Hoe vertel je iemand dat je geen zin hebt om bij diegene te komen klussen?

We wonen nog maar net in deze buurt. wij gaan best wel goed om met onze buren. zelfde leeftijd ongeveer. mijn vriend is altijd zeer behulpzaam tegenover anderen. Zoals toen de buurman zijn auto kapot ging bracht mijn vriend hem naar de garage. dat soort dingen. helemaal niet erg op zijn tijd. maar tijdje terug is zijn vloer uit gaan zetten en moest er een stuk laminaat bij de muur weggehaald worden. Aangezien mijn vriend daarvoor al heel behulpzaam voor ze was geweest vroegen ze hem dit te doen...het ging maar om een klein stukje....maar dat gaat nu al weken zo constant vragen ja kun je nog wat weghalen want me vloer gaat kapot. en dat kleine stukje wordt steeds meer. Het liefst willen ze het op tijden dat het hun het beste uitkomt. heel irritant. dat vind mijn vriend ook. maar opzich gaan wij best goed met de buren om dus hoe kun je op een vriendelijke manier zeggen dat je er eigenlijk geen zin meer in hebt om als klusjesman gebruikt te worden? Tuurlijk is het soms niet erg maar het moet geen gewoonte worden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Leg uit hoe je het doet, bied het gereedschap aan en zeg nu kan je het zelf ook. Is veel makelijker voor je, hoef je het niet steeds aan mij te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedaan! heeft geholpen haha

Andere antwoorden (6)

toch zeggen dat je het niet zo leuk vindt om constant de klusjes te moeten opknappen eerlijk duurt het langst. eventueel kun je ook zeggen dat je zelf ook nog veel klusjes te doen hebt en dus geen tijd hebt om dat van hun ook nog te doen maar ja, is dat dan wel zo...ik zou het vriendelijk proberen toch eerlijk te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is ook wel zo. maar dat is nog best lastig... misschien verpakt in een grapje komt het ook duidelijk over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lastig is het zeker maar als je niets doet blijf je bezig met de klusjes van de buren opknappen.hoe je het ook zegt het blijft vervelend. ik vind de andere opties ook goede opties.
Duidelijk zijn. Zeg dat je het best fijn vindt mensen af en toe uit de brand te helpen, maar dat ze bij een grote brand toch echt de brandweer moeten bellen. Daarna lach je ze vriendelijk toe en vraag je of ze het begrepen hebben.

Als ze je verdwaasd aankijken, voeg je er vriendelijk aan toe, dat je na een werkweek van 50 uur ook een paar uur voor jezelf nodig hebt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is ook zo. mijn vriend werkt 5 dagen hij gaat smorgens om 7 uur weg en is vaak savonds 7 uur weer thuis. plus voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Helemaal gelijk.
Als ze het de volgende keer vragen, zou ik tegen ze zeggen dat je geen tijd hebt en dat ze beter een klusjesman kunnen inhuren, dat die de klus in een (paar) uur(tjes) gepiept heeft, dus dat het veel sneller gaat! Misschien zien ze in dat het voor hun eigen bestwil is, of gaan ze zich afvragen of het wel zo netjes is om jullie steeds te vragen. Misschien ken je nog een goeie klusjesman? Gelijk het nummer overhandigen en klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is natuurlijk ook heeeeel nobel ook een goede!
Je moet gewoon er teveel afzagen,dan vragen ze je nooit weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha dat is ook wel goede. maar dat moet je wel kunnen. ik zou dat niet over me hart kunnen verkrijgen! toch een plus voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij is wel leuk maar of ze het kunnen waarderen?
zondag
12 jaar geleden
Dat ze het niet waarderen is nu juist de bedoeling. Dan vragen ze daarna geen hulp meer. Ik vond hem leuk, +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeel grappig!+
Wees gewoon heel eerlijk. Zeg dat het niet z'n hobby is, dat jullie andere plannen hebben voor de komende tijd, of dat vriend z'n baan zwaar is en jullie je vrije tijd nodig hebben en niet steeds aan het klussen willen zijn. Hoe eerder je het zegt, hoe beter. Voor je het weet zit je altijd hun problemen op te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is het in geval van je buren makkelijker om een ander je klussen te laten opknappen, maar ze leren er geen snars van. Behalve dan dat je man het wel voor ze zal regelen - en daar willen jullie juist vanaf.
Iemand die honger heeft, kun je een vis geven om te eten. Je kunt hem echter ook een hengel geven en leren vissen. Ik denk dat dit een vergelijkbaar iets is.

Tip voor de volgende keer: ga er naar toe, geef buurman zelf de gereedschappen in handen en vertel hem wat hij moet doen. Blijf erbij staan om instructies te geven. Weet-ie meteen hoe het moet.
Mijn ervaring is dat dit uit-sté-kend werkt!

Succes ermee, en hou je poot stijf!