Hoezo wassen wij eigenlijk meestal onze handen na het plassen?

Zo heel veel bacteriën zitten er bijvoorbeeld niet aan de bril, want een onderzoek heeft aangetoond dat een wc-bril minder bacteriën bevat als bijvoorbeeld een toetsenbord. Maar als een toetsenbord een tijdje gebruik, dan was ik mijn handen niet, terwijl dit smeriger is. Hoezo is dit fenomeen na het plassen, handen wassen ontstaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Bovenop wat Amadea zegt, is het aanraken van je geslachtsdeel ook niet altijd het meest hygiënisch.

Vroeger werd aangenomen dat urine ook veel bacteriën bevatte. Dat de wc-bril niet zo vies is als wordt aangenomen is ook pas bekend geworden nadat men was aangeleerd ook na het plassen de handen te wassen.

Daarbij vinden (de meeste) anderen het simpelweg niet fris als ze weten dat jij net van het toilet komt en niet je handen hebt gewassen, ook al zou je niets hebben aangeraakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat wassen is het logische gevolg van het gebruik van toiletpapier om nadruppelen weg te vegen. Door urine nat geworden toiletpapier is niet geheel hygiënisch. Met die handen wil je toch niet een ander persoon aanraken, en/of iets eten? Nee, die reinig je eerst.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Urine bevat bij een gezonde persoon geen bacteriën. Dus stikt genomen is dat geen reden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dit nou eigenwijsheid of .....
@evarist: het is vies / onhygiënisch en daarom was je je handen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet vies of onhygiënisch, want urine is steriel!
Ik was m'n handen uit gewoonte, omdat je meer aanraakt dan alleen toilet papier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
" c+ "
Je wast je handen vanwege de hygiene - de theorie die je aanhaalt klopt niet helemaalnamelijk, of beter:houdt ergens geen rekening mee...
Ja, er zitten op het gemiddelde toetsenbord meer bacterien dan op een toilet (deze wordt immers als het goed is met enige regelmaat schoon gemaakt) - maar het type bacterie dat op een toetsenbord zit versus het toilet verschilt nog al.
Was dus maar gewoon lekker je handen na een bezoek aan het toilet ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel ziektes verspreiden zich via de ontlasting (shigella, sars, norovirus,....) in een toilet loop je kans met faeces van anderen in contact te komen, als je dan vervolgens nog met voedsel in de weer gaat wordt het risico te groot.
Daarom is handen wassen na toiletbezoek een goede gewoonte, maar na gebruik van een urinoir met automatische doorspoeling eigenlijk onnodig.

Het gaat denk ik meer om de aard van de bacterie of het virus dan het absolute aantal.