Als je niet goed "gehecht" bent, hoe kan je dan alsnog leren veilige relaties aan te gaan?

Hoe kan je leren (veilige) relaties aan te gaan als je niet goed "gehecht" bent? Is dit alsnog te leren?
Zo ja, wat zijn de aandachtspunten?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herinner me een (zeer recent) soortgelijke vraag op GV, maar kan hem niet terugvinden. Echter wel de link naar de scriptie die daar gegeven werd:
http://www.redegeld-e.nl/knoop/file/pdf/Scriptie%20Meta%20totaal%5B1%5D.pdf

Het beste antwoord

Door er veel over te lezen en je valkuilen te herkennen. Als je weet van jezelf dat je snel claimend gedrag laat zien kun je daar meer bewust mee om gaan. Zelfkennis is dus erg belangrijk. Anderzijds is dit ook erg moeilijk om in je eentje te doen. Bespreekbaar maken met degene met wie je een relatie aan gaat kan helpen, ofwel professionele hulp van een psycholoog.
Zelfvertrouwen opbouwen is ook een zinvol iets. Weet wie je bent en ken je waarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 !

Andere antwoorden (1)

Om je te leren hechten aan anderen is het meest belangrijke dat je eerst hecht aan jezelf. Dat wil zeggen dat je eerst wáárde hecht aan jezelf. Dus om te leren hechten is het belangrijk eerst van jezelf te houden, jezelf te waarderen.
Iedere morgen je zelf in de spiegel aankijken en zeggen: Ik hou van je, en als je dat doet probeer het dan na een paar keer met een glimlach te doen. Als je weerstand groot is als je dat doet zegt dat alleen maar hoe nodig het is dit weer te leren.
Als het je helemaal niet lukt, misschien wil je dan wel hulp van buiten af aanvaarden. Je bent daar belangrijk genoeg voor.
Het kan zijn dat je vroeger weinig binding had met één van je ouders, of beiden, en dan is het moeilijk om je veilig te voelen in latere relaties.
Probeer jezelf te behandelen zoals je graag wilt dat je ouders met je om gegaan waren.
Wanneer jij je weer met liefde met jezelf verbonden hebt is het ook weer mogelijk om met een ander een hechte relatie aan te gaan. Want hechten is niet -afhankelijk worden van iemand-, maar je verbonden kunnen voelen met iemand zonder angst, dus met je hart.
Fijne relatie (met jezelf) toegewenst :-).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WAUW!!! +++++++++++
Kristal
12 jaar geleden
dank je Wen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totaal mee eens kristal, Wil wel toevoegen dat je ook een goede dosis zelfkennis nodig hebt om een succesvolle relatie te hebben zodat je alles kunt reflecteren aan hoe je bent.
Kristal
12 jaar geleden
Helemaal mee eens Dutchtriton,
goeie aanvulling :-)
KennisDelen
12 jaar geleden
@Kristal: Dank je wel voor je reactie! (+1)
KennisDelen
12 jaar geleden
(en Dutchtriton bedankt voor de aanvulling)
Kristal
12 jaar geleden
@Adrem, je hebt helemaal gelijk.
Voor mij betekent het verbonden voelen met jezelf en de ander zonder angst, vertrouwen hebben in jezelf en de ander. Het is mooi dat je juist dat woord vertrouwen nog even benoemd. @Kennisdelen,
graag gedaan! :-)