Waarom weten veel mensen niet dat Jappen een scheldwoord is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is hollander dan ook een scheldwoord omdat wij tijdens de VOC-tijd ons gruwelijk misdragen hebben? Ik vind het jammer dat jij jouw vraag niet onderbouwt met wat ze nou precies gedaan hebben waardoor het woord een scheldwoord is geworden.

Het beste antwoord

vind 't erg schandalig als men dit gebruikt. Nu heb ik in mijn omgeving nooit dit gehoord als scheld of vloekwoord... Gelukkig'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik ken het woord natuurlijk wel een overblijfsel uit de 2e wereldoorlog de jappen ja dat waren de slechterikken net als de moffen toen,ik beschouw het meer als een afkorting als ik het gebruik,iets korter woord als japanners,maar absoluut niet als scheldwoord,net als bij het wk voetbal wat er aan komt ,en we moeten tegen de duitsers dan zegt ook iedereen we moeten tegen de moffen.maar het blijven voor mij gewoon duitsers en japanners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als niemand dat weet, kan het dan wel een scheldwoord zijn?
En als ik nu alleen weet dat "Lotus" een schelwoord is, wat dan?

IK weet niet waarom mensen iets niet weten...

Toegevoegd na 20 minuten:
En leg mij dan eens uit waarom dat jij dat wel weet, please???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jappen is een scheldwoord, wat heet, maar ze hebben er zich wel naar gedragen en geen berouw getoond. Integendeel zelfs. Voor mij is er een zeker gevoel van gerechtigheid, dat zij twee atoombommen op hun kop hebben gehad. En voor mij blijven ze jappen totdat ze in hun schoolboeken beschreven hebben wat ze allemaal hebben gedaan. Duitsers zijn voor mij allenag geen moffen meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn natuurlijk maar een paar Japanners verantwoordelijk geweest voor die ellende. Alle jonge Japanners hebben er zowiezo al niks mee te maken.
Je kan niet een heel volk uitschelden omdat hun andere mensen uit hun volk iets gedaan hebben, zelfs niet bij zo iets vreselijks.
Omdat Jappen werd/wordt gebruikt als aanduiding voor Japanners, beginnend in WW2. Het woord werd al vóór WW2 gebruikt in vooral Engeland (en dan nog niet als scheldwoord), maar werd een populaire scheldnaam pas in WW2. Zo ontstond tijdens WW2 ook t woord 'Japes', waar ze Jap combineerde met Ape.

Maar nu wordt het gebruikt als afkorting, omdat het makkelijker is. Men ziet het tegenwoordig over het algemeen ook niet als scheldwoord en is zich dus ook er niet bewust van. Het is een woord dat geen haat meer bevat voor het merendeel van Nederland.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daar komt bij dat als men het over WW2 heeft, alles afschuift op 'de moffen'. De 'jappen' worden er vaak niet bijgehaald. Op school leert men tegenwoordig steeds minder over de rol van Japan in WW2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt door velen niet als scheldwoord gezien,meer als ander woord voor Japanners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tis maar in welk opzicht en welke toon het woord 'Jappen' gebruikt en opgevat wordt. Duitser, Hollander of Belg is in sommige opzichten ook een scheldwoord, of gewoon een benaming voor een bevolkingsgroep. Bij Jappen of Jappanner is dat niet anders.