Hoe ga je het beste om met iemand die altijd gelijk wil hebben het laatste woord wil hebben? Zijn hier gesprekstechnieken voor?

Ik heb zo'n collega en vind haar erg vermoeiend. Ik merk dat ik steeds feller ga reageren op haar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Je kunt je een in alle rust bij jezelf afvragen hoe belangrijk het eigenlijk is wat die collega vindt en zegt.

Lees ook hier de antwoorden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/soort-mensen-laatste-woord.75460

De eer aan jezelf houden.
Kalm blijven en leren je niet zo veel aan te trekken van de betweterigheid van een ander.

Vermijd discussies.
Als het om zaken gaat die snel en makkelijk te bewijzen zijn, zorg dan voor bewijs.

Voor de rest neem je een houding aan van:
nou ja, dat is jouw standpunt, het zal wel, ik denk er anders over maar een discussie heeft geen zin.
Einde gesprek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat stadium voorbij? Grappig, ik heb het juist geleerd met de loop der jaren:
kalm blijven. Jezelf opwinden: daar heb je echt meer jezelf mee dan die ander.
En waarom zou je dat jezelf aan doen?

Andere antwoorden (8)

Haar erop wijzen.
Met jou praat ik niet verder over dit onderwerp, want jij hebt toch gelijk en bij deze krijg je gelijk het laatste woord: ga je gang, ik luister.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon laten lullen
12 jaar geleden
Ik zou gewoon tegen haar zeggen dat het je irriteert en dat als ze zo door gaat er niet veel mensen over zullen blijven die nog graag met haar in gesprek gaan. Het is altijd beter om de waarheid te zeggen dan er om heen te draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er tegenin blijven gaan OF er iets van zeggen.
Ik sta ook altijd te popelen want ik vind dit altijd zeer asociaal en irritant.

De ervaring heeft me echter geleerd dat het vaak niks helpt (nou ja, misschien iets, niet genoeg om jouw ondertussen torenhoge irritatie te sussen)

Dus gewoon negeren (en gewoon gaat niet wat je maakt je boos) is het beste. Met gewoon bedoel ik: beetje belachelijk maken door er in je hoofd een grapje van maken.

Als het gesprek bijna klaar is zeg je tegen jezelf: even wedden,is haar laatste zin 3,4 6 of 8 woorden....

Naar die laatste zin luister je amper je telt gewoon woorden en dan loop je glimlachend weg (als je er ver naast zit) of breed lachend (als je er vlak bij zit).

Daarmee heb JIJ in stilte het laatste woord en je gaat natuurlijk niet uitleggen waarom je moest lachen
12 jaar geleden
zeg:jij denkt dat je gelijk hebt, ik h'eb gelijk : iedereen tevree!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef haar gelijk en trek je terug uit het gesprek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn ervaring is dat achter die dominante houding vaak een grote onzekerheid schuil gaat. De persoon daarop aanspreken kan daarom wel eens averechts werken. Maar als je vermoedt dat het iemands onzekerheid is die spreekt dan kan je daar zelf ook makkelijker afstand van nemen en er inderdaad boven blijven staan. Om zo iemand toch een signaal te geven zou ik eerder humor (vanuit empathie en dus niet afbrekend) gebruiken dan een directe confrontatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik herken het van steeds feller op gaan reageren , daarmee hou je de situatie instand .

En bereik je uiteindelijk niets mee.
Het wordt dan een welles /nietes gesprek .

Probeer je collega gewoon eens overal gelijk in te geven ook al denk je er zelf anders over .

En wacht de reactie af , ... het wil wel eens werken,
is mijn ervaring .

succes .