Wat moet ik doen als ik iemands pincode heb kunnen lezen terwijl iemand stond te pinnen in de winkel?

Regelmatig schermen mensen de pin zo slecht af dat i moeite moet doen om het niet te zien. Nu wil ik mensen niet beroven en ervaar ik dat wanneer ik iemand er op wijs dat ik dit kan (en iemand anders dit ook had gekund) worden mensen doorgaans direct boos op mij. Wat kan je het beste doen als je dit ziet? Persoon waarschuwen? of niks zeggen met als gevolg dat in de toekomst de kans groot is dat hun pinpas een keer gestolen wordt en de rekening leeggeroofd kan worden?
Wat is een correcte manier om iemand hierop aan te spreken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik herken je probleem heb het ook eens gehad, ik ga demonstratief mijn hoofd omdraaien en maak meestal de opmerking "Ik zal me omdraaien want anders ziet iedereen het" Wel iets harder dat diegene het moet horen en gelijk weet waar het aan toe is.

blijven melden, die mensen moeten toch wakker worden geschud, ik zou er juist blij mee zijn als iemand mij daarop attent zou maken

Jij bent niet verantwoordelijk voor andermans pin gedrag. Als jouw ervaring is dat mensen boos worden als je ze erop wijst, doe dan een stapje achteruit en kijk de andere kant op als iemand zijn code intoetst. Het is vriendelijk dat je wil helpen, maar blijkbaar kunnen veel mensen niet tegen dergelijke kritiek.

Ik doe altijd uit respect een stap terug maar blijf gewoon kijken... Kijken waar ik wil dan weliswaar. Zelf scherm ik hem voldoende af als ik pin, iedereen heeft daar zijn eigen verantwoordelijkheid voor. Wat moet je doen? NIets! Als mensen zelf openlijk hun pin te grabbel gooien is vaak de enige manier om wakker te worden dat ze er een keer mee op hun bek gaan. Maar vaak loopt het zo'n vaart niet. Zo iemand voelt zich waarschijnlijk heel veilig in de winkel of op een druk plein aan een pinautomaat. je verwacht toch eerder dat je gegrepen zal worden in een stil steegje dan op zon druk plein. Verwacht dat mensen je wel zullen helpen als het gebeurt misschien? Maar niets zeggen, naar achteren stappen maar wel die kant neutraal op blijven kijken heeft vaak wel het effect dat men alnog zich over het apparaat buigt. Ze voelen waarschijnlijk die ogen wel in hun rug prikken ;-)

Het is niet jouw verantwoordelijkheid of de mensen hun pincode goed af schermen dus je hoeft er eigenlijk ook niks van te zeggen hoe aardig het ook bedoeld mensen die je niet kent kunnen het opvatten als bemoeizuchtig of betweterig en dat is denk ik niet wat je wilt. Ik zou me er als ik jouw was dus niet te veel mee bemoeien als het om vreemden gaat. Maar als het om familie of vrienden gaat kan je er wel wat van zeggen dat doe je namelijk als vrienden en familie.

Ik heb zelf altijd het idee dat ik goed afscherm bij het pinnen. Andere hand erboven houden of bij voorkeur een portemonnee erboven. Maar pas kreeg ik toch van iemand een opmerking over mijn pincode. Eerste reactie? Boos & geschrokken. Want een pincode is heel erg prive. Ik heb mijn pincode met _niemand_ gedeeld. En het feit dat iemand dat zomaar kan zien voelt als een inbreuk op mijn privacy. Stom natuurlijk, want het kwam er natuurlijk op neer dat ik het zelf niet goed heb afgeschermd die keer. Achteraf ben ik blij met die opmerking, en let ik nog weer wat beter op. En dat is dan ook gelijk de moraal van het verhaal. Zelfs als mensen in eerste instantie boos regeren zijn ze, denk ik, in de meeste gevallen achteraf er wel blij mee. Oftewel, gewoon blijven zeggen tegen mensen.

Ik zou het netjes vertellen. Wat ze er dan mee doen is hun probleem. Als ze boos worden zou ik zeggen: meneer/mevrouw, ik heb u alleen willen waarschuwen. Ik heb geen kwade bedoelingen, maar van m'n medeburgers durf ik dat niet te garanderen. En dan verder negeren.

laatst was ik bij een supermarkt waar aan het plafond boven de kassa's een spiegelende plaat is bevestigd. Zo kon je, als je dat wou , redelijk goed het pinnen zien. Maar het zal vast een ander doel dienen :/

In feite hoor je al afstand te nemen en iets anders te doen (of je hoofd om te draaien) als iemand zijn pinpas tevoorschijn haalt en aangeeft te willen pinnen. Als jij dus merkt dat je kan meelezen met het intikken van de pincode kijk jij al onterecht mee al vóórdat bekend is dat de persoon in kwestie onvoorzichtig is. Aangezien je een pinautomaat of pinapparaat niet kan verplaatsen en de pinner dus maar 1 kant op kan staan is het de taak van de omstanders om meer afstand te houden en hun aandacht ergens anders op te richten.

gewoon weer vergeten!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100