Hoe ga je het beste om met iemand die altijd gelijk wil hebben het laatste woord wil hebben? Zijn hier gesprekstechnieken voor?

Ik heb zo'n collega en vind haar erg vermoeiend. Ik merk dat ik steeds feller ga reageren op haar.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je zegt: 'Je hebt gelijk, je hebt toch immers altijd gelijk?' en dat zeg je iedere keer. Het houdt vanzelf op.

mijn ervaring is dat achter die dominante houding vaak een grote onzekerheid schuil gaat. De persoon daarop aanspreken kan daarom wel eens averechts werken. Maar als je vermoedt dat het iemands onzekerheid is die spreekt dan kan je daar zelf ook makkelijker afstand van nemen en er inderdaad boven blijven staan. Om zo iemand toch een signaal te geven zou ik eerder humor (vanuit empathie en dus niet afbrekend) gebruiken dan een directe confrontatie.

ik herken het van steeds feller op gaan reageren , daarmee hou je de situatie instand . En bereik je uiteindelijk niets mee. Het wordt dan een welles /nietes gesprek . Probeer je collega gewoon eens overal gelijk in te geven ook al denk je er zelf anders over . En wacht de reactie af , ... het wil wel eens werken, is mijn ervaring . succes .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100