Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe vaak en wanneer "bedankt" zeggen?

Hallo,
Met name bij een etentje heb ik de neiging om tegen de serveerster/ober bij alles wat hij/zij neerlegt op tafel " dank je wel" of " bedankt" te zeggen, ook bij het neerleggen van het bestek o.i.d. Ik vind het vooral zelf erg irritant en onnodig.
Hoe kan ik het bedanken beperken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg altijd dankjewel, maar heel soms ben ik afgeleid en vergeet ik het. Ik vind het niet leuk om mensen te negeren, ook al doen ze gewoon hun werk. Het is toch gewoon aardig zo?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt ook vriendelijk glimlachen/aankijken/knikken wanneer bijvoorbeeld een ober bestek neerlegt.
Zo negeer je de persoon in kwestie niet maar blijf je ook geen 'dankjewel' zeggen :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik ook zo: +

Andere antwoorden (6)

Door geen dank je meer te zeggen, en er consequent bij na te denken dat je dat niet meer wilt..

Overigens is het geen slechte eigenschap om iemand te bedanken als ze iets voor je doen. Het is dn wel het werk van de ober, maar ondertussen is hij / zij ook een mens die het fijn vind om gewaardeerd te worden. Gewoon blijven doen dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon doorpraten en jezelf bedenken hoe jij het zou vinden als je bij elke vork die je neerlegt bedankt wordt terwijl je gewoon je werk doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg bedankt als de serveerster/ober iets wat voor mij is op tafel zet bijvoorbeeld drinken of eten, maar voor bestek niet. Ook niet als hij/zij iets bij iemand anders neerzet natuurlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet bij alles nadenken hoe jij het zou vinden indien jij bijvoorbeeld in dit geval de serveerster zou zijn.
Die persoon doet zijn werk en indien de klant dankjewel zegt dan voel je waardering.
Ik zou zeggen: gewoon dank je wel blijven zeggen, je kunt het nooit teveel zeggen en als je zelf ermee wilt stoppen............niet doen, gewoon blijven doen, je kunt het echt nooit teveel doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo vaak als nodig en altijd wanneer iemand iets voor je doet. Zo idioot veel energie kost "dank je'' zeggen nu ook weer niet, dat je daar op moet bezuinigen. Sterker nog, er wordt tegenwoordig al veel te veel op bezuinigd.

Overigens is het van oudsher NIET gebruikelijk dat je personeel - dat tenslotte lager geplaatst is - bedankt, maar aangezien we niet meer in een klassenmaatschappij leven, stoot je echt niemand voor het hoofd door een keertje teveel dank je wel te zeggen, sterker nog, is ook bedienend personeel gewoon gelijkwaardig aan jou, al ben je de gast.

Maar je kunt je natuurlijk best een beetje snobistische houding aanmeten en -geheel volgens vooroorlogs protocol - het bedienend personeel totaal negeren. Dan hoef je je ook nergens aan te ergeren. Of je gaat gewoon iets minder uit eten natuurlijk, dat kan ook ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zeg gewoon 'dank je wel' als de ober/serveerster 'alstublieft' zegt.. niet te veel, niet te weinig!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding