Hoeveel mensen zijn eigenlijk nog politiek verbonden als betalend lid van een politieke partij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zie link. Daarin een duidelijke tabel over de periode 1992 t/m 2008. Nota bene De PVV is een stichting en geen vereniging en heeft als zodanig geen leden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens De Pers is 2% van Nederland lid van een politieke partij (al hebben ze die statistiek slecht vermomd in eenstukje over de vraag "Wat als Nederland een dorp van honderd inwoners was?").

Zie link.

Toegevoegd na 1 minuut:
12% is trouwens lid van een vakbond. Dat vond ik dan weer veel!

Toegevoegd na 2 minuten:
*kuch* En 22% is lid van een publieke omroep.
(En nou hou ik op met statistiekjes quoten.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dertig jaar geleden waren meer dan 450.000 mensen lid van een politieke partij.
Nu zijn het er nauwelijks nog 300.000. De raakste klappen zijn gevallen bij het CDA (van 164.000 naar 69.000), de PvdA (van 121.000 naar 59.000) en de VVD (van 101.000 naar 37.000). Alleen de SP is sinds 1994 omhooggeschoten van 16.000 naar 50.000 leden, en de meeste andere partijen fluctueren rond 12.000 (D66), 20.000 (GroenLinks) of 25.000 leden (ChristenUnie, SGP). In 2007 alleen al hebben 29.000 mensen hun partijlidmaatschap opgezegd (bijna 10 procent van het totale aantal leden), en hebben de partijen er 21.000 nieuwe leden bij gekregen (rond de 7 procent). Veel mensen die lid worden, blijven dit maar een beperkte tijd: zeg een jaar of vijf.

Laatste gegevens bekend bij documentatie Centrum politieke partijen:
http://www.rug.nl/dnpp/themas/lt/perJaar/2008.pdf

al@din Hj
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken er in elk geval 1... Die lid is van 2 partijen ;)