Is er een collectieve verbondenheid?(morfologische resonantie)en zijn wij verantwoordelijk voor elkaar?

werkt de manier hoe je met jezelf omgaat, en de (on)verantwoordelijkheid die je voor jezelf neemt, door in het collectief bewustzijn?
verheft een blij en gelukkig gevoel het collectief, alles en iedereen? maar andersom ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is een test gedaan door Rupert Sheldrake ('een schitterend ongeluk')In Groot Brittannie wordt een rat geisoleerd van de groep en iets erg moeilijks geleerd.Dat duurt een half jaar. Erna wordt hetzelfde gedaan in Rusland, dat duurt 5 maanden. Erna een rat in Australie, die is met 3 maanden klaar. Dan de rat in weer een ander werelddeel: 1 maand. Er is op geen enkele manier kontakt geweest tussen de dieren. De tests worden exact uitgevoerd. Sheldrake noemde dat Morfo genetische resonantie. Er ontstaan 'wolken' van specifieke kennis waar uit geput kan worden. Verwijzingen hiernaar zijn ontdekkingen die in dezelfde tijd, los van elkaar gedaan werden ( worden) Info vrij uit geheugen. Te controleren in uitgave zie bron.
Het antwoord op je vraag is dus: ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wij zijn niet verantwoordelijk voor elkaar, je bent alleen verantwoordelijk voor WAT JIJ doet, hoewel dat veel breder is dan je in het eerste ogenblik zou denken...

De waarheid is: Er is EENHEID... wij zijn EEN... Ik is de persoon die dit leest... Ik is de persoon die nu ademt... ik is de persoon die nu naar het scherm kijkt en een muis vasthoudt... Dat is collectief zo...

Denk je dat je afgescheiden bent, dan kun je stelen en liegen, maar als je één bent niet...

Realiseer jezelf en ik zal zien dat ik alles ben...

Ik moet het zelf ontdekken...
Ik moet het ZELF ontdekken...

hoe vaak heb ik dat al gezegd... ja ik... de ik die dit leest...

Toegevoegd na 13 minuten:
.

Wij mensen zijn in feite als mieren in EEN grote kolonie, maar de mieren zijn zo intelligent dat ze voor zichzelf beginnen en de kolonie verraden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal, top opmerking... super...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt ook weer totaal... Die ander spiegelt jou tot opheffing van je niet geziene slechte zaken... Heerlijk is dat, als je zo in het leven staat, je leert supersnel alles... Zo doe ik dat namelijk ook... Ik beschouw me als die ander, en dan zie ik alles... Alle kanten, van mij, van hen, en alles wat er dan gebeurt... WOW, mooi dat je dat kunt... En is niet negatief, het is gewoon zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@acnaib... Ik voedt je wel en met Liefde... Eet maar uit mijn hand... Je verdient het eindelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@acnaib . Ik zend je een PB over wat ik hierover nu voel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn de twee mogelijkheden, maar een mier is slimmer die gaat nooit voor zichzelf beginnen, die offert zich altijd op...
Ja er is zeker een collectieve verbondenheid.
Wij zijn allen met elkaar verbonden, maar ervaren toch een eigen ik.
Ik weet zeker als heel veel mensen hetzelfde willen, dit zal transformeren tot werkelijkheid.
Dus daarom is het zo ontzettend belangrijk om liefde uit te stralen, want dan zal de vijver gaan rimpelen en vele harten zullen verlicht worden, en dit weer doorgeven aan anderen.
Het kan ook andersom, door negatief te denken maak je een hoop mensen ongelukkig, die dat ook weer doorgeven.
Belangrijk is om verantwoordelijk om te gaan met zowel je gedachten als je daden.
Alles heeft een uitwerking, zowel positief als negatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk werkt dit door. Wij mensen maken deel uit van een geheel. In het klein: je eigen gezin, je buurt, collega's, vrienden, Nederland, Europa, de hele wereld.

Als jij geluk en liefde brengt in jouw eigen gezin, dan werkt dat heel veel uit. Als jij vrolijkheid brengt en een positieve inbreng hebt op jouw werk, heeft dat heel veel invloed.

We zijn ons nauwelijks bewust hoe bepalend ons gedrag is voor je omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Bij je vraag, vooral omdat die onder de rubriek samenleving valt, denk je snel aan het grote geheel, de Nederlandse of misschien wel de mondiale samenleving. Dan lijkt die verbondenheid minder relevant, maar hij is er wel.

Hoe groter die groep is, hoe minder dat verantwoordelijkheidsgevoel wordt. Je kunt gauw denken: 'Dat doet een ander wel' en vervolgens doet niemand het. Het lijkt ook steeds minder te worden. We kunnen ons geweten wel sussen met het feit dat het glazen huis 7 miljoen euro heeft opgehaald voor de bestrijding tegen malaria. Maar een donatie is toch wat anders dan je echt verbonden te weten met de ander.

Dan nog over je vraag of we verantwoordelijk zijn voor elkaar? Als je in God gelooft zeker, en als je niet in Hem gelooft ook. God wil dat we onze naaste liefhebben. En Kaïn, de eerste broedermoordenaar stelde al meteen de belangrijkste retorische vraag toen God hem vroeg waar zijn broer Abel was: 'Ben ik mijn broeders hoeder?' Ja dus. We zijn verantwoordelijk voor elkaar, in eerste instantie naar God toe.