Waarom mag je niet autorijden?zie uitleg

Gisteren op school vertelde de juf van van zoon dat haar uit haar beurs geld is haar rijbewijs.
Ze belde naar het gemeentehuis om te vragen wat ze moest doen, eerst naar het gemeentehuis daarna naar het politiebureau en daarna kan ze pas een nieuw rijbewijs aanvragen.Tevens werd haar verteld dat ze een week niet mocht autorijden vraag is nu waarom niet ze kunnen toch op het gemeentehuis een copy afgeven dat ze al heel lang haar rijbewijs heeft zodat ze gewoon kan autorijden?
Dit is toch heel krom je bent je rijbewijs kwijt en je mag een week niet rijden omdat jeje rijbewijs niet hebt ........raar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je mag niet rijden zonder geldig rijbewijs. Toen het mij overkwam, zei de politie, niet met zoveel woorden overigens, dat als ik een kopie van de aangifte bij me had. de politie bij controle wel een oogje zou dichtknijpen.

Echter, je bent, in geval van een aanrijding door jouw schuld, ook NIET verzekerd!! En dat is een groter risico dan een rijbewijscontrole!
Dus ik heb toen toch maar niet gereden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Dat laatste is niet waar. Je blijft gewoon verzekerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het heel zeker wilt weten, bel je de politie en de verzekeringsmaatschappij met deze vraag. Ik weet niet beter dan wat ik je in mijn antwoord heb geschreven, en wat mij zo'n twee jaar geleden is verteld.
Ze mag met een kopie van het rijbewijs EN het Proces Verbaal van aangifte van verlies de auto instappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
officieel mag je zonder geldig rijbewijs niet rijden maar het word gedoogd met een procesverbaal en een geldig id kaart. Ze mogen het niet zeggen en zullen altijd zeggen dat het niet mag er word geen bekeuring geschreven als je aangehouden word. Een jaar of wat geleden was er op tv met blik op de weg of bij wegmisbruikers een man staande gehouden die op die manier al maanden rond reed omdat hij geen geld had voor een nieuwe rijbewijs, ze hebben hem wel even uitgelegd dat dat ook weer niet de bedoeling was.

Toegevoegd na 20 uur:
Ik heb net de OHRA gebeld en die vertelden mij dat je gewoon verzekerd bent wat je bent rijbevoegd, hij heeft ook voor dezekerheid overlegd met een collega en die bevestigde dat ook.