Hoe kan je harder worden in het leven?

Ik merk dat ik momenteel te soft ben voor deze wereld. Te goed eigenlijk. Ik help veel te veel mensen en krijg er weinig voor terug. Daarom is mijn vraag hoe je "slechter" of harder kan worden in deze grote boze wereld met morgen 7 miljard mensen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al 7 miljard mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ tanja ben ik het niet mee eens. Tevens goeie vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je zelf zo willen worden als vele anderen die juiste te "boos" voor je zijn???

Het beste antwoord

Wij kunnen elkaar de handen schudden. Op de momenten dat ik een goed humeur heb trek ik me nergens wat van aan en blijf ik gewoon mezelf. Ook lok ik niet teveel uit. Als ik een slecht humeur heb gaat dit inderdaad wat slechter. Maar mijn tip is, probeer je zo min mogelijk van anderen aan te trekken, ook niet te veel op anderen te letten en gewoon jezelf te blijven. Je hoeft jezelf niet te veranderen voor deze samenleving. Mensen zoals wij zijn uniek en bijzonder. We moeten trots zijn op ons zelf want wij zijn tenminste niet bot en hard. Dat we behulpzaam zijn is ook heel speciaal want dat zijn de meeste mensen ook niet meer. Ik probeer ook alleen mensen te helpen waarvan ik het idee heb dat ze het verdienen. Bijvoorbeeld een persoon waaraan je kunt zien dat die alleen maar met zichzelf bezig is zou ik nooit de deur open houden want ik weet dat die me toch niet bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan ik me wel goed in vinden.

Andere antwoorden (16)

Er zijn assertiviteits-cursussen waarbij je meer aan jezelf leert denken en waarbij je eerder 'nee' leert zeggen. Misschien is dat iets voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je dit zomaar even kunt,denk ik niet.
Je wordt het vanzelf n.a.v. nare dingen die je meemaakt of door mensen die het niet zo nauw nemen met je gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is HEEL erg moeilijk. De meeste zachtaardige mensen worden in de loop van hun leven niet hard als ze veranderen maar VERBITTERD.

Ik zou dus zeggen: niet meer proberen. Blijf jezelf en neem afstand van alles waar je niet tegen kunt (ik kijk nooit meer 20 uur journaal, daar was ik de hele avond depri van) en probeer WEL meer te doen wat je zelf wilt. Dan help je mensen OMDAT je dat wilt en dan is dat ook je beloning en dan leer je nee zeggen als je er eigenlijk geen zin in hebt.

Dat vind ik zelf niet hard worden maar liefdevol naar jezelf
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan nog niet 'plussen', maar zeer waardevol antwoord!
amigo
12 jaar geleden
dit is net zo fijn hoor, dank
Welnee, je moet niet harder worden, maar mensen opzoeken die even goed zijn als jij en de anderen vermijden. Af en toe van je afbijten kan geen kwaad, maar kennelijk ben je zo... Ik zou maar niets aan je persoonlijkheid veranderen (als dat al zou kunnen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal eens met freekfluweel :)
Je hoeft niet harder te worden. Mensen helpen is goed. Je moet alleen goed bedenken wie je helpt. Zoek iets, vrijwilligerswerk bijvoorbeeld, of iemand waarvoor je je wilt inzetten. En als je daar veel tijd aan besteedt, prima. Daar kun je je heel goed bij voelen, en vaak krijg je dan wel terug, in ieder geval dankbaarheid.
Zo heb ik een vriendin met een erg druk leven, 3 kinderen waarvan een met een handicap, en haar werk kost ook heel veel tijd buiten haar normale werkuren. Ik haal bijzonder veel voldoening uit het doen van simpele of minder simpele klusjes voor haar, omdat ik zie hoe blij zij er mee is. En ze heeft inderdaad geen tijd om vanalles terug te doen, maar dat geeft niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mindset veranderen in zo'n kwestie kost een hoop tijd. Je moet proberen het minder belangrijk te vinden wat anderen van je denken en hier op dagelijkse basis aan werken. Bij elke situatie waar er 'misbruik' wordt gemaakt van jouw 'softheid' moet je eigenlijk even nadenken wat jij nou precies wil en daarop anticiperen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals gezegd is het best mogelijk om je harder op te stellen maar komt dat al gauw negatief over op anderen. Beter is om eerst naar jezelf te kijken. Zorg je wel goed voor jezelf? Het is heel nobel om anderen te helpen maar waarom zou je jezelf verwaarlozen? In hulpverlenende beroepen is het helemaal niet gek om jezelf eerst eens af te vragen of je wel goed voor jezelf zorgt. Je straalt daarmee meer zelfvertrouwen uit, je zit lekkerder in je vel en daarmee kun je anderen beter helpen en dat ook nog eens veel langer volhouden. Sterker, je kunt er hulp bij krijgen om meer inzicht in je eigen functioneren te krijgen, waardoor je een betere hulpverlener kunt worden. Gooi je talenten niet weg maar ontwikkel ze, al dan niet met hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om direct antwoord te geven op je vraag: geef grote bekken, wees respectloos, laat iemand die hulp nodig heeft keihard vallen, wees slecht, gooi met dingen, ram iemand es gericht en vol op de kaak etcetcetc.
Zomaar wat ideetjes....
Maar ik denk niet, dat je dit bedoelt.

Dus: wat wil je precies?
1. Wil je meer terugkrijgen voor je goedheid?
2. Wil je net zo hard worden als sommige anderen?
3. Wil je minder last hebben van de harde wereld (van de mensen daarin)?
4. Wil je beter voor jezelf leren opkomen?
5. Wil je assertiever zijn?

Betreffende het eerste punt: voor mensen helpen hoef je niets terug te krijgen. Geven doe je om te geven, niet om te krijgen.
Betreffende het 2e punt: probeer iets de doen uit mijn eerste alinea.
Voor de laatst genoemde 3 punten zijn trainingen ontwikkeld.

Misschien om te overwegen: softe, goede, helpende mensen zijn zeer hard nodig in deze wereld; er zijn er m.i. veel te weinig van.
Zorg, dat je er geen last van hebt, laat niet over je lopen, maar waarom veranderen?
Maak van deze eigenschappen gebruik en doe er iets positiefs mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord + (hoef ik niets voor terug hoor ;-p )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)) Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Je vraag is nogal een beetje raar, maar ik denk niet dat je moet veranderen. Blijf altijd jezelf. Je karakter verandert doorheen de jaren, dat gebeurt vanzelf, je moet jezelf niet forceren.
Maar je situatie is niet echt duidelijk, het kan zijn dat het echt nodig is dat je harder wordt, als er mensen dingen echt eisen van jou en doet het maar zonder dat je het echt wilt, dan moet je denken: 'Wil ik dit wel?
Want als ik dit niet wil hoef ik het niet te doen. Ik KAN altijd gewoon nee zeggen, ik hoef geen ja te zeggen.' Als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slechter of harder worden is geen oplossing want daar ben je te empathisch en onzeker voor.
je bent te soft voor jezelf, en dit laat je anderen zien.

rekening houden met andereis prima, maar iedereen altijd maar helpen omdat je er voor een ander wil zijn is niet gezond en totaal niet haalbaar!

blijkbaar verwacht je ook nog wat terug
verwachtingen komen nooit allemaal uit (dus worden het teleurstellingen) bovendien maken mensen soms misbruik van deze eigenschappen dus is het helemaal moeilijk te verkroppen.

en of je je nu moet redden in je eigen vriendenkring ,of de hele maatschappij met 7 miljard mensen maakt in feite niet uit.

als jij zeker in je schoenen staat, niet over je laat lopen, voor jezelf op kan/durft te komen, en je verwachtingen bij stelt kom je er ook. stukje aanvaarding, om kunnen gaan 'met' en dit toepassen zodat je niet eens harder hoeft te worden omdat wat anderen doen en zeggen niet meer zoveel impact op je heeft. je kan het dus los zien, en los laten.

lukt dit je niet zelf zoek dan hulp hierbij. het ziet er naar uit dat je ruimte en tijd voor jezelf moet leren claimen, en door iedereen maar te helpen een soort van goedkeuring ov bevestiging zoekt voor jou als persoon.

dit kan een ander je nooit geven, dit blijkt niet uit wat doet voor anderen, maar dit komt #puur# uit jezelf.
als jij assertief kan zijn maakt het niet zoveel uit wat anderen wel/niet doen of zeggen. het heeft minder impact op je (gevoel, zelfbeeld, emotie, beleving, gemoedstoestand)
je zal dus sterker in je schoenen komen te staan als jij bij kan zijn met jezelf en lekkerder in je vel zit.

dus niet de gevolgen aanpakken, maar de oorzaken. deze liggen toch echt bij jou, als is dit misschien niet het antwoord wat je wil/verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je echt harder wilt worden moet je op een vechtsport gaan.
zoals bij mij, karate, en dan niet stoppen bij gele band ofzo, maar echt voor zwart gaan,
na genoeg training word je heel hard :)
maar onthoud ook, wie goed doet, goed ontmoet.
al krijg je er nu weinig voor terug, dat krijg je dan uiteindelijk later wel als groot kado ofzo..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwacht niet als je goed bent voor een ander dat je er iets voor terug krijgt.
Meestal is het stank voor dank.
Slechter of harder worden is geen optie je bent zoals je bent.
Anders ben je bezig om niet meer jezelf te zijn.
Dat je goed bent voor anderen siert je.
Blijf zo.
12 jaar geleden
Je kunt beginnen met jouw instelling te veranderen.

Help je iemand omdat je het graag doet ,of om er iets voor terug te krijgen?

Wanneer je iemand helpt , geeft het jou zelf een goed gevoel als het goed is .
Dan verwacht je er niets voor terug alleen een dankje wel /glimlach n hand oid is voldoende .

En durf eens nee te zeggen ( van je af te bijten ) als er iets van je wordt verwacht /gevraagd .

Een Nee tegen die ander is een Ja tegen jezelf .

Harder of slechter worden in deze grote boze wereld is niet de oplossing .Zijn er al teveel van .
Je hebt je zelf en je direkte naasten er alleen maar mee .

wordt je ookniet stoerder van... laat staan happy .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door grenzen te stellen. Als je iemand helpt en je krijgt niks terug dan stop je daarmee en ga je verder met mensen waar je wel waardering krijgt. Zo krijg je op een gegeven moment een prettige selectie mensen waarbij jij je wel prettig voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is echt niets mis mee om aardig te zijn, maar het is niet de bedoeling dat je over je heen laat lopen. Dat verdient niemand! Je kunt heel goed een assertiviteitscursus nemen. Als het zo is dat je altijd iets doet voor iemand als diegene het je vraagt, dan kun je ook leren te weigeren. Mensen vinden dit echt niet raar, ze willen meestal juist dat je eerlijk bent in wat je wilt.
Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je karakter kan je niet veranderen dat blijft gelukkig maar!!Want heb je een cursus gevolgt heb je nare ervaringen gehad je leert er wel van maar zal altijd een mens willen helpen en gelukkig dat er zulke mensen zijn.