De geschiedenis van het conflict van Palestina en Israël?

Kan iemand mij vertellen waarom er een conflict is.
Ik heb het opgezocht maar het is meestal te ingewikkeld uitgelegt. en ik snap niet waarom ze nog altijd met een conflict zitten.
help me :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (7)

Kijk maar even op deze site. Grote overzicht van hoe deze gevechten tot stand zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Israël en Palestina conflict.De Palestijnen en de Israëliërs vechten om het land. De ruzie gaat om een heel klein gebied, dat veel kleiner is dan Nederland.Je ziet het vaak in het nieuws. De gevechten, bomaanslagen en aanvallen in Israël en de Palestijnse gebieden.Het lijkt wel of er geen oplossing is. Palestijnen en Palestina.
Palestijnen zeggen dat ze altijd al in Palestina hebben gewoond. Maar ze zijn daar niet de baas. Na de Eerste Wereldoorlog (die eindigt in 1918) worden de Engelsen de baas in Palestina. Zij beloven zowel aan de Joden, als aan de Palestijnen, dat ze een eigen land zullen krijgen binnen Palestina! Joden en Israël
De joden hebben het intussen vaak moeilijk in andere landen. Ze worden buitengesloten en gepest. Het dieptepunt is de Tweede Wereldoorlog. De Duitse bezetters vinden de joden een minderwaardig volk. Zij vermoorden zes miljoen joden. Na de oorlog willen veel joden graag veilig bij elkaar wonen in één land. Ze verhuizen naar Palestina. Daar hebben hun voorouders tenslotte gewoond en daar wonen nog veel mensen die ook Joods zijn. Dan krijgen de joden en de Palestijnen problemen.Vrede.
Een oplossing voor de ruzie lijkt bijna onmogelijk. Dit komt omdat iedereen een andere mening heeft over wat de juiste oplossing is. Al jarenlang zijn de leiders van beide groepen aan het onderhandelen over vrede. Heel beknopt en onvolledig ,maar toch een poging gewaagd.Groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onlangs is er ook nog op het krant verschenen dat er een israelitisch soldaat is vrijgelaten ofzo voor duizenden palestijnen , hoe komt het dat die soldaat in jordanië terecht komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en ik heb ook iets gelezen over de jordaanoever ofzo speelt dit term ook rol in dat conflict
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Westelijke Jordaanoever denk ik dat skrye bedoeld,zie Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Westelijke_Jordaanoever Westelijke Jordaanoever heeft een beperkte autonomie dus staat onder deels Palestijns gezag vandaar dat de Israelische soldaat vrijgelaten werd vanuit dit gebied.
Je wil een simpele samenvatting? Komt ie:

Israël zegt: "wij willen dat kleine stukje dor land want het is super belangrijk voor ons geloof."

De Arabische wereld, waaronder Palestina, zegt: "wij willen dat kleine stukje dor land want het is superbelangrijk voor ons geloof."

Hierdoor maken ze al eeuwen ruzie over dat kleine stukje land. Omdat de oorsprong van de aanspraak ligt in het geloof is niemand bereid om enige water bij de wijn te doen. Er is nu eenmaal maar 1 Jeruzalem, er is maar 1 Nazareth enz.

Beide groepen denken dat ze - vanuit religieus perspectief - terecht aanspraak maken op dit stukje van de wereld. Verdelen wordt wel geprobeerd, maar nog altijd zonder succes. Als alternatief schieten ze daarom elkaar en de historische bebouwing aan gruzelementen.

Probeer de ingewikkelde uitleg met dit in het achterhoofd nog eens te lezen en kijk of je het dan beter begrijpt. Een ander alternatief is via de link. Hier staat een korte samenvatting voor scholieren, maar dikke kans dat je leraren die site ook kennen dus ik zou het niet 1 op 1 overpennen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar wat heeft Engeland ermee te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het mogelijk dat ik mijn tekst doorstuur naar u zodat u het eens kunt lezen of het een goede tekst is? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heeft trysocio in het voorgaande antwoord al beschreven: "Na de Eerste Wereldoorlog (die eindigt in 1918) worden de Engelsen de baas in Palestina. Zij beloven zowel aan de Joden, als aan de Palestijnen, dat ze een eigen land zullen krijgen binnen Palestina." Dat maakte de zaak er natuurlijk ook niet eenvoudiger op. Beide partijen blijven steeds aanspraak maken op hetzelfde stuk land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@skrye: tja, ik denk dat je daar niet zo veel aan hebt. ik weet de precieze vraag niet en het niveau van de opleiding niet enz. alleen je leraar kan je tekst beoordelen. probeer in ieder geval te laten zien dat je je er echt in hebt verdiept en probeer het zoveel mogelijk in eigen woorden te doen.
2000 BC - 70 AD: Joden wonen in Israel.
70 AD: Joden worden uit hun land verdreven door de Romeinen en worden verstrooid over hele wereld.
Vanaf 70 AD: Anderen trekken het land Israel binnen.
Vanaf 1880: Joden keren terug naar hun land.
1947: Arabische bewoners wordt gevraagd om Joden in gelegenheid te stellen om terug te keren (tweestaten oplossing). Arabieren weigeren.
1948: Joden richten Israel opnieuw op.
1948 - heden: Arabieren proberen Joden te verdrijven, aanvankelijk in éen klap, later gefaseerd.
12 jaar geleden
Het begin: Na de Eerste Wereldoorlog beloofde Engeland de Joden en Palestijnen

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry ik was nog niet klaar..
... een stukje land. Daarom vinden ze allebei dat ze recht hebben op het land.
Dit is wel heel kort, maar nu weet je tenminste het begin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 1948 werd door Amerika besloten de joden een eigen land/grondgebied te geven.

Het is het stuk grond waarop o.a. vroeger, ten tijde van Christus, ook de joden leefden.

Naast de joden woonden toen ook o.a. de Palestijnen daar en in 1948 woonden zij daar nòg.

Kennelijk kunnen de beide volkeren niet vreedzaam naast elkaar op één stuk grond wonen en dus willen beide het zelfde stuk grond..alleen.

Daar gaat nu heel die strijd over..om een stukje grond dat ze beide weigeren te delen met hen die er van oudsher ook een zeker 'recht' op hebben.

Heel simpel komt hier heel de problematiek op neer. Hopelijk begrijp je het nu iets meer van.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De conflict begint al in de 19de eeuw. Rijke Joden van Europa voelen zich bedreigt door de pogroms in Oost-Europa... Zij willen een " Joodse Huis" hebben in Palestina waaruit dat ze beweren dat het hun land is. Van 1900 tot 1914 ongeveer gaat er nog grotere emigratie van Europa naar de Verenigde Staten of naar "Israël". Tot dan toe bleef er nog kalmte in het gebied. De kolonisatoren dus letterlijk eigenlijk veroveraars konden het niet nemen aangezien het bij het Ottomaanse Rijk hoorde. Ja, Palestina behoorde bij het Ottomaanse Rijk. De oo zo ooit groot en machtig rijk dat zeker 500 jaren standhield. Het gebied Palestina was dus geen land maar een provincie van een machtig Rijk..... Daaruit bestaat het probleem dat Palestina nooit Palestina was sinds dat de Turken het veroverd hadden. Wat we wel weten is dat de bewoners van Palestina effectief in Palestina bleven wonen ook al werd het veroverd door de Turken. En bovendien had elke Ottomaanse provincie autonomie met andere woorden de bewoners van Palestina die hadden erkenning en waren dus vertegenwoordigt in hun grondgebied namelijk Palestina, de Palestijnen. Kun je het dus het volk noemen van Palestijnen?? Ja, want zij waren niet weggegaan, zij bleven standvastig aan hun grondgebied, ze waren autonoom en dus vertegenwoordigt.
De joden komen terug naar "hun land" en beginnen stilletjes aan de macht te nemen. Deze machtsovername werd dus versterkt door Groot Brittanië. Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en Ottomaanse Rijk verloren de oorlog. De Ottomaanse Rijk verviel in chaos en burgeroorlog en moesten hun grote omvangrijke provincies verdelen aan de overwinnaars en zelfs sommige grote provincies volledig onafhankelijk laten worden. Gans het Midden-Oosten werd dus verdeeld door de Fransen, Amerikanen en de Britten. De Amerikanen namen Irak en Saudi-Arabië en de Britten namen Palestina en ik weet niet nog wat allemaal... Palestina was eigenlijk vandaag de dag 3 landen namelijk Trans-Jordanië, het huidige "Israël", Libanon en de deeltjes zoals Westelijk Jordanoever en Gaza. Daarbij was Sinaaï overgenomen door de Egyptenaren.
Tijdens de bezetting van groot brittanië( want dat was het ook) kwamen er alsmaar meer Joden binnenstromen, dan waren het geen 17000 maar eerder 70 000 zelfs in sommige jaren waren het in totaal 140 000. Dit was een proces dat verdernoemt als kolonisatie. Helaas kan ik niet verdertypen