Zijn dit normale omgangsvormen?

Ons huis zit een beetje raar ik elkaar. Onze "voordeur" en achterdeur zitten slechts een paar meter van elkaar af, maar dan aan de achterkant van het huis.

Wij leven echter meestal in het voorste gedeelte van het huis. Nu komt het dus regelmatig voor dat ik me helemaal wezenloos schrik van vreemden die met hun hoofd ineens voor de voorramen staat (of er op staat te kloppen) omdat ik de bel niet heb gehoord. Om daar te komen moeten ze dus door een flink stuk prive terrein om voor het huis te komen, wat voor ons onder privacy valt.

Persoonlijk vindt ik dit knap brutaal, ook al horen wij de bel dan vaak niet (zie andere vraag). Maar we hoeven toch ook niet overal hekken neer te zetten omdat mensen ons met alle geweld willen bereiken? Het zit niet in mijn aard om de deur niet open te doen als ik weet dat daar mensen aan staan, maar stel dat ik daar nu eens echt geen zin in had? Ik vindt het moeilijk om er wat van te zeggen, maar als ik dit wel zou doen, ben ik dan kinderachtig?

Toegevoegd na 3 minuten:
Eigen volk weet wel hoe ze binnen moeten komen. Het gaat dan dus echt over collectanten, colporteurs, bezorgers, etc.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik bedoel dus eigenlijk met omgangsvormen: Als iemand niet open doet om wat voor reden dan ook, dan is het toch klaar, en kom je desnoods nog een keer terug?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Normaal gesproken mag iedereen bij iedereen op het erf komen. Dit mag niet als dat erf is afgesloten met een hek dat duidelijk bedoeld is om mensen buiten te houden en/of bordjes verboden toegang of priveterrein. Dan mogen alleen bevoegden het betreden. De eigenaar van het erf bepaald wie er bevoegd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ik ben het niet eens dat iedereen bij iedereen op het erf mag komen" Dan zul je een politieke partij moeten beginnen om de wet aan te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rembem: waar staat dat?
Graag bron!!!
Als er niet opengedaan word bij aanbellen zou ik persoonlijk niet omlopen naar achteren, dat is niet netjes, maar ik kan voorstellen dat als ik aan zou bellen en de bel het niet doet dat ik misschien wel even om de hoek zou kijken. maar dan alleen als het makkelijk te doen is. Misschien is het te uitnodigend om om te lopen bij je. Zet het een beetje af met plantenbakken of met een hekje dat vormd een drempel om door te lopen en is dan veel minder uitnodigend. Maar zorg dat je bel wat geluid maakt wat te horen is bij de deur zodat ze weten dat de bel het doet. o ja... er zijn hele mooie stickers voor op de deur met de tekst äan deur word iet gekocht en gegeven hebben we al!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen ik vind dit geen normale omgangsvormen.

Ik woon dan in een 'normaal' huis, als ik zit te eten doe ik voor niemand de deur open, gaat er dan iemand op de raam staan kloppen vraag ik hem of ik verplicht ben een deur open te maken.

Ben dan ook van mening dat je een persoon die een dergelijke actie onderneemt best terecht mag wijzen en zeker als het gaat om een colporteur of collectant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn deurbel zit in de gang, meteen achter de voordeur. Die kan ik op de bovenverdieping echt niet horen. Ik heb daarom een tweede draadloze bel aangeschaft en die hangt in het trapgat, zodat ik die tot op de zolder kan horen. Afgezien van fatsoensnormen, mensen kunnen natuurlijk niet weten dat jij die bel niet gehoord hebt. Maar collectanten, bezorgers e.d. doen ook maar hun werk en willen je graag kunnen bereiken. Het zou dus voor jou veel rustiger zijn als je wel de deurbel zou horen, zodat ze ook niet meer op de ramen gaan kloppen. Misschien een idee voor jou: een extra draadloze bel met de ontvanger in het voorhuis?

Toegevoegd na 5 dagen:
Tja, en anders zit er toch echt niets anders op dan een hek te plaatsen en bij de ingang een deurbel te plaatsen, zodat ongewenste bezoekers voor het hek moeten wachten.