Waar haalde Hitler zijn aanhang vandaan en hoe was de samenleving opgebouwd?

uit welke hoek kwam Hitlers aanhang (vooral)?
en welke sociale klassen had je in de periode van 1930-1945?
waren er toen ook, net als bij ons vroeger, verschillende 'zuilen'? zeg maar dat de protestanten, katholieken, communisten enz. in hun eigen 'hoekje' leefden?

voor geschiedenis moet ik hier achter zien te komen, maar ik kan er niets over vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

mensen die geen werk hadden en mensen die niks te verliezen hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat niet hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan werkeloos zijn en een gezin hebben..
mensen die niks te verliezen hebben, die hebben ook niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Freedom is just another word for nothing left to lose" zong Janis Joplin
In mei 1924 had de nazi-partij 32 zetels in de Duitse Rijksdag. In mei 1928 was dit teruggelopen tot 12 zetels. In 1930 werd de wereld echter geteisterd door de Grote Depressie; in het kielzog daarvan kregen de nazi’s op ongekende wijze de wind in de zeilen, want bij de Duitse verkiezingen van juli 1932 behaalden zij 230 van de 608 zetels. Spoedig daarna kwam de voormalige rijkskanselier Franz von Papen, begunstigd met een pauselijke ridderorde, de nazi’s te hulp. Volgens geschiedschrijvers had Von Papen visioenen van een nieuw Heilig Rooms Rijk. Zijn eigen korte ambtstermijn als rijkskanselier was op een mislukking uitgelopen, dus hoopte hij nu via de nazi’s aan de macht te komen. Tegen januari 1933 had hij steun voor Hitler verworven van de industriële baronnen, en door sluwe intriges wist hij te bewerkstelligen dat Hitler op 30 januari 1933 rijkskanselier werd. Hijzelf werd tot vice-kanselier benoemd en werd door Hitler gebruikt om zich van de steun van katholieke delen van Duitsland te verzekeren. Binnen twee maanden nadat Hitler aan de macht was gekomen, ontbond hij het parlement, zond duizenden oppositieleiders naar concentratiekampen en begon een openlijke campagne om de joden te onderdrukken.
Op 20 juli 1933 trad de belangstelling van het Vaticaan voor de opkomende macht van het nazisme aan het licht toen kardinaal Pacelli (die later paus Pius XII werd) in Rome een concordaat tussen het Vaticaan en nazi-Duitsland tekende. Von Papen tekende het document als Hitlers vertegenwoordiger, en Pacelli verleende Von Papen daar de hoge pauselijke onderscheiding van het Grootkruis van de Piusorde.
Het concordaat was een grote overwinning voor Hitler. Het verleende hem de eerste morele steun die hij van de buitenwereld had ontvangen, en wel van de verhevenste bron. Het concordaat vorderde dat het Vaticaan zijn steun onttrok aan Duitslands katholieke centrumpartij om aldus Hitlers eenpartijregime of „totalitaire staat” te sanctioneren. Artikel 14 van het concordaat verklaarde voorts: „De benoemingen van aartsbisschoppen, bisschoppen en dergelijken zullen niet eerder worden bekendgemaakt dan nadat de rijksstadhouder zich er naar behoren van vergewist heeft dat er geen bezwaren van algemeen politieke aard bestaan.” Tegen het einde van 1933 (dat
door paus Pius XI tot „Heilig jaar” was uitgeroepen) was de steun van het Vaticaan een belangrijke factor geworden in Hitlers opmars naar de wereldheerschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Dit is wel een interessant stuk over welke rol Von Papen en het vaticaan speelden maar vertelt ons niet bij wie Hitler nu eigenlijk de meeste aanhang had. En dat was toch de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leunt toch dicht aan bij 'waar haalde hij zijn aanhang vandaan'? Hij ronselde zijn aanhang bij het Vaticaan.....
en de kleintjes volgden gelijk kippen naar hun voer!
In eerste instantie bestond de partij uit mensen die ontevreden waren over hun leven en carriere. Later kwamen hier gelukzoekers bij. De partij begon in Zuid Duitsland en daarom zullen de meesten wel Katholiek zijn geweest. De aanhang kwam uit alle delen van de bevolking zoals dat nu ook is bij min of meer extremistische partijen. Het zal ook toen wel zo geweest zijn dat "jan met de pet" zich gemakkelijk liet manipuleren als stemvee en de witte boorden aan hun carriere dachten.