Betekend haat hetzelfde als iemand doodwensen?

Ik heb al gezocht op definitie haat op google. Ik heb dat ooit gehoord dat hekel aan iemand hebben betekent dat je iemand niet aardig vind, en dat haat letterlijk betekend `doodwensen'. Maar nu mensen zeggen het dat niet betekend, vraag ik me af wat het letterlijk betekend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

haat is een gevoel én een uitroep.

ik HAAT afwassen, maar kan ook de buurvrouw HATEN.
dat wil niet zeggen dat het mensen gelijk door magere hein opgehaald dient te worden natuurlijk.

het ligt eraan met welke emotie en welk idee jij het zegt. voor de ene is haten iets anders dan voor een ander.

niemand kan dit dus voor jouw invullen, en niemand kan dit ook voor een ander invullen.

voor mij is haat 'ik ben het er heel ernstig NIET mee eens'

kortom: een antwoord die in alle gevallen op toepassing is van het woordje 'haat' zal je niet vinden. het is namelijk het persoonlijk kracht bijzetten van een gedachte en/of emotie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die gene heeft of voor de gek gehouden, of weet zelf niet wat het betekent.

haat
Zelfst. Naamw. gevoel van vijandschap jegens iets of iemand. Antoniem: liefde `Sinds die verschrikkelijke ervaring koester ik diepe haat jegens hem.` haat en nijd (= grote onenigheid)

Haat
Let op: Spelling (deels) uit 1864: m. [geen meervoud] gevoel van diepen afkeer, vijandschap, wrok; - opvatten, - voeden - toedragen, - toonen, - aan den dag leggen.
~DRAGEND, [bijvoegelijk naamwoord] wrokkend; een - mensch, die steeds haat blijft voeden. -HEID, v. [geen meervoud] wrok, wra...

haat
[zelfstandig naamwoord]• gevoel van grote afkeer en woede

Eerste link van "definitie haat" in google..

En nee, grote afkeer of vijandigheid is niet hetzelfde als iemand doodwensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haten is een zo'n hartgrondige hekel aan iemand hebben dat je die persoon het liefst nooit meer zou willen ontmoeten. Het is dus veel en veel zwaarder dan iemand niet aardig vinden, maar het betekent niet hetzelfde als iemand doodwensen. De oorzaak van de ernstige hekel kan namelijk opgelost worden, waardoor normaal contact weer mogelijk is.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
En ik haat mensen die zonder toelichting een negatieve duim voor een goed antwoord geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
c+
Amadea
12 jaar geleden
Dank je. Zo te zien is jou hetzelfde al overkomen....
Haat en liefde liggen naast elkaar maar zijn ook twee tegenovergestelde.

Liefde is nooit meer het persoon waar je op verliefd bent kwijt willen raken.

Haten is nooit meer iets met het persoon te maken willen hebben, een gevolg daarvan kan zijn dat je het liefst hebt dat hij dood is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet verliefd te zijn om iemand om iemand liefde te geven?
Iemand haten betekent dat je niet van hem houdt , maar hem de dood wensen dat gaat heel ver.