Sociale ongelijkheid is een algemeen begrip voor de "ongelijkheid" die er is tussen de verschillende lagen van de bevolking. Het is sociaal ongelijk dat de sociale positie van een dokter hoger aangeschreven staat dan die van een arbeider. Het is eveneens sociaal ongelijk dat mannen meer verdienen dan vrouwen. En zo kan je blijven doorgaan.

Kindemishandeling is dus een vorm van sociale ongelijkheid. De actor "kind" staat sowieso al zwakker in onze maatschappij, omdat het onder het ouderlijk gezag staat en juridisch niet zelfstandig kan zijn. Als kinderen daarentegen ook nog eens worden mishandeld, dan dienen ze hun "lage" status dus nog meer te ondergaan.