Wat moet ik doen als ik iemands pincode heb kunnen lezen terwijl iemand stond te pinnen in de winkel?

Regelmatig schermen mensen de pin zo slecht af dat i moeite moet doen om het niet te zien. Nu wil ik mensen niet beroven en ervaar ik dat wanneer ik iemand er op wijs dat ik dit kan (en iemand anders dit ook had gekund) worden mensen doorgaans direct boos op mij. Wat kan je het beste doen als je dit ziet? Persoon waarschuwen? of niks zeggen met als gevolg dat in de toekomst de kans groot is dat hun pinpas een keer gestolen wordt en de rekening leeggeroofd kan worden?
Wat is een correcte manier om iemand hierop aan te spreken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je niet heel erg je best doen om het te zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste wat je moet begrijpen is dat NIET de gedupeerden iets aangeleerd moet worden maar dat de mensen die anderen bestelen en leegroven iets aangeleerd moet worden en dat is de mensen een veilig gevoel geven en je hoofd wegdraaien en op afstand blijven.....ze zijn terecht boos ja want jij staat te dichtbij!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik scherm mijn pincode ook niet af . Lekker boeiend ze hebben toch mijn pinpas niet ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totdat je na de boodschappen beroofd wordt van je pas. Dat zal niet de eerste keer zijn. Dus afschermen is wel boeiend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ook nijdig worden als iemand gaat staan meelezen(waarom doe je dat eigenlijk?!)en me dan heel bijdehand de les gaat lezen dat ik niet voorzichtig ben met mijn pincode.Ik zou me als ik jou was voortaan alleen met je eigen zaken bezighouden,niemand houd van bemoeials!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel niet van 1 meter afstand maar als ik het van 4 meter afstand kan lezen. Bijvoorbeeld wanneer je bij de kassa je boodschappen inpakt en bij 3 kassa's verder zo schuin er op kan kijken. Ik zou er persoonlijk graag op gewezen worden als ik zelf deze fout zou maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij dan een bril met een sterkte van ik weet niet hoeveel dat jij zo'n klein knopje door de rug van de pinner heen kan lezen op 4 meter afstand? Je staat echt te dichtbij...kan niet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen heeft slechte ogen. Als ik het zonder moeite bij 2 kassa's verder kan zien dan kan iedereen dat die geen oogafwijking heeft. Als iemand naast het apparaat gaat staan en met 1 vinger de code intoetst en ik dat zie heeft dat niets met stiekem te maken. Sterker nog als ik het stiekem zou doen dan had ik natuurlijk iemand daar niet op gewezen. Bij 1 meter afstand zou je gelijk hebben en ik kijk ook niet opzettelijk. Als ik mevr. dubossies geloof moet een supermarkt de kassa's verder uit elkaar gaan zetten omdat ik geen 10 meter afstand kan houden bij het boodschappen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pinautomaten zijn tegenwoordig zo gemaakt dat je wanneer je ervoor staat en de rest niet te dicht in de buurt je geen code kan aflezen. Wanneer iemand naar mijn mening te dicht in de buurt staat maak ik daar een opmerking over. Ik vind ook weer niet dat ik alle trucs uit de doos moet halen zodat niemand mijn pincode kan aflezen. aan de andere kant. Als iemand het uitgebreid wil laten zien. Dan is dat zijn eigen probleem. Ik vind dus dat de veiligheid van de pincode bij de gebruiker ligt en niet bij iemand anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Laurenssenm, Net was het 4 meter en nu maak je er 10 meter van. Ik heb trouwens wel iets beters te doen bij de kassa ipv iemands pincode meelezen. Jij let er veel te bewust op en bij 10 meter zou je helemaal een verrekijker moeten gebruiken volgens mij.....sja, zo kan ik het ook lezen maar ik heb fatsoen....ik hou afstand en draai me zonodig om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies ik wil geen ruzie met je. Het punt dat met deze post probeer te maken is dat als ik zonder moeite vanaf 4 meter afstand het zonder moeite en een stiekeme poging kan zien dan kan iedereen dat. Natuurlijk kijk ik de andere kant op maar de essentie is dat mensen dit wel eens zo opzichtig doen dat het wel heel gemakkelijk te zien zou zijn. Ongeveer 95% van de mensen doen het goed en staan recht voor de automaat. Deze 5% van de mensen doen het helaas niet goed. In het verleden negeerde ik dit altijd totdat een kennis van me de pinpas gejat was en er direct geld opgenomen was. Ook mijn moeder heb ik er op gewezen om beter op te letten. Als ik het daar niet tegen zou zeggen en de pas zou ooit gejat worden zou ze zich afvragen "hoe kan dat nou toch"?
Door het incident van die vriendin van mij ben ik zelf beter op gaan letten en ook observeer ik anderen door de angst dat het mezelf en bekenden ook kan gebeuren.
Ik ben ook van mening dat ik me niet met andermans zaken moet bemoeien en dat het iemands eigen verantwoording is maar ik zou liever hebben dat wanneer ik het structureel verkeerd zou doen dat iemand me dat zou vertellen dan dat op een zekere dag mijn rekening leeg is.
Het feit dat je meld dat ik geen fatsoen heb is mede ontstaan door vervelende ervaringen in het verleden.
Los van fatsoen maar als ik voor je bij de kassa bij een winkel sta te betalen met 1 vinger en jij je moet omdraaien om mijn pincode niet te zien dan doe ik het voor mijn gevoel eigenlijk verkeerd. De gebruikelijke afstand die ik houd op mensen voor mij is altijd minimaal 2 meter geweest.
Mijn Oma noemde vroeger haar pincode hardop en omdat ze slecht hoort kon iedereen dat horen. Zou je er dan ook niks van zeggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, er is toch geen ruzie? :-) Maar het is niet eens netjes om ze te controleren of ze het goed doen want dan kijk je al mee voordat ze hun code intikken. Het is gewoon hun verantwoording waarover jij je niet schuldig moet voelen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Laurena +1, exact wat in mij opkwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dubossies, bij sommige mensen moet je moeite doen om de pincode NIET te zien. Dat zijn de mensen waar lourrens het over heeft. Wat is er mis mee om mensen erop te wijzen dat ze vergeten hun pincode af te dekken? Je mag het toch ook zeggen als iemand z'n fiets vergeet op slot te zetten, of z'n autoraam vergeet dicht te doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mormel lijkt te snappen wat ik bedoel. Voorbeeld als iemand de fiets niet op slot zet. Niks zeggen en lachen omdat je weet dat de kans groot is dat die gestolen zal worden. Iemand die de PIN duidelijk laat zien gewoon uitlachen want vroeg of laat worden ze het slachtoffer van iemand die de pas steelt.
Inderdaad het is ieders eigen verantwoording. Als niemand zich daar mee bemoeit zal nederland een paradijs worden voor fraudeurs.
Mensen hebben blijkbaar liever dat ze bestolen worden dan dat een oplettende burger hen op de risico's wijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mormel, daar is niets mis mee....maar vraagsteller vind het vervelend dat mensen doorgaans boos op hem worden, als dit dus doorgaans gebeurd dan lijkt het er haast wel op of hij er teveel op let. Weet je, ik heb zoiets nog nooit gezien eigenlijk, dat klinkt gek maar ik let er ook helemaal niet op. Wel eens een oudere dame geholpen met pinnen (met zweet op mijn voorhoofd want ze noemde haar pincode iets te hard op)....op dat moment heb ik haar wel verteld iets voorzichtiger ermee te zijn achteraf......maar ik heb niet stiekem meegekeken, dat is iets anders dan vraagsteller beweerd.... Lees de 4e alinea van de post van Lourenssenm, hier staat duidelijk dat hij van 4 meter afstand zonder moeite maar wel met "STIEKEME POGING" meeleest.....
Dat stiekeme hoort niet in mijn ogen, houdt voldoende afstand en laat anderen niet zien hoe je pincodes kan meelezen!

Het beste antwoord

Ik herken je probleem heb het ook eens gehad, ik ga demonstratief mijn hoofd omdraaien en maak meestal de opmerking "Ik zal me omdraaien want anders ziet iedereen het" Wel iets harder dat diegene het moet horen en gelijk weet waar het aan toe is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

blijven melden, die mensen moeten toch wakker worden geschud, ik zou er juist blij mee zijn als iemand mij daarop attent zou maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent niet verantwoordelijk voor andermans pin gedrag. Als jouw ervaring is dat mensen boos worden als je ze erop wijst, doe dan een stapje achteruit en kijk de andere kant op als iemand zijn code intoetst.
Het is vriendelijk dat je wil helpen, maar blijkbaar kunnen veel mensen niet tegen dergelijke kritiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echter als ik een stap achteruit neem en een ander hierdoor mee kan kijken zal het pinnen niet veiliger worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft toch de verantwoording van degene die pint. Mensen worden er door de media genoeg op gewezen. Als je dan toch je pincode intoetst op zo'n manier dat iemand mee kan lezen, is dat je eigen stomme gedrag. En daar worden mensen nou eenmaal niet graag over aangesproken, hoe goed bedoelt ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verschrikkelijk maar waar, mensen willen niet geholpen worden... (WTF happened to this world??)
Ik doe altijd uit respect een stap terug maar blijf gewoon kijken... Kijken waar ik wil dan weliswaar. Zelf scherm ik hem voldoende af als ik pin, iedereen heeft daar zijn eigen verantwoordelijkheid voor. Wat moet je doen? NIets! Als mensen zelf openlijk hun pin te grabbel gooien is vaak de enige manier om wakker te worden dat ze er een keer mee op hun bek gaan. Maar vaak loopt het zo'n vaart niet. Zo iemand voelt zich waarschijnlijk heel veilig in de winkel of op een druk plein aan een pinautomaat. je verwacht toch eerder dat je gegrepen zal worden in een stil steegje dan op zon druk plein. Verwacht dat mensen je wel zullen helpen als het gebeurt misschien?

Maar niets zeggen, naar achteren stappen maar wel die kant neutraal op blijven kijken heeft vaak wel het effect dat men alnog zich over het apparaat buigt. Ze voelen waarschijnlijk die ogen wel in hun rug prikken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet jouw verantwoordelijkheid of de mensen hun pincode goed af schermen dus je hoeft er eigenlijk ook niks van te zeggen hoe aardig het ook bedoeld mensen die je niet kent kunnen het opvatten als bemoeizuchtig of betweterig en dat is denk ik niet wat je wilt. Ik zou me er als ik jouw was dus niet te veel mee bemoeien als het om vreemden gaat. Maar als het om familie of vrienden gaat kan je er wel wat van zeggen dat doe je namelijk als vrienden en familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf altijd het idee dat ik goed afscherm bij het pinnen. Andere hand erboven houden of bij voorkeur een portemonnee erboven. Maar pas kreeg ik toch van iemand een opmerking over mijn pincode.

Eerste reactie? Boos & geschrokken. Want een pincode is heel erg prive. Ik heb mijn pincode met _niemand_ gedeeld. En het feit dat iemand dat zomaar kan zien voelt als een inbreuk op mijn privacy. Stom natuurlijk, want het kwam er natuurlijk op neer dat ik het zelf niet goed heb afgeschermd die keer.

Achteraf ben ik blij met die opmerking, en let ik nog weer wat beter op. En dat is dan ook gelijk de moraal van het verhaal. Zelfs als mensen in eerste instantie boos regeren zijn ze, denk ik, in de meeste gevallen achteraf er wel blij mee.

Oftewel, gewoon blijven zeggen tegen mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het netjes vertellen. Wat ze er dan mee doen is hun probleem. Als ze boos worden zou ik zeggen: meneer/mevrouw, ik heb u alleen willen waarschuwen. Ik heb geen kwade bedoelingen, maar van m'n medeburgers durf ik dat niet te garanderen. En dan verder negeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laatst was ik bij een supermarkt waar aan het plafond boven de kassa's een spiegelende plaat is bevestigd. Zo kon je, als je dat wou , redelijk goed het pinnen zien.
Maar het zal vast een ander doel dienen :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die spiegelende plaat is waarschijnlijk voor de cassiere die achter de kassa zit, zodat die kan zien wat de klant doet. Daar bedoel ik dus niet mee dat de cassiere de pincode bekijken. Maar of de klant spullen in zijn/haar tas doet (bijvoorbeeld)
In feite hoor je al afstand te nemen en iets anders te doen (of je hoofd om te draaien) als iemand zijn pinpas tevoorschijn haalt en aangeeft te willen pinnen. Als jij dus merkt dat je kan meelezen met het intikken van de pincode kijk jij al onterecht mee al vóórdat bekend is dat de persoon in kwestie onvoorzichtig is.

Aangezien je een pinautomaat of pinapparaat niet kan verplaatsen en de pinner dus maar 1 kant op kan staan is het de taak van de omstanders om meer afstand te houden en hun aandacht ergens anders op te richten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de taak van de persoon die pint zijn pincode zo in te tikken dat dit niet zichtbaar is. "Scherm bij het intoetsen van uw pincode altijd de toetsen af... "
http://www.plusonline.nl/geldenrecht/artikelen/artikel/723/hoe-beschermt-u-uw-pinpas Dit doe je overigens niet voor de persoon achter je die toevallig die kant in kijkt, maar dit doe je voor de persoon achter je die je pincode WIL afkijken en je daarna van je pas berooft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand je van je pas wil beroven is dat al geweld, dmv geweld kan die persoon je dwingen je pincode te geven, daarvoor hoef je niet stiekem mee te kijken. Overigens is het zo dat bij gescimde automaten een soort spiegeltje aan de onderkant van het toetsenbord is gevestigd is bekend dus heeft het bovenhands beveiligen in zo,n geval ook geen zin. Moraal van het verhaal...als je toch geen kwade bedoelingen hebt geef de pinner wat privacy, heb je wel kwade bedoelingen dan kan je ook iemand bedreigen en dwingen de code te geven. Afschermen of niet...daarmee voorkom je een pasroof en geplunderde rekening niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje late reactie nog, ik begrijp je best, ik scherm hem ook af maar om mensen nu aan te spreken hierop dat hun iets ermee uitlokken als ze het niet doen gaat me iets te ver. Dat is hetzelfde als vrouwen vertellen hun hele lichaam te bedekken om een verkrachting te voorkomen of ouders te vertellen hun kind niet meer alleen buiten te laten om een eventuele moord te voorkomen of mensen vertellen dat ze geen raampje meer open moeten laten omdat inbrekers dan makkelijk binnen kunnen komen. Een pincode niet genoeg afschermen is niet fout, de persoon die over je schouder meekijkt om je pincode te willen weten is fout ongeacht of die er iets mee wil doen of niet, hij pleegt inbreuk op je privacy. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stom genoeg is het WEL fout als je niet zorgvuldig met je pincode omgaat volgens de jurisprudentie: http://jure.nl/ba1930 (4.1) Als je niet zorgvuldig bent met je pincode en deze openbaar maakt door veronachtzaming (zoals niet goed verbergen bij pinnen) dan ben je zelf verantwoordelijk als iemand geld van je rekening pint. De persoon die het geld van je rekening steelt is uiteraard ook fout. Overigens wordt in de meeste gevallen de pas & code niet door middel van geweld aan iemand ontfutseld, omdat deze persoon daarna dan heel snel de bank belt om de rekening te laten blokkeren. Terwijl het afkijken van de pincode + het stiekem omwisselen van de pas veel vaker gebeurd. Is het dan echt zo erg dat je mensen hiervoor waarschuwt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij bepaalde automaten kan ik hem met mijn andere hand niet eens afschermen en anders kost het mij veel moeite, mijn andere arm is namelijk verlamd en kan zo hoog niet reiken, dus mijn eigen verantwoording? Hoe zit het met mensen die 1arm in het gips hebben of rolstoelers...die kunnen het ook niet. Zou ik wel raar vinden, dan zouden we de rollen omdraaien en dieven een excuus geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het ontfutselen van pas en code gebeurd in zo,n geval bij een pinautomaat, je rekening is dan door daders al geplunderd al voordat je de bank kon bellen. Als je pas later omgewisseld is door iemand die eerst mijn pincode via allerlei bochten mee heeft kunnen lezen is die persoon die me achteraf nog netjes de les heeft gelezen toch eerste verdachte bij mij. Misschien dat ik in zijn geval het dus bij pinner niet zou melden, dan breng ik mezelf in discrediet als pinner inderdaad later van pas is bestolen...precies zoals ik bij pinner heb voorspeld
gewoon weer vergeten!