Zal je als je steeds meer inkomen hebt, ook steeds meer consumeren ? Kan me dat indenken met CD's, kleding, maar niet met eten of wonen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Mijn ervaring is dat je geleidelijk aan wel wat royaler gaat leven. Maar eten blijft eten en af en toe biefstuk is natuurlijk heerlijk maar een gehaktbal is ook niet te versmaden. Toch blijf ik, al is het allang niet meer noodzakelijk, wel op de kleintjes letten. Koop wat extra voorraad van iets dat in de reclame is, zet slasausflessen etc. op z'n kop voor het laatste beetje enz. Ook zorg ik ervoor dat we elke maand toch wat sparen. Ik blijf me steeds realiseren dat we nu veel luxe hebben en dat het zo maar weer minder kan worden.
Conclusie in ons geval: Ja je gaat meer consumeren, maar dingen die je in het verleden hebt aangeleerd blijven toch een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ja, je vaak meer vakantie's consumeren. Althans, zo doen wij dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor iedereen anders. persoonlijk geef ik niets om materieel en toch gaat het vermeerdere inkomen gewoon op: ik ga eens wat vaker uit eten en ook de bestemingen van mijn vakanties zijn verder weg en dus duurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik voel me verwant met een groot deel van het volk, wat betekent dat ik een hele ijverige spaarder ben. Slecht toch? .....voor de economie.
Maar ja, ik denk aan mezelf :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een idioot spaart tot zijn dood!! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spaarders lachen het langst.
Meer misschien niet maar wel betere/duurdere dingen kopen i.p.v steeds het goedkopere segment van de consumentenmarkt te frequenteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, ook met eten en wonen.
Je kunt 't zo duur maken als je wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met eten kan ik het me - uiteraard tot op zekere hoogte - ook voorstellen: je kunt je dan vaker veroorloven om luxere producten te kopen.

En met wonen: het maakt nogal verschil of je in een kamer woont of in een vrijstaande villa, en er zit nog een hoop tussenin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wonen kan ook hoor. Je kunt groter gaan wonen, luxere gordijnen en meubels kopen, je huis laten schilderen in plaats van zelf schilderen.

Een vroegere chef had eens uitgerekend hoe duur een vakantiedag was, hoeveel vakantiedagen hij nodig zou hebben als hij zelf zou schilderen, en hoeveel het zou kosten als hij het zou laten schilderen. Laten schilderen bleek 30% goedkoper dan zelf schilderen...

Ook eten kan duurder. Je kunt vaker uit eten gaan. Je kunt vaker dure tonijn kopen.

Vakanties kunnen duurder, dat hoef ik niet uit te leggen.

Reizen kan duurder. Je kunt een duurdere auto kopen, of meer auto's in plaats van met het hele gezin één auto. Je kunt eersteklas reizen in trein en vliegtuig.

Wij verdienen nu veel meer dan toen we begonnen met werken, maar het kost geen moeite die extra verdiensten op te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tering naar de nering... klopt nog altijd hoor... en andersom ook...

Toegevoegd na 4 minuten:
Zo gewonnen zo geronnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker, je zult vaker uit eten gaan, makkelijker duurdere produkten kopen of uit gaan naar theater etc. Ook zul je waarschijnlijk een groter, en dus duurder huis gaan bewonen, danwel je huis verbouwen tot een luxer iets. Misschien zul je ook meer gaan sparen, maar je geeft ok vast meer uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De praktijk leert dat mensen die een hoger inkomen hebben JUIST in eerste instantie meer geld uitgeven aan wonen (duurder huis, maar ook duurdere meubels, meer energieslurperende apparaten) en eten (luxere producten van betere kwaliteit of eerder biologisch/natuurlijk voedsel, dat vaak prijziger is).

Ook aan kleding zal misschien niet in relatieve maar zeker in absolute zin meer geld gespendeerd worden (en niet altijd omdat een hoger inkomen ander eisen aan representatie stelt) .

Dus inderdaad zul je in de praktijk als je meer geld hebt meer consumeren, op allevlakken. Van kleding tot vakanties, van koffie tot koekjes, van auto tot woning, op alle vlakken. Endat blijft toenemen met het inkomen. Rijkere mensen hebben echt niet altijd meer op de spaarrekening staan. Soms zelfs in tegendeel.

Wij zitten als eenverdieners tussen vrijwel uitsluitend tweeverdieners, en zijn zo ongeveer de enigen met een appeltje voor de dorst. En dat heeft natuurlijk alles met het uitgavenpatroon te maken, niet zozeer met de inkomsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, die eerste alinea is precies wat ik ook wilde zeggen.
De laatste alinea maakt alles helemaal duidelijk. Ik zou zeggen +3, maar ja, dat kan ik niet... ;-)
Juist ook met eten en wonen, wellicht doe je vaker boodschappen bij een duurdere supermarkt, beleg je je broodje en keer met brie in plaats vane en plakje jonge kaas, neem je een biefstuk in plaats van een bal gehakt. Echte Coca Cola of Pepsi in plaats van Lidl huismerk. En met wonen inderdaad een groter huis of je wordt wat makkelijker met het licht aanlaten (afgezien van het milieuaspect natuurlijk) en dat soort dingen. Verder let je wat minder op abonnementen en verzekeringen en dat soort dingen. Zelf maak ik nu het omgekeerde mee, had een goed inkomen maar moet het even met wat minder doen, het eerste wat ik nagekeken heb is mijn internet/telefoon/televisie. Bleek bijna de helft te kunnen besparen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard ga je steeds meer consumeren, juist met wonen. Eten is wat anders (je eet wel duurdere producten, maar op een gegeven moment is daar de grens bereikt). Je zal vaker uit eten gaan, maar dan kom je er achter dat uit eten gaan ook niets toevoegt aan je leven als je het vaak doet.

En je geeft meer uit aan beveiliging... hoe meer je hebt, hoe meer je wilt beschermen.

En CD's? nee, eigenlijk helemaal niet meer. Wel concerten :-)
itsme
14 jaar geleden
Ja, een mens past zich aan aan zijn inkomen. Ook ongemerkt. Helaas werkt dit net zo als hij minder gaat verdienen. Dan is het bestedingspatroon blijkbaar niet goed naar beneden bij te stellen.
Wanneer je meer geld hebt geef je het ook makkelijk uit zonder dat je weet waar het blijft.
Wat eten en wonen betreft: meer geld betekent misschien ook eens extra uit eten gaan, dus ook daar ga je letterlijk meer consumeren. En wonen al helemaal, want als je in een koopwoning woont zul je zelf voor het onderhoud moeten zorgen. Een nieuwe badkamer, dakkapel, keuken, tuin komt allemaal binnen bereik bij een hoger inkomen.