hoe vaak gebeurt het dat de organen bij overledenen weggehaald worden tegen de wil van de nabestaanden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In theorie zou dit kunnen als de overledene heeft aangegeven donor te willen zijn bij het donorregister. Als de situatie zich voordoet dat de nabestaanden het hier niet mee eens zijn zal er een gesprek plaatsvinden om na te gaan waarom de familie de wens van hun dierbare niet willen opvolgen. Soms hebben mensen vragen of zijn er onduidelijkheden over hoe alles gaat. Bv. Weet de familie wel dat een overledene gewoon opgebaard kan worden etc. Als de nabestaanden het toch niet willen, om welke reden dan ook, zal er nooit tegen hun zin toch weefsel etc. worden afgenomen. Het ziekenhuis voelt zich zeker ook betrokken bij hun verdriet en de verwerking ervan.

Daarom is het belangrijk om met je familie te praten over zulke dingen en je wensen uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nooit.
Er zal altijd toestemming gevraagd worden, ook als er een donor codicil is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bedoelt in Nederland of Belgie:
Dat gebeurt niet.

Het zal best wel eens gebeuren dat er ergens in de wereld een misdadige bende dat soort dingen doet.
Maar die publiceren dan niet hoe vaak ze dat doen, he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gebeurt nooit. Tenzij de overledene door een verklaring zijn instemming voor orgaandonatie uitdrukkelijk heeft gegeven. Dan kunnen er organen weggehaald worden tegen de wil van de nabestaanden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Indien de overledene door een verklaring zijn instemming uitdrukkelijk heeft gegeven, kan de familie niet tegen zijn wil ingaan.
Die verklaring wordt opgenomen in het Rijksregister, dat na het overlijden voor elke orgaan- of weefselverwijdering geraadpleegd moet worden. De wil van de overledene zal zonder enige betwisting geëerbiedigd worden.