Dit stond in Trouw,

Ameland krijgt ruim 2,6 miljoen euro subsidie van het Waddenfonds om het grootste zonnepark van Nederland te bouwen. Dat heeft de gemeente woensdag laten weten. Daarnaast wordt 7 ton uitgetrokken voor een project met methaanbrandstoffen.

Het zonnepark van circa 10 hectare zal aan de westkant van het vliegveld in Ballum worden gebouwd en jaarlijks 6 megawatt kunnen opwekken, 20 procent van wat het eiland nodig heeft. Door duinen en struiken aan te leggen, worden de zonnepanelen aan het zicht onttrokken.

Daarnaast worden bij de gemeente en lokale ondernemers 45 units met zogeheten methaanbrandstofcellen met elk een vermogen van 1,5 kWh geplaatst. Die wekken stroom op door aardgas om te zetten in elektriciteit.

Deze en een aantal andere energieprojecten, zoals het toevoegen van waterstof aan aardgas en het plaatsen van milieuvriendelijke HRe-ketels, moeten er uiteindelijk voor zorgen dat Ameland in 2020 geheel in zijn eigen energiebehoefte

Gewoon even je zoekmachine gebruiken.