Hoe komt het dat Joden gemiddeld genomen veel succesvoller zijn dan andere volkeren?

Dit las ik onder andere op wikipedia:

''Jews have made contributions in a broad range of human endeavors, including the sciences, arts, politics, and business.[177][178] The number of Jewish Nobel prize winners is far out of proportion to the percentage of Jews in the world's population.[178][179]''

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik niet vind kloppen is dat de antwoorden 'succesvol' allemaal duiden als : veel geld hebbend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, ik bedoelde met ''succesvol'' ook meer de bijdrages aan de wetenschap en kunst zoals de vele nobelprijswinnaars van verschillende wetenschapsgebieden die Joods waren/zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tanja
Met het verschil dat er geen bewijs is voor dat er meer negers lui zijn of meer Joden die gierig zijn....
Maar dat Joden succesvoller zijn is een feit, zo staat het ook op wikipedia...dat er bijv. 70% van nobelprijswinnaars Joden zijn, terwijl de Joden 0,25% van de wereldbevolking uitmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tanja, als ik de vraag zo had gesteld dan was het op hetzelfde neergekomen en het gaat niet alleen om nobelprijswinnaars maar ook om de meeste oprichters van multinationals en bedrijven of zelfs artiesten.... en het is idd positief bedoeld, maar ik vind dat je alles ter sprake moet kunnen brengen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tanja, je gooit woorden door elkaar. Discriminatie is een juridische term. Je bedoelt eigenlijk correlatie. Dat is een term uit de statistiek: er is een *cijfermatig* verband tussen aantallen Nobelprijzen, en hun religieuze achtergrond.
Het recht staat volledig open voor feiten, dus op basis van feiten kan niet gediscrimineerd worden.

Het beste antwoord

Misschien zijn ze eenvoudigweg gewoon intelligenter en kunstzinniger dan andere volkeren. Die hebben daarom de pik op hun. Een staaltje van pure jaloezie dus.

Maar ik weet wel dat ik dat in het openbaar niet mag zeggen want dat is een taboe onderwerp. Het zou mij zeer verwonderen als ik niet veel minnen ga krijgen omdat ik openlijk durf te veronderstellen dat ze misschien intelligenter zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wat ik zelf ook inderdaad denk dat ze gewoon intelligenter zijn en dat ze werden uitgesloten van bepaalde beroepen en dat ze daardoor heel succesvol zijn in bijv. natuurkunde (Einstein etc) lijkt me heel onzinnig.
zondag
12 jaar geleden
Die bewering lijkt mij ook onzinnig. Maar je ziet het. Wat ik hier schrijf mag niet hardop gezegd worden. Andere volken zijn bang voor Joden vanwege hun grotere intelligentie (weet niet het wetenschappelijk vaststaat dat hun intelligentie echt groter is is maar het zou goed kunnen) dus de eerste angsthaas heeft zich al gemeld en een min uitgedeeld. De lafaard durft uiteraard zijn naam er niet bij te zetten, bah!
zondag
12 jaar geleden
Veel plezier jochie. Ben blij dat ik jou aan het lachen heb gemaakt. Een nacht niet gelachen is een nacht niet geleefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij geen min :) Ik had ook al iets in die aard geantwoord: bijzondere talenten. Tot hiertoe nog geen min, wel een reactie.
+1 voor je moedige antwoord.
zondag
12 jaar geleden
Dank je Siska. En dan te bedenken dat ik nog geeneens zelf een Jood ben! Stel je voor dat ik dat wél was, dan zou ik dus eééécht link worden. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kies jouw antwoord als beste antwoord! Want je spreekt gewoon de waarheid, naar mijn mening! En ik weet niet wat dit met tegen Joden zijn te maken zou hebben of zo! Ik ben zelfs voor Joden en vind dat ze grote bijdrages hebben geleverd aan de menselijke beschaving! :D

Andere antwoorden (13)

Ze hadden als redenering: Het is wenselijk om rijk te zijn om God beter te dienen, want dat is de enige mogelijkheid om de armen te helpen. Dat staat als een huis natuurlijk. Zo waren zij de eerste bankiers. Toen de goudstandaard ingevoerd werd, begon hun vermogen te groeien. Zij bewaarden het goud bij hen (heel handig natuurlijk en veel van dit goud hebben ze nog altijd) en gaven als tegenwaarde een wissel uit. Ziedaar de geboorte van het papieren geld. En wie geld heeft, wekt afgunst op. Dit verklaart waarom Joden zo fanatiek vervolgd werden, niet alleen voor hun godsdienst maar ook voor hun geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Aha! Ze hebben nog steeds het goud van 200 jaar geleden. Wat een larie. -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een kul!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd wat een lul verhaal
zondag
12 jaar geleden
Plank misgeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom al die minnen bij yohannes, en al die plussen bij khepput, terwijl zij exact hetzelfde verhaal vertellen?
Joden werden vroeger vaak uitgesloten van allerlei beroepen of scholing, noodgedwongen gingen zij vaak de handel in of het bankwezen. En als je dan toch niet geaccepteerd wordt is het natuurlijk een uitdaging om die anderen toch af te kunnen troeven met wat je wel mag.
De gewone jongens die geen timmerman konden worden werden diamantslijpers en de meer begaafden gingen in de handel of bankwezen en werden daar dan vaak zeer rijk mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mij staat het bij, dat joden lange tijd een uitzonderingspositie moesten innemen.
heel veel beroepen waren voor hun niet toegankelijk.
ze kwamen dus uit bij wat je noemt; wetenschap, kunst, en handel.
de politiek kwam dacht ik pas later.
in deze beroepsgroepen waren ze dus goed vertegenwoordigd, en ze hebben van de nood een deugd gemaakt.
12 jaar geleden
Omdat joden van oudsher gediscrimineerd werden op religieuze redenen, mochten ze een heleboel beroepen niet uitoefenen, waardoor ze de niche beroepen (i.e. diamandslijpen) moesten bekleden. Beroepen waar ze makkelijk rijk van werden. En daardoor goede, duurbetaalde opleidingen konden volgen. En omdat ze om elkaar gaven als minderheid gemeenschap, en "close" waren, konden ze elkaar helpen. Daardoor zijn ze succesvoller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beroepen waar je niet makkelijk rijk wordt zijn die van kunstenaar (muziek, beeldende kunst, literatuur) en daar blinken joodse mensen vaak ook in uit. Maar hoe dat komt is nu nog steeds niet duidelijk beantwoord.
Ze hebben ook vaak bijzondere talenten.
Ik denk dan aan succesvolle zangers en zangeressen bvb Bob Dylan, Barbra Streisand, Neil Diamond, en filmmakers zoals: de gebroeders Warner, Carl Laemmle (Universal Pictures), Adolph Zukor (Paramount Pictures) en Louis B. Mayer (Metro-Goldwyn-Mayer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En er is niet een minstens even grote lijst 'talentvolle' Christenen op te sommen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk, maar er zijn ook véél meer Christenen :)
Christendom 2,14 miljard, Jodendom 14 miljoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zit wat in. +je erbij voor de extra onderbouwing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Covered :)
zondag
12 jaar geleden
+ voor de vergelijking in aantallen Joden en Christenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt zondag :)
Ha, die Socrates;

Dat ligt er maar aan bij welke talenten je het zwaarste accent ligt bij zo'n gemiddelde. Als je athletische prestaties hoog aanslaat dan zal de gecouleurde meedemensch misschien een stuk beter scoren dan de joodsche.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt door de Joodse diaspora. Omdat ze vroeger altijd gingen 'emigreren' naar tientallen landen, werd hun beroep handelaar. Een handelaar kan overal iets verkopen, maar bv. Voor een timmerman is het beter om op een plek te blijven. Dit heb je ook met de Armeense diaspora, zelfde verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kent het spreekwoord "Een kat in het nauw maakt rare sprongen". Joden werden door de eeuwen heen zwaar gediscrimineerd. Dat maakte hen slimmer.
12 jaar geleden
Het Joodse volk is Gods uitverkoren volk! En dat zullen we weten ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En kun je dat ook even uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan dat niet dat, staat in het grote sprookjesboek en dus is het waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nou vooruit dan.
Minnetje overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar staat, lieve denkerin, dat het MIJN mening is?
Ik citeerde zoals ik al vermeldde slechts uit wat ik beschouw als het grote sprookjesboek.
Maar een minnetje meer of minder raakt mij niet. Als jij je daar gelukkiger door voelt, ga gerust je gang.
Aangezien de Joden tot aan het jaar 1948 nimmer een eigen land bezaten, werden ze dus voor die tijd gespreid over een groot aantal landen aangetroffen.

Ze werden bijna overal als tweederangs burgers beschouwd.

In de middeleeuwen b.v. mochten ze daarom geen lid van een gilde (middeleeuwse belangenorganisatie van vakbroeders binnen een stad) worden. En mochten om deze reden dus geen zelfstandig bedrijf voeren.

Ze werden derhalve gedwongen zich in hun levensonderhoud te voorzien door middel van allerlei handelsactiviteiten.

Ze moesten wel slim, of wellicht zelfs sluw, zijn om te kunnen overleven.

Langzamerhand ontwikkelde zich door de eeuwen heen aldus hun zakelijke volksaard..waardoor vele van hen zeer succesvol werden.

Zie hier de reden oorzaak van hun succes..Het is hun, uit noodzaak om te overleven gegroeide, volksaard..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er zoveel Joodse nobelprijswinnaars waren, stond eens in de NW&T. Volgens mij is de verklaring, dat zij van jongs af aan aangemoedigd worden om de Thora kritisch te lezen. Dus intellect wordt aangemoedigd. Een aanmoediging is een belangrijke factor voor het volgen van onderwijs. Het tegenovergestelde zie je bij moslims, die worden aangemoedigd om gehoorzaam en kritiekloos te zijn, met als gevolg heel weinig nobelprijzen.
Ik meen ook gelezen te hebben, dat het gemiddelde IQ van de Joden hoger is dan van andere volkeren. Maar dit is wel glad ijs. IQ-onderzoek onder volkeren toont verschillen die nauwelijks plausibel meer zijn, heel vreemd. Wat dacht je van IQ=60 voor bepaalde Afrikaanse volkeren, en IQ=120 voor bosjesmannen?
Al met al mag wel duidelijk zijn, dat het Joodse volk flink heeft bijgedragen aan de mensheid, tegen de verdrukking in.

(Vind ik het wel jammer, dat ze dan in eigen land zelf een ander volk onderdrukken. Dat wel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht moet je jood zijn om hier antwoord op te geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joden zijn over het algemeen succesvoller omdat er binnen het Joodse geloof een enorme nadruk ligt op leren en hard werken. Hierdoor zijn je kansen op een goede baan en een succesvolle carriere al vrij goed.
Ik weet niet of we hier in Nederland ook echt Joodse scholen hebben maar in Amerika bijv. wel en daar werken ze met het systeem van werkgroepjes, waarbij je dus verplicht bent om met een werkgroepje je huiswerk te doen en te leren, om er zo zeker van te zijn dat ook echt iedereen zijn werk doet. En op deze scholen doen ze dat ook zeker omdat hier vrijwel alleen praktiserende of misschien zelfs vooral orthodoxe Joden naartoe gaan (waarbij je dus weer op de nadruk van hard leren en werken komt).
Het feit dat Joden dus vroeger gedwongen waren om de ongewilde beroepen van bankier en geldlener uit te oefenen heeft hier dus niet eens zo gek veel mee te maken; kunst, politiek en wetenschap waren namelijk niet de beroepen waar ze vroeger mee in aanraking kwamen :)

Ik heb hieronder even een linkje geplaats met een site waarin uitleg wordt gegeven waarom het harde werken nou zo belangrijk is.