Is Curaçao een derdewereldland?

Gisteren zeiden mijn vriendinnen van wel, maar ik kan geen bron vinden. Daarnaast is Curaçao pas vanaf 10/10/10 een land, dus kunnen we hier dan al van spreken? En zo ja, zijn zij dan pas vanaf die datum een derdewereldland?

Hebben zij dit 'zelf' geconcludeerd uit een berekening van het BNP o.i.d. of is dit al officieel? Aangezien we pas net in 2011 zitten, zijn de lijsten nog van 2010..

Zo ja, dan is het toch raar, aangezien ze nog steeds bij het Koninkrijk Nederland behoren en die staat in de top 10 van meest welvarende landen!

Kan iemand dit -zonder met een hoop ingewikkelde formules te lopen gooien- op een interessante manier toelichten? :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid: Nederland staat in de top 10, niet het gehele Koninkrijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Curaçao is zeker geen derde wereldland!

Ten eerste is de welvaart er veel te hoog voor een derde wereldland. Het is waar dat er meer armoede is dan in Nederland, en dat de verschillen tussen rijk en arm er groter zijn dan in Nederland, maar er heerst geen honger. Er is een economie die redelijk draait, er zijn sectoren waarin geld verdiend wordt, er is geen hyperinflatie.

Ten tweede is het welzijn er veel te hoog om van een derde wereldland te kunnen spreken: iedereen kan er naar school, er is een basisstelsel van sociale verzekeringen en er is gezondheidszorg die toegankelijk is voor iedereen.

Even een stukje ongegeneerd knip-en plakwerk van Wikipedia:
Het eiland heeft een BNP per hoofd van US$ 20.500 (in 2008) en behoort bij de welvarendste eilanden van het Caribisch Gebied. Levensomstandigheden zijn er goed, met een geschatte HDI-index van rond de 0.890 . De welvaart is matig tot redelijk verdeeld. Er is een zeer rijke en kleine toplaag, maar ook een aanzienlijke middenklasse en lage klasse. Naar schatting verdient de rijkste 10% van de bevolking rond 30% van het nationale inkomen, wat vergelijkbaar is met landen als Italië en de Verenigde Staten. Het gemiddelde gezinsinkomen op het eiland is ca. ANG 3700,- per maand, dat ca. 1600 EURO op het moment (cijfers van CBS uit 2002 of 2003).

Economische recessie in de jaren negentig heeft voor een enorme emigratiegolf naar Nederland gezorgd. Tegenwoordig trekt de economie weer een beetje aan en er is iets meer immigratie dan emigratie. Vooral toerisme groeit sterk, met 300.000 verblijftoeristen in 2007 (een nieuw record). Er is een hoge werkloosheid (ca. 12%), die momenteel sterk aan het dalen is. Vooral jeugdwerkloosheid is een groot probleem.

In vergelijking met veel andere Caribische eilanden doet Curaçao het lang niet slecht. Op Aruba gaat het nog net een tiki beter. We kunnen misschien wat mopperen over het feit dat er her en der nog wat corruptie bestaat en dat de onderlaag van de bevolking het bepaald niet goed heeft. Maar derde wereldland? Welnee! Ga er vooral eens op vakantie en neem je vriendinnen mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor 10-10-10 was Curacao het belangrijkste deel van de Nederlandse Antillen en de cijfers daarvan gelden ook wel voor Curacao alleen.
Ik neem echter aan dat jouw vriendinnen net zoals de meeste mensen niet kijken naar cijfers maar meer naar algemene beelden over armoede, corruptie, geweld etc.