Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Ze waren ‘vreemde eenden’ in de bijt, met hun eigen ‘spooky’ cultuur. Dus ze werden al gauw zondebok gemaakt: ZIJ hadden Jezus aan het kruis gehangen. Ze werden apart gezet in ghetto’s en dat verergerde de wederzijdse vervreemding alleen nog maar meer. Omdat ze geen Christen waren, konden ze (in de middeleeuwen) dingen doen die onder Christenen verboden waren. Bijvoorbeeld: geld tegen rente uitlenen. Ze werden rijk, dat wekte jaloezie en wantrouwen en zo groeide de ‘haat’ steeds verder.
Gelukkig wordt daar nu iets aan gedaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dit is dan uitgedraaid op een holocaust!Ik vind dit een heel goed antwoord.

Andere antwoorden (8)

Eens met bovenstaande reactie, maar wil toevoegen: ordinaire hebzucht. En blijf het benoemen: de RK kerk heeft alles ertoe bijgedragen dat de joden door het volh gehaat en kenbaar waren. Pogroms zijn uit de vroege middeleeuwen, d.w.a. voor het jaar 1000. Ook de Spaanse inquisitie was speciaal opgezet om BEKEERDE joden op te sporen en naar de brandstapel te brengen.
Op verschillende momenten vond zelfs de RK kerk dat het wel erg ver ging en maanden zij tot wreedheid bij de vervolging. Maar ja, een rollende steen op een berghelling tegenhouden gaat zomaar niet.
Het is wel duidelijk, dat de jodenvervolging niet komt uit de WO II, alleen dacht Hitler en zijn trawanten het jodenprobleem eindelijk definitief op te lossen. Jodenhaat was er in de Europese geschiedenis altijd en overal.
Je kunt het niemand verwijten, alleen maar gedenken

Toegevoegd na 1 uur:
maanden zij tot m/z maanden zij tot MINDER
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In verschillende perioden op verschillende plaatsen om verschillende redenen. In her romeinse rijk bijvoorbeeld omdat ze geen offers wilden brengen voor de keizer en de romeinse goden. Het romeinse rijk had een soort relatieve godsdienstvrijheid. Je mocht je eigen goden vereren, als je daarbij ook de romeinse goden en de keizer eer bracht. De joodse gemeenschappen wilden dat niet. Daardoor werden ze gezien als vijanden van de samenleving.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies. De Romeinen gooiden niemand zomaar voor de leeuwen, christenen noch joden, alleen als je dreigde hun goden boos te maken, dat werd je met de dood bestraft, dus NIET omdat je in iets anders geloofde. De Romeinen waren dus gewoon angsthazen m.b.t. hun goeden. Joden en christenen zijn eigen nauwelijks vervolgt om hun geloof in het Romeinse rijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft de christenen...die zijn in sommige onder sommige keizers redelijk met rust gelaten, onder andere keizers flink vervolgd. Het algemene beeld is dat de kerkelijke propaganda de vervolging over de hele linie wat dikker in de verf heeft gezet.
Revius had het volgende gedicht:

't En zijn de Joden niet, heer Jesu die u kruisten, noch die verraderlijk u togen voor t gericht, noch die zo smadelijk u spogen in t gezicht, noch die u knevelden met hunne felle vuisten.

Ik was t o Heer, die u dit heb gedaan....

Volgens mij was hij een 16e eeuwer die al inzag dat het waanzin is om Joden te haten vanwege die gebeurtenis destijds op Goede Vrijdag. Het waren menselijke omstandigheden die ons allemaal kunnen overkomen.
Jodenhaat slaat nergens op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De RKK heeft daar door de eeuwen op toegezien.Joden werden soms verplicht gedoopt,moesten in ghetto's wonen mochten niet alle beroepen uitoefenen enz...

Een wetenschappelijke studie hierover:
http://www.auschwitz.be/content/publications/publication1_2_st3.php?site=publication1_29&lg=$lg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat terug tot de tijd dat Pilatus zei: ik was mijn handen in onschuld , zijn bloed kome over u en uw kinderen (en dat was het joodse volk )
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze in de tijd aan God hadden gestuit.
En God heeft een hun als verdoemd volk verklaard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door uitspraken van Maarten Luther, en Calvijn. en ook meerdere kerkvaders die de joden als minderwaardige wezens zagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij pure jaloezie door de welvaart van het volk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding