vrachtwagen in woonwijk, mag dit ?

hier in de straat in een woonwijk staan af en toe vrachtwagens. na veel slapeloze nachten (omdat deze eerst warm moeten worden voordat ze aan kunnen rijden) heb ik de politie gebeld, maar deze zeggen we zoeken het voor je uit, maar daarna hoor ik er niets meer van.

ik wil graag weten: mag een vrachtwagen zonder aanhanger (dus alleen de voorkant) in een woonwijk parkeren? en zo ja, mag hij dan op de stoep staan, en of inrit ??

de andere vrachtwagen staat altijd voor zijn huis, is ook kleiner van formaat. ik heb foto;s toegevoegd zodat je kan zien hoe groot ze ong. zijn. dan weet je waar ik over praat. aub, iemand, help me, want door al die slapeloze nachten word ik er alleen maar zieker van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30.4K

Antwoorden (4)

Of dit mag is afhankelijk of het opgenomen is in de APV van uw gemeente.

Vaak staat er een soortgelijke regelgeving in als hieronder:
Artikel 5.1.7 Parkeren van grote voertuigen

1. Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren op de weg.

2. Het college kan wegen of gedeelten daarvan aanwijzen waar het in het eerste lid gestelde verbod niet geldt.

3. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt voor het uitvoeren van werkzaamheden waarvoor de aanwezigheid van het voertuig ter plaatse noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn Algemene Plaatselijke verordeningen voor, je kunt een klacht indienen bij de politie en/of je gemeente.

Aanpak bij klachten over vrachtwagens:
In geval dat burgers klagen over de aanwezigheid van vrachtwagens in woonstraten wordt door de gemeente samen met de politie tot actie overgegaan. Vaak legt de wijkagent via de gemeente contact met de chauffeur met het verzoek om het voertuig naar elders te verplaatsen zoals industrieterreinen of wellicht speciaal daartoe ingerichte parkeerplaatsen. Tot dusver heeft deze aanpak de meeste parkeerproblemen kunnen oplossen. In een enkel geval dat de chauffeur moeilijk te overtuigen is van de overlast van de vrachtwagen worden soms andere middelen gebruikt zoals het treffen van fysieke maatregelen (paaltjes, trottoirbanden etc.) en/of een bekeuring.
U kunt uw klachten deponeren bij gemeente en/of politie. Alvorens dit te doen kunt u natuurlijk ook de desbetreffende chauffeur eens aanspreken of wellicht het bedrijf benaderen van wie de vrachtwagen is. Op vrachtwagens staat meestal een logo of reclame met telefoonnummer van het betreffende bedrijf. Krijgt u nul op rekest of ervaart u geen begrip, dan kunt u altijd nog de gemeente of politie in kennis stellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vermeld duidelijk bij je klacht dat je er slaapproblemen door krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is geen landelijke wetgeving voor, het verschilt per gemeente. Binnen de gemeentegrenzen is de Algemene Plaatselijke Verordening van kracht, daarin staan de lokale regels en verordeningen.
Jouw vraag is dus alleen te beantwoorden als we de APV van jouw gemeente er op na slaan.
In veel gemeentes staat trouwens wel het e.e.a. over parkeren van grote voertuigen of uitzichtbelemmerende voertuigen.
Zoek het e.e.a. op in de APV van je gemeente, dan weet je het zeker. Trouwens, dat de politie niets meer van zich heeft laten horen is niet netjes, daar mag je gerust nog eens achter aan gaan.
Bel de wijkpolitie en geef het nogmaals door en vertel erbij dat je dit al eerder besproken hebt. Vraag het meldingsnummer en noteer ook wie je gesproken hebt, en maak een afspraak over wanneer je terug gebeld wordt.
Gebeurt dit wederom niet, wéér bellen en het meldingsnummer en de naam van wie je gesproken hebt vermelden. De aanhouder wint.

(trouwens, ik ken het, bij mijn oude woning werd er regelmatig een oude dieselvrachtwagen geparkeerd, die ging altijd eerst een half uur voorgloeien, en dat vaak v.a. 5 uur in de ochtend, enorme herrie gaf dat, grrr)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorgloeien geeft geen herrie, warmdraaien of de remmen op druk brengen wel.
bij ons staat dit uitdrukkelijk vermeld in de papieren die mee verkocht zijn met het huis, het betreft een woonwijk en er staat uitdrukkelijk in vermeld dat er zich "géén" vrachtwagens in de buurt mogen worden geparkeerd. terwijl dit toch oogluikend wordt getolereerd.....
ik zou zeggen : laat deze situatie niet enkel door jou oplossen, tracht jullie klachten en krachten te bundelen en trek er dan mee naar de bevoegde instanties. alleen ben je minder dan in een groep belanghebbenden.....
succes ermee