het leven staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leven van mensen met een BDE is vaak heel erg moeilijk! Absoluut niet iedereen heeft de ervaring die jij noemt.
Maar wat je wèl zou kunnen doen, is er veel over lezen en de ervaringen van deze mensen, die jij zoekt, toepassen in je eigen leven. Bijvoorbeeld op deze site:
http://www.bijnadoodervaring.nl/ En zo zijn er heel veel. Uiteraard ook heel veel boeken op dit gebied.
KennisDelen
12 jaar geleden
Dank je, ik ga er heerlijk bij wegdromen :-)
(voor eventuele bd-ers: in positieve zin)
Iets waar je elke dag aan denkt om te willen of anders doorgaans, met regelmaat aan denkt. Als je weet wat dat is, dan is dat het levensdoel. Dromen, doet ons bezigheden kennen, maar ons bezigheden doet niet altijd ons dromen kennen, vele vergeten, of ze delen niet, gaan niet diep in gesprekken. Het is van belang; iemand om je heen te hebben waar je uren mee kan praten bijvoorbeeld daarover. Er is een tijd voor alle dingen, en waar het nou iets aan ligt, kan een bezigheid zijn die je ogen kunnen openen, dit is hetgeen waar behoefte aan is om te delen. In een jaar verschijnen er zoveel gebeurtennissen. Kun je de hoogtepunten opnoemen en de dieptepunten? Of slechts één van de 2? Van afgelopen jaar bv. Je kan een persoonlijke journaal opschrijven over het afgelopen jaar. Indien je wil elke dag, het maakt niet zoveel uit, als het jou maar uitkomt, deadlines zijn er niet, je schrijft wanneer je wil. Dit schrijven is als een doel van bewustzijn over je wil. Waarschijnlijk zoek je naar het nut van dingen. Andere zouden daar in bewogen kunnen zijn, en misschien zit er geen diepte in, of kun je daar niet inkomen, hoe dat zit? Maar gun je het met iedereen de tijd te hebben, dan zullen ze dat wel delen (op hun manier). Hieruit kan je op inspiratie komen.

Doodgaan is geen doel, leven is geen doel, het is er, de vraag is wanneer je daarvan bewust bent. Dit heet zelfkennis; Er zijn dingen die je ziet bij anderen, wat dan aan je zelf doet denken, vergelijk het, en zoek naar alternatieven, wees nieuwsgierig hoe het daar op zal uitlopen. Ga ook niet van één ding uit, ga van zoveel mogelijk dingen uit hoe het leven is, het is niet goed om één vaste levensbeschouwing te hebben. De mogelijkheid komt zeker weten, dat op momenten het teleur zal stellen, dat betekent ook dat je er achter zult komen hoe het anders kan, om voor de rest geen verdriet te hebben, verdriet is ook niet erg, het is zelfs gerustellend op een gegeven moment, en een teken van leven dat het goed gaat met je gevoel.

{ Ik hoop dat het antwoord niet te vaag is, je kan altijd vragen wat ik bedoel, voor de rest veel sterkte!}
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volg gewoon je hart en laat het verstand soms even voor wat het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo levensdoel?

Heeft het leven een doel dan?

Als kind leerde ik de katechismus:
De eerste vraag: "Waartoe zijn wij op aarde?" Dat moest altijd beantwoord worden met:
Om God te dienen en daardoor in de hemel te komen!
Later werd dat:
"Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor hier en hiernamaals gelukkig te zijn"

Sinds ik ophield met in die god te geloven, vooral de god van de rk kerk, zou ik dus geen levensdoel meer hebben.
En dat klopt.

Maar toch heeft deze vraag de filosofie al honderden en honderden jaren bezig gehouden.

Ieder mens moet voor zichzelf uitmaken wat hem/haar gelukkig maakt. Dat weet je vaak niet als je jong bent.
Daar kom je achter.
Maar ook moet ieder mens voor zichzelf gaan zorgen.
En het liefst op een manier die leuk is.
Dus moet je op zoek naar dingen die jij aantrekkelijk of leuk zijn en voldoening geven. Waardoor je gemotiveerd raakt om aan de slag te gaan.

Niet iedereen hoeft de wereld te redden!

Maar zolang jij de kans krijgt zomaar wat rond te lummelen en wat te studeren en eigenlijk niks hoeft,
word je dus niet gestimuleerd in het zoeken naar jouw persoonlijke passie.

Kom uit je luie stoel!

Begin in je buurt. Ga sporten, maak kennis met mensen, bezoek een vestiging van de Emmaus
http://emmaus.nl/
ontdek dat er ook nog mensen zijn die het niet zo best hebben.

Of ga knutselen.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bewust en aandachtig leven/ervaren in het moment "NU".

Toegevoegd na 2 dagen:
Naar aanleiding van je toevoeging:

Deze zin: "Misschien is de zin v/h leven om: te leren, of om een kleine bijdrage te leveren aan de samenleving?"
Ieder mens levert toch een bijdrage aan de samenleving?Jouw helpende bijdrage aan een ander kan voor die persoon een enorme verandering zijn in zijn/haar leven.
Misschien heb jij je levensdoel al honderden keren gevonden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort, Krachtig en m.i. geheel correct! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
YES!!! Bingo! Voorwaarde nr.1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Mooie avatar ;-)))
KennisDelen
12 jaar geleden
N.a.v. je toevoeging: Dank je! +
Kristal
12 jaar geleden
Mooi Wen! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank ;-)
Zoeken naar een levensdoel is niet hetzelfde als zoeken naar een sleutel of een portemonnee, en ook niet als zoeken naar goud of een schat. Het hoeft ook niet iets heel groots of meeslepends te zijn. Klein en haalbaar is prima.

Je levensdoel bepaal je uiteindelijk zelf ; wat wil JIJ bereiken in het leven, wat wil JIJ dat mensen / je nabestaanden zich later van je herinneren, wat is ECHT belangrijk voor je en welke sporen wil je eventueel achterlaten ? Ben je gelovig en denk je dat er hierna nog iets komt, of is dit alles en zul je er hier en nu het beste van moeten maken ?

Al die dingen helpen je in je 'zoektocht' naar een doel in het leven. Dat overigens niet altijd per se een hoger doel hoeft te zijn ; veel mensen zijn tevreden met 'zo veel mogelijk genieten', en die voegen dan ook in de regel niet echt heel veel toe aan een samenleving, maar ach, mensen genoeg. We kunnen ook niet allemaal belangrijk, interessant of van blijvende waarde zijn. (Dan wordt geschiedenis ook helemaal een ingewikkeld vak ;-) )

Hoe ouder je wordt, hoe meer je 'levensdoel' zich vormt en je voor ogen krijgt waar je helemaal voor wilt gaan en waarvoor niet. Sommigen weten dat op hun zestiende al (al willen die doelen nog wel eens veranderen), andere weten het eigenlijk op hun zestigste nog niet; die nemen het leven maar zoals het komt en proberen er het beste van te maken. Slechts weinigen zijn voortdurend heel gedreven bezig met een einddoel voor ogen.

Zoals veel wijzere mensen dan ik ooit mag hopen te worden al gezegd hebben : niet het doel is belangrijk, maar de reis er naartoe.

Nog veel en veel meer schitterende citaten over de zin van het leven in de link ; allemaal de moeite van het nadenken waard, en wellicht een mooie hulp bij je zoektocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ik zou hopen dat er veel meer mensen zijn die zichzelf willen/durven toestaan om te genieten!
Dat zou de wereld alweer een stuk prettiger maken :-)
Nu het mijne toch redelijk op z'n endje begint te lopen, heb ik daar wel een idee over.
Over het algemeen is het zo, dat je je wel een doel in het leven kunt stellen,maar doe dat vooral niet te scherp omlijnd.
Allerlei omstandigheden komen toch steeds weer roet in het eten gooien, hoewel dat beslist geen beroerd roet hoeft te zijn.
Stel je doel in op een paar algemene ambities en laat de rest over je heen komen,want meestal pakt het toch anders uit, dan je verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
zo is dat keesje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Kristal
12 jaar geleden
precies Moolkeesje,
go with the flow.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen, het is allemaal kismet. Of is dat te spiritueel?
Kristal
12 jaar geleden
Noodlot?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kiss met wat Moolkeesje?
Kristal
12 jaar geleden
:-)) Wen, grappig gevonden. Kismet schijnt een ander woord voor noodlot te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het gezien, ook opgezocht...... ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat woord op zeer jeugdige leeftijd ontdekt door het ( nog steeds! ) schitterende Boek voor de Jeugd te lezen.
Een boek van voor de 2e wereldoorlog vol met mooie verhalen en gedichten en vooral voor doe tijd erg volwassen.
Het woord betekent idd noodlot en is afkomstig uit de Islam.
Het boek heb ik onlangs weer bij de STOK (stichting oude kinderboeken 0 op de kop kunnen tikken en ik lees er nog steeds graag in.
ik zou zeggen.... VOLG JE HART!!!! (L)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hart is verraderlijker dan iets anders en niets ontziend. Wie kan het kennen? spreuk uit de bijbel (jeremia 17:9) hoe kan het hart verraderlijk zijn, ons in gevaar brengen? Neem als voorbeeld eens een auto, een nuttig hulpmiddel dat in een noodgeval zelfs levensreddend kan zijn. Maar als de bestuurder de auto niet onder controle heeft, zijn handen niet aan het stuur houdt, kan diezelfde auto gemakkelijk een dodelijk wapen worden. Zo is het ook met ons hart: als we het niet beveiligen, zijn we een speelbal van elk verlangen dat in ons opwelt, en de gevolgen kunnen rampzalig zijn.
KennisDelen
12 jaar geleden
ter compensatie van de 2 minnen krijg je van mij een éxtra grote plus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, ik doe mee, al dat gemin op niks af. ;)
KennisDelen
12 jaar geleden
;-) (Gelukkig hebben we naast gevoel ook nog ons verstand
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(L)=linksaf?
KennisDelen
12 jaar geleden
Ik vroeg het me ook al af :-) (staat de l voor lachen?)
KennisDelen
12 jaar geleden
of is het gewoon een afkorting van je naam?
Kristal
12 jaar geleden
+1 hoor :-)
Zo denk ik. Het is misschien niet het meest positieve antwoord op de vraag 'Hoe weet je wat je levensdoel is?' Maar ik denk dat dit het realistische antwoord is op deze vraag.

'Nog voor je geboorte zijn je ouders al aan het denken: 'Zal het een meisje of een jongen worden?' Het kamertje wordt roze of blauw, dan ga je naar de crêche vervolgens naar de basisschool. Als je goed leren kan naar een hoge opleiding en anders moet je het met minder doen. Niemand zal gaan vragen wat jij nou echt wilt. 'Wil je dit allemaal eigenlijk wel?' Alles is toch al bepaalt.
Als je een hoge opleiding hebt genoten en hier ook wat mee doet dan komt het meestal wel goed. Zo niet, dan heb je vaak, vooral in deze tijd toch een groot probleem.
Hard werken, niks verdienen. Bovendien moet alles zeer gejaagd gaan , zijn veel mensen a-sociaal en egoïstisch en alles draait om geld & macht.
Als je niet mee doet aan dit 'spelletje' dan val je buiten de boot. Veel mensen raken overspannen, krijgen een burnout.. vanwege de stress? Is dit dan nu het levensdoel?
Alles draait maar om materialisme.
In mijn beleving, moet je helemaal niet mee doen aan dit 'spelletje'.
Ga lekker weg met je vrienden, ontmoet mensen, luister muziek, kijk een goede film, sport, heb een hobby en maak lol!
Ik ken genoeg mensen die het leven niks vinden, die écht geen levensdoel hebben. Dit hebben we aan onze eigen mentaliteit, aan onze mensheid te danken.
Voor mij is dit onvoorstelbaar. Ik heb me mijn hele leven nog nooit verveelt, doe de dingen die ik leuk vind en daar geniet ik van. Geniet vooral, dat is heel belangrijk!
Doe dit en zoek de 'middenweg in je leven'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens op zich is een nietig sterrenstofje in het universum. Veel mensen halen zingeving uit hun geloof in een hogere macht, en in hun directe omgeving door een kleine bijdrage te leveren aan het levensgeluk van hun naasten.
Vrijwilligerswerk kan heel veel zin geven, net als kinderen opvoeden en voor je naasten zorgen.

De mensheid als geheel is een ander verhaal. Wij zijn met z'n allen samen natuurlijk iets prachtig zeldzaams (bewustzijn is niet zo dik gezaaid in het universum) en daar zouden we wat mee moeten. De echte dromers zijn er langzaamaan van doordrongen aan het raken dat het de lotsbestemming van de mensheid is om bewustzijn toe te voegen aan het universum en op die manier onszelf te ontstijgen. Maar goed, dat zijn de dromers: filosofen, exacte wetenschappers en SF-schrijvers. Stiekem zweven we allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Levensdoel? Ik kan daar kort op antwoorden: je zoekt geluk.

En hoe vind je dat? Niet zo eenvoudig. Dat is voor iedereen verschillend. Ik heb me vroeger dezelfde vraag gesteld en ik denk dat ik het geluk gevonden heb na een bewogen leven.

Ik was gefascineerd door elektronica. Ik was er dag en nacht mee bezig, en ging ook in die richting studeren. Ik behaalde een hogeschooldiploma elektrotechnicus.

Het volgende was de liefde van mijn leven vinden. Ik zocht en vond een vriendin en trouwde met haar, we hadden 2 kinderen.

Ik begon een eigen zaak en werkte dag en nacht. Ik wou en zou een Mercedes 300 hebben. Maar ik verwaarloosde mijn gezinsleven. Mijn kinderen verweten mij een tekort aan aandacht en dat kon ik met materiële dingen niet compenseren, dat heb ik pas later begrepen.

Toen de zaak me heel wat had opgebracht nam ik er een vriendinnetje bij. Dat was totaal fout. Ik zocht het geluk op een verkeerde plaats.

Later, na een scheiding, stopte ik de zaak, en ging weer studeren. Ik zet me ook in als vrijwilliger in voor anderen.
Ik leid nu een goed leven en vond het geluk.

Wat ik besluit, het geluk ligt niet in materiële dingen, s*x of drank. Dat is instant-geluk, dat gauw wegebt. Een goed familieleven en veel vrienden, kennis opdoen, daar ligt het geluk. Maar wel zorgen dat er genoeg geld is, en zeker niet teveel.

Ik hoop dat mijn epistel je wat bijbrengt.
Veel succes met je zoektocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
++
Kristal
12 jaar geleden
Het is je geluk(t)! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de plusjes. Jullie hebben me over de 100 getild. :p
Kristal
12 jaar geleden
dat doen we uit eigen belang ;-)))
Kijken naar je kwaliteiten, je talenten. En daar iets mee doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Dank je!
Qua avatar vertonen we een hoop overeenkomsten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! En ik zit ook regelmatig in hetzelfde schuitje als jij dus ik weet waar ik over praat. :-D Niet bij de pakken neer gaan zitten, je hebt zo veel te geven!
KennisDelen
12 jaar geleden
Wow, dank je.
er moet niks !!! het is aan jou wat je wilt, wil je zoals je beschrijft een nuttig leven, dan is dat aan jou.
we zijn ook idd individueen, je word alleen geboren en gaat alleen dood(verder).
het is helemaal aan jou wat je met je leven doet en je kan er mee doen wat je wilt.
en zo te lezen ben jij iemand die gaat voor saamhorigheid en het verbeteren van de sociale maatschappij. in mijn ogen is dat ook belangrijk en ben je een voorbeeld voor anderen.
doe wat jij denkt dat goed is, ga er helemaal voor en geniet er van, dat is het levensdoel.
uiteindelijk weet ieder pas na het overlijden de antwoorden op dergelijke vragen. dus ik zou zeggen, hou je vast aan datgene wat jij belangrijk vind en leef daarnaar.
:o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn mening is je leven je levensdoel. Maak er iets van waar jij je goed bij voelt, dan zit je goed.
Je zal uitdagingen, problemen tegenkomen. Hoe ga je daarmee om? Probeer in ieder geval een fijn leven te creëren. Te genieten van wat je wél hebt. Ergens in je reactie zeg je dat je dat egoistisch vindt.
Jammer, want we worden zo blij van andere blije mensen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Kristal
12 jaar geleden
dank je Wen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus!
De weg is het doel, niet het doel wat we in de verte hopen te gaan zien.
Kristal
12 jaar geleden
precies Bas,
dank je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat inspireerde me tot een antwoord gebaseerd hierop. Ik heb zelf lang met dezelfde vraag rondgelopen. Vooral in mijn jonge jaren (toen ik nog een Beatles haardos had) hield dit me veel bezig...
Kristal
12 jaar geleden
Ja, ik was destijds ook verwoed aan het zoeken, tot ik er achter kwam dat ik mijn levensdoel leefde door te leven. beatleshaardos? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat fijn dat je geen foto kunt bijvoegen in de reacties! Pfioewww..! Kom ik daar weer goed mee weg. (Zou toch geen idee hebben waar die foto's zijn nu, van die papieren weet je wel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een puberBasWeerwolfje met keverhaar????
Kriebels....
Kristal
12 jaar geleden
Maar Bas... je kan toch een digitale foto van je papieren foto nemen en die foto dan bij je antwoord plaatsen??
Je hebt ons nu wél nieuwsgierig gemaakt natuurlijk!! :-))
Het is in mijn ogen niet verkeerd om een doel te hebben, maar daarbij vooral nog de weg te zien waarop je je begeeft, en te genieten van de plek waarop je je voortbeweegt naar dat doel toe. En dan is het helemaal niet erg om dan tot de conclusie te komen dat het doel eigenlijk niet het 'doel' was, maar meer de weg zelf bleek te zijn. Dat je je rot gezocht hebt in de verte terwijl je vergat om je heen te kijken.

Bij welk doel je je voor ogen stelt is het zó belangrijk om je geluk te vinden bij de ervaringen die je opdoet er naar toe.

Verander eens de gevleugelde uitspraak "Do not just sit there, do something!" in "Do not just do something, sit there!" om vanuit het hier en nu te beschouwen welke richting je nou écht op wilt met je leven. Vanuit die rust komen er antwoorden, niet vanuit je een ongeluk zoeken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi! +
Kristal
12 jaar geleden
...and so it izzz... +1!
Dat kun je niet weten. Van het concert des levens krijgt niemand een program ,luid het spreek woord. En dat is ook gewoon zo. Dus hou maar op met zoeken en leef gewoon je dagen zoals het je overkomt. En dan uiteindelijk heb je wel een bepaald soort draai of slag te pakken. Ik heb al zo vaak toekomst plannen bedacht en schema s van hoe ik het graag wil hebben. Maar ik ben daar maar snel weer van af gestapt, want iedere keer wanneer ik dacht dat het precies zo ging zoals ik het graag wilde en mijn doel had bereikt dan gebeurde er wel weer wat waardoor al mijn plannen weer mislukte. En mijn levensdoel weer verder weg leek dan ooit. En nu ik er niet meer mee bezig ben,om me zulke dingen af te vragen, gaat het eigenlijk vanzelf. Mijn levens doel is dan ook gewoon PLUK DE DAG. En dat geld denk ik voor de meeste mensen wel zo,n beetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een deel kan ik me in je antwoord vinden en als je het hebt over dingen op papier zetten dan kan ik beamen dat dit ook wel een doel heeft. Je zet jezelf er letterlijk op de kaart mee. Een huis kun je ook niet bouwen zonder tekening, dus waarom kan dit niet met een leven gelden. Het kan een hulpmiddel zijn bedoel ik, in de zin van de 'wet van de aantrekking', maar pin je er niet té veel aan vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het doel van het leven heeft niks te maken met een concert des levens als ik naar Amsterdam wil kan ik op de fiets, auto, brommer, motor, bus, trein, boot, zwemmen, te voet, vliegtuig enz. enz. het doel is dus Amsterdam maar hoe iemand daar komt word bepaalt door de manier hoe hij of zij dat invult zo is het ook met het doel van het leven, het kan op verschillende manieren lopen sommige dingen hebben we niet direct invloed op maar daarom is er wel een doel die we allemaal kunnen invullen, of proberen te bereiken.
Het doel van het leven kun je vinden door logisch na te denken. Als je om je heen kijkt en je ziet de prachtige kleuren, vormen, creaties in de natuur, dan moet er meer zijn

het werkelijke doel van het leven staat opgetekend in de bijbel. Het slot van de zaak, nu alles is gehoord, is: Vrees de [ware] God en onderhoud zijn geboden. Want dit is de gehele [verplichting] van de mens. (prediker 12:13 )

in romeinen 1:20 word gezegt dat mensen niet te verontschuldigen zijn als ze niet nadenken. en iedereen is zelf verantwoordelijk hoe hij dat doel in vult

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrezen? Waarom toch altijd die angst inboezemen, dat doet toch niet leven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hele leven zit er vol mee, en doet juist wel leven het is een gezonde vrees en heeft niks met angst inboezemen te maken. De vrees voor veel hedendaagse gevaren moet worden aangeleerd. Aangezien jonge kinderen zich niet bewust zijn van de gevaren van elektriciteit of stadsverkeer, kunnen zij gemakkelijk een ernstig ongeluk krijgen. Verstandige ouders proberen hun kinderen een gezonde vrees bij te brengen door hen herhaaldelijk voor omringende gevaren te waarschuwen. Ouders weten dat deze vrees mogelijk het leven van hun kinderen kan redden.
Zo bekommert God zich op soortgelijke wijze om ons welzijn. Als een liefdevolle Vader leert hij ons door middel van zijn Woord en zijn organisatie onszelf baat te verschaffen (Jesaja 48:17). Een onderdeel van dit goddelijke onderwijsprogramma houdt in dat wij „herhaaldelijk” worden gewaarschuwd voor geestelijke valkuilen, zodat wij een gezonde vrees voor zulke gevaren kunnen aankweken (2 Kronieken 36:15; 2 Petrus 3:1). en juist een lang en gelukkig leven in het vooruitzicht hebben. De bijbel leer ook dat God geboden geen drukkende last is (1Johannes 5:3) maar wanneer is iets geen drukkende last? ........... als we begrijpen waarom we iets moeten doen. Zoasl wachten voor een stoplicht dat op rood staat omdat dat voor je eigen veiligheid is. Daarom is het doel ook te doen wat staat (johannes 17:3, en 1Johannes 4:1) belangrijk om na te volgen omdat er inder daad geloven zijn die gestoeld zijn op angst zoals de leer van het Hellevuur wat absoluut onbijbels is en niet te rijmen is met een liefde volle vader zoals de bijbel god beschrijft
We kunnen ons levensdoel bepalen door simpelweg vragen te stellen en m.b.v. logisch redeneren.
QUOTE:Iemand die ernaar streeft te doen en denken wat juist is, iemand die oprecht is en zichzelf niet voor de gek wil houden, iemand die naar de waarheid zoekt en partijdigheid en vooroordelen in zijn opvattingen probeert te voorkomen, iemand die naar kennis zoekt in alle beschikbare bronnen, iemand die nadenkt over wat hij ziet, altijd naar verklaringen zoekt en niet accepteert dat dingen nou eenmaal zijn zoals ze zijn zonder enige reden, iemand die tegenstrijdigheden probeert te voorkomen in zijn begrip van dingen, zo iemand is rationeel en zo iemand streeft ernaar om te denken, leren en beslissen op een moreel goede wijze.
Als iemand probeert te doen wat moreel goed is erkent hij al dat er een moreel ideaal bestaat om naar te streven. Zo’n moreel ideaal bestaat alleen als het bestaan als geheel iets moreel goeds bereikt, in andere woorden, als het bestaan een doel heeft.

Als je denkt dat het bestaan in zijn geheel geen doel heeft en niets bereikt dan vloeit daaruit voort dat alles wat je doet in dit leven ook geen enkele zin heeft - jou leven zou dan dus geen enkele waarde toevoegen aan het bestaan.
QUOTE
Dit betekent dat jij tot alles in staat zult zijn zonder een bepaalde richtlijn te hebben. Men zal stelen, moorden en liegen. Onbewust volgen we de regels van bepaalde wereldgodsdiensten waaruit de hedendaagse wetten en regels zijn gebaseerd. Al zou je een atheist zijn je volgt toch Goddelijke regels.

Laten we een kijken nu naar de doelen die enkelen van ons mensen tegenwoordig hebben:
Rijk worden, gelukkig zijn, veel macht hebben, een goede gezondheid, een goed baan, alom gerespecteerd worden, status krijgen etc.
Wat heeft bovenstaande allemaal voor zin als de gemiddelde mens maar max 100 jaar leeft en deze uiteindelijk zal sterven en alles van dit achterlaat. Helemaal geen zin als het tijdelijk is neem ik aan.
We zijn er allemaal over eens dat deze wereld op een dag zal vergaan wetenschappelijk en religieus gezien. Dus alle wereldse zaken waar men naar kan streven zullen vergaan. Dit betekent dat ons doel verder gaat dan het wereldse leven. Het doel is het goede aan te sporen, het slechte te verbieden en goede daden te verichtten, de armen te helpen, de waarheid te spreken, rechtvaardig zijn, eerlijk te zijn, iedereen gelijk te behandelen, te bidden. En wie heeft ons dit geleerd? De religieuze boeken oftewel God. Dus uiteindelijk God te aanbidden.