Ik heb een id gevonden waar moet ik hem heen brengen? Gemeente of politie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.8K

Het beste antwoord

En dan nu het echte antwoord :-)

Je moet hem inleveren bij de politie.

En waarom? Omdat de kans erg aannemelijk is dat de verliezer aangifte van verlies bij de politie heeft gedaan. (dat moet ook wel als je een nieuwe wilt aanvragen)

Wat doet de politie met de aangifte van verlies?
Die signaleert, zoals het heet, dat betreffend identiteitsdocument als verloren of gestolen.

Dit is noodzakelijk om identiteitsfraude te voorkomen.

Als na signalering iemand bv een gevonden of gestolen ID kaart valselijk gebruikt, gaan er bij controle door de politie/douane/Marechaussee direct de figuurlijke alarmbellen af. Die zien meteen dat de ID kaart is gesignaleerd en zal worden ingenomen.

En wie moet die signalering er weer af halen VOORDAT het identiteitsbewijs terug gaat naar de rechtmatige eigenaar? Juist de politie.

Want je wilt natuurlijk niet dat de rechtmatige eigenaar toevallig wordt gecontroleerd en omdat de signalering er nog niet af is in de problemen komt.

"Meneer, dit ID bewijs staat als gestolen/vermist geregistreerd" Tja, Leg dat maar eens even uit...

Kijk, bij de gemeente zullen ze je echt niet wegsturen en zullen ze het ID innemen maar zullen om bovenstaande reden toch echt de politie in kennis moeten stellen.

Dus alles bij elkaar: Naar de politie dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ , goede argumenten, ook in je reacties trouwens bij TonRijkers. Het was geen open vraag, maar moddergooier heeft wel een punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u. En ja, je hebt gelijk mbt moddergooier. Alleen te hopen dat de ontvanger dit dan even meldt bij de politie. Kan je een hoop gezeik mee voorkomen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging: "mijn" inbreker had mijn tas, waarin id, rijbewijs, autopapieren en pasje van de zorgverzekeraar. Die zou dus met mijn pasje (staat geen foto op) en mijn sofinummer (staat op ID en rijbewijs) zichzelf kunnen laten behandelen voor een aandoening, waarvoor ik dan het eigen risico betalen mag. ID en rijbewijs had ie verder niets aan, want een 34-jarige dakloze junk lijkt niet op een oma van 53 ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje ik heb het gedaan hoor :p

Andere antwoorden (16)

Gevonden voorwerpen moet je, voor zover ik weet, altijd naar de politie brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gevonden voorwerpen bij politie
Je kunt ook proberen of je de persoon kunt vinden via de telefoongids
12 jaar geleden
Politie lijkt mij t beste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kun je bij zowel de gemeente als bij de politie afgeven.

gemeente is als afgever van de idkaart immers wettelijk gezien nog de eigenaar van de kaart.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet de gemeente maar het rijk is eigenaar van het document.
Daar het hier om een zogenaamd waarde document gaat moet men dit inleveren bij de dichtsbijzijnde politiepost.

Alle overige gevonden voorwerpen dienen ingeleverd te worden bij de gemeente waarin het voorwerp gevonden is.

Dieren dienen aangemeld te worden bij de opvanginstantie die in die gemeente de opvang van gevonden dieren verzorgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap de minnetjes niet, van mij een plus hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een id lijkt me geen waarde document. Welke waarde vertegenwoordigt het bijvoorbeeld? Een tien euro biljet en een aandeel van Philips zijn waarde documenten lijkt me of zelfs een postzegel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan er niets aan doen dat de overheid een dergelijk ding als waardedocument heeft bestempeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja de overheid, daar valt weinig tegen te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je er een voorbeeld van dat een overheid een identificatie of legitimatie document als waarde document bestempelt? Ik vind sowieso weinig als ik op "waarde document" zoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat de gemeente niet blij is als je daar een gevonden fiets naartoe brengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theo, opgelet, in sommige gemeenten (in België) althans ben je verplicht om dieren via de dichtstbijzijnde politie aan te melden. Opvangcentra nemen deze dieren alleen kosteloos op indien ze via die weg zijn aangemeld. Leuven is hier zo'n "schitterend" voorbeeld van. Begrijpe wie begrijpe kan, maar even de lokale wetgeving nagaan is dus de boodschap voor dierenvrienden.
Je kunt m in een brievenbus van de post gooien die bezorgen m waar die hoort
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig staat je adres er ook op ja, anders zou je ID-kaart nooit aankomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat je dit niet serieus bedoelde? -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een antwoord..
Minnetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat gentleman-zakkenrollers de spullen die ze niet kunnen gebruiken in de brievenbussen gooien van de Post. Dit is om de gerolde persoon niet nog meer te duperen. Dat wil zeggen dat ze alleen het geld er uit halen en de rijbewijzen, paspoorten, id kaarten en creditcards (zonder pincode) ongemoeid laten. De Post verzameld alles en brengt dat naar de bevoegde autoriteiten. Men kan er ook zelf energie insteken door het persoonlijk terugbrengen van diverse bescheiden, maar men kan ook beschuldigd worden van zakkenrollerij of diefstal uit de andere goederen. (portefeuille of portemonnee) 1e instantie naar de politie, ivm onderdeel van aangifte en/of bewijsmateriaal. 2e instantie gemeentehuis/deelraadkantoor. 3e instantie persoonlijk terugbezorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indeed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is geen veilige manier en daarmee dus (in mijn ogen in ieder geval) al niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig is er geen enkele postbode die niet te vertrouwen is. Het spijt me zeer (en ik heb niks tegen postbodes), maar toch blijf ik bij mijn min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou liever via een telefoontje van de politie of de gemeente horen dat ik mijn paspoort of ID kan ophalen dan dat een vreemde deze bij mij komt brengen of gewoon mijn waardedocument met persoonlijke informatie gewoon in een brievenbus gooit die zomaar door een paar gekken in de fik gestoken kan worden (wat met oud en nieuw vaak gebeurd), of doodgewoon gerold kan worden door een paar nieuwsgierige mensen.....(van mij ook een -)
Politie want mensen moeten altijd aangifte doen wanneer ze een id kaart kwijt zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Juist want zo ben ik ook te weten gekomen dat mijn id kaart gevonden is.
Je kunt het naar de politie brengen, maar die doen er echts niets mee, want die hebben geen tijd (zeggen ze). Je kunt het het beste zelf uitzoeken op de computer, via de telefoongids of via schoolpagina.nl e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politie hoeft geen naspeuring te doen, houder van de ID-kaart moet aangifte doen van verlies of diefstal, pas dan kan de politie een link gaan leggen tussen het document en de houder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politie beschikt over middelen om achter de NAW gegevens te komen van mensen die bv. hun portemonnee zijn verloren; dus zouden die of mij als vinder die gegevens kunnen doorgeven (doen ze hier niet) of de boel terugbrengen/gedupeerde informeren. Wachten op aangifte... tsss. Echt jammer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ooit een trouwring gevonden. Aangegeven bij gemeente en politie. Na 5 jaar via krant eigenaar opgespoord. Later navraag gedaan bij Politie en Gemeente. Ik werd met een smoesje afgescheept.
Sinds 2007 worden gevonden voorwerpen in de eerste instantie niet bij de politie maar bij de gemeente ingeleverd.
Vaak kun je het dus afgeven bij de balie van het stadskantoor of het gemeentehuis.
In sommige gemeenten zijn er nog wel politiebureaus die de voorwerpen innemen. Om erachter te komen hoe dit in jouw woonplaats geregeld is kun je het beste even naar de website van je gemeente gaan en op die site zoeken met de trefwoorden gevonden voorwerpen.
Trouwens: een Nederlands paspoort of identiteitskaart is staatseigendom, dus is de vinder is wettelijk verplicht dit te brengen bij de politie of de gemeente. Een teruggevonden paspoort wordt door de politie altijd teruggestuurd naar de gemeente van afgifte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarde documenten zoals paspoort, rijbewijs, ID-kaart etc. moeten naar de politie. indien de politie de houder van de kaart niet kan achterhalen worden ze teruggestuurd naar de rijksoverheid en worden ze vernietigd. Gemeentes mogen (wettelijk gezien) deze documenten niet aannemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee die moeten echt naar gevonden voorwerpen. In verschillende gemeentes weigert de politie zelfs ronduit om het aan te nemen (in Nijmegen zo verschillende voorbeelden meegemaakt).
Uit ervaring weet ik dat gentleman-zakkenrollers de spullen die ze niet kunnen gebruiken in de brievenbussen gooien van de Post. Dit is om de gerolde persoon niet nog meer te duperen.

Dat wil zeggen dat ze alleen het geld er uit halen en de rijbewijzen, paspoorten, id kaarten en creditcards (zonder pincode) ongemoeid laten.

De Post verzameld alles en brengt dat naar de bevoegde autoriteiten.

Men kan er ook zelf energie insteken door het persoonlijk terugbrengen van diverse bescheiden, maar men kan ook beschuldigd worden van zakkenrollerij of diefstal uit de andere goederen. (portefeuille of portemonnee)

1e instantie naar de politie, ivm onderdeel van aangifte en/of bewijsmateriaal.

2e instantie gemeentehuis/deelraadkantoor.

3e instantie persoonlijk terugbezorgen........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou proberen het adres van de eigenaar te achterhalen omdat..als je die kaart bij de politie inlevert..de betreffende man/vrouw een bekeuring kan krijgen wegens het niet bij zich dragen van zijn/haar identiteitskaart..

Ook via de gemeente vrees ik..dat de i.d.kaart bij de politie uitkomt zodat je dan die man/vrouw mogelijk eveneens een bekeuring laat krijgen..

Als het helemaal niet lukt zijn/haar adres te vinden..ga dan naar de gemeente en vraag daar het adres op. Dat krijg je niet..maar wellicht kost hem/haar dat dan geen boete..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Ton maar van mij een minnetje.
Je kan echt geen bekeuring krijgen als jij jouw ID bewijs bent verloren en deze wordt ingeleverd op het politiebureau. Dat is echt onzin. Je kan alleen een bekeuring krijgen als je je niet kan identificeren als de politie een reden heeft dit te vragen. En wie zegt dat dat niet kan als je je ID hebt verloren? Het mag ook met een rijbewijs en wie weet heeft de verliezer allang een nieuwe aangevraagd. Dat gaat niet op. Ook het gedeelte achterhalen van het adres van de eigenaar is ook niet slim. Als hij aangifte van verlies heeft gedaan en niet de politie in kennis stelt dat hij hem terug heeft, loopt hij met een gesignaleerd document rond. (zie mijn antwoord wat ik daarmee bedoel).
En wat dacht je van ID fraude? Een beetje paspoort levert behoorlijk wat geld op. Stel de verliezer is niet zo'n frisse Harry en hij heeft al een nieuwe aangevraagd. Wat gaat hij doen met de terug gevonden? Geef niet snel een min maar dit is, onbewust neem ik aan, een erg slecht advies en het suggereren van een boete die hij zou kunnen krijgen is echt onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je er weleens aan gedacht dat met jouw methode iedereen die zijn i.d.kaart niet bij zich heeft zo als smoes kan zeggen dat hij/zijn het bewuste bewijs verloren is? Trouwens mijn zoon had die kaart verloren en kreeg op het gemeentehuis te horen dat een bekeuring tot de mogelijkheden behoorde. Als 'niet zo frisse Harrie' de rechtmatige houder zou zijn, is er toch ook niets aan de hand. JIJ bepaalt toch niet of hij al dan niet 'zijn' kaart.. als houder..terug krijgt. Dat is jouw zaak helemaal niet. Als jouw gevoel je zegt dat ik ongelijk heb en dus een slecht advies geef..moet jij bij verlies maar gewoon naar de politie gaan. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal er op in gaan: Jouw eerste argument dat iedereen dit als smoes zou kunnen gebruiken gaat niet op. Ten eerste wordt het advies gegeven om het bewijs van verlies bij je te dragen tot je een nieuwe hebt en ten tweede, de politie zal sowieso een persoonscheck doen via de meldkamer. Die kunnen in het systeem zien of er daadwerkelijk sprake is van een verlies of diefstal. Gebruik je het als smoesje, dan val je direct door de mand. Dat jouw zoon dat heeft gehoord kan uiteraard. Maar de gemeentewerker zit er naast. Je kan echt geen bekeuring krijgen als jouw id bewijs is verloren of gestolen. Zou wat zijn. Zoals ik al eerder aangaf, je kan pas een bekeuring krijgen als er rechtmatig naar jouw ID ter inzage is gevraagd en je draagt niets bij je (dus ook geen rijbewijs). Zomaar iemand een bekeuring nasturen kan niet. Het is niet verplicht jouw ID bij je te dragen, maar je moet je kunnen identificeren indien er een situatie voordoet waarbij ze dit mogen vragen. Dat het logisch is dat je daarom je ID bij je moet dragen heeft enkel een causaal verband maar is niet verplicht. De 3e alinea: Dat is inderdaad jouw zaak niet. Maar ik neem aan dat je als burger wel een stukje wil bijdragen aan de maatschappij en wil voorkomen dat jouw handelingen indirect bijdragen aan criminele activiteiten.
Maar goed zo steken helaas veel mensen er in: "Ver van mijn bed-show, is mijn zaak niet". Het is niet alleen het gevoel dat je het mis hebt maar ik kan het ook onderbouwen dat jouw advies niet goed is.
En daar is toch niets mis mee? En jouw laatste zin: Dat ik bij verlies maar naar de politie moet gaan, ja logisch. Dat moet iedereen bij verlies van een ID bewijs?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T74 je krijgt wel een boete als je ID-kaart of rijbewijs weg is, voor beide betaal je daarvoor 26 euro (per stuk dus). Omdat als je een nieuwe aanvraagt je de oude niet kunt inleveren, en het is eigendom van de Staat. Bovendien gooit de gemeente het op extra kosten om uit te zoeken hoe hij kwijt is geraakt (ook al geef je ze het proces-verbaal waarin staat dat het om inbraak gaat!). Bij mij is op 10 september ingebroken, o.a. mijn tas weg met al m'n papieren erin. Beide passen opnieuw aangevraagd, daarvoor moest ik het proces-verbaal van de inbraak tonen waarin stond dat ze gestolen waren. Toch betaalde ik voor zowel rijbewijs als ID-kaart elk 26 euro boete. Ik vond dat heel krom want als mijn tas in mijn eigen huis niet veilig is waar dan wel? En die inbreker heb ik zelf ook niet uitgenodigd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mendy, Ik snap nu de verwarring. De gemeente kan een boete opleggen bij aanschaf van een nieuw document omdat je deze bent verloren/gestolen. Hoe hoog het bedrag is verschilt per gemeente. Je bent dus duurder uit voor de aanschaf. Er worden extra kosten (de boete dus) in rekening gebracht bij verlies/diefstal die je niet hoeft te betalen als je jouw document verlengt en de oude inlevert. Maar ik doelde op wat Ton Rijkers beweert, dat je een boete (bekeuring) van de politie kan krijgen. (op grond van de ID plicht) Dat is dus echt niet het geval. Dat mogen ze niet en heeft ook geen wettelijke draagkracht. Zoals ik al schreef, de gemeente kan dit wel doen bij nieuwe aanschaf. De ene gemeente noemt het extra administratie kosten, de ander een boete. En dat zoiets krom is ja, mee eens. Bij verlies kan ik mij er nog iets bij voorstellen (door onzorgvuldigheid van jouw kant moet de gemeente "aan het werk") maar bij diefstal bijna schandelijk. Je bent al genoeg gedupeerd lijkt mij en wat je al schrijft, alsof je zelf de inbreker hebt uitgenodigd :-)
In eerste instantie kun je jezelf afvragen bij wie de id in goede handen is. Dan kan zomaar de politie zijn, maar misschien ook wel de buurvrouw, je schoonmoeder of de krantenbezorger. De vraag is eigenlijk wie er bevoegd is een id-kaart in te nemen. En dat zijn in ieder geval de politie, de gemeente (afd. burgerzaken), maar ook de marechaussee en sommige buitengewoon opsporingsambtenaren (zoals de stadswacht). Bij de politie afleveren of bij de gemeente is dus zomaar een goede keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mocht je de persoon aan de hand van zijn ID kunnen contacteren, dan is dat absoluut het beste. scheelt papieren invullen, verantwoording afleggen en een hoop gezeik voor de persoon die hem afhaalt :) ik zou het zelf in iedergeval erg waarderen.. Het is namelijk, snel ophalen, bedanken en vertrekken!

Mocht dit niet lukken... politie.
als je je ID niet meer kan vinden bel je namelijk uiteindelijk altijd de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een link toegevoegd met de uitleg. Je moet het dus naar de gemeente brengen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens de bron: "Wie iets vindt, kan dat volgens de wet bij de gemeente brengen. De wet kent geen vindersplicht, wel een aangifteplicht. U bent dus niet verplicht een voorwerp dat u vindt, op te rapen. Maar als u een voorwerp opraapt, moet u het "met bekwame spoed", dus redelijk snel, bij de gemeente en/of het politiebureau aangeven."

Het kan dus beide maar denk dat het gemeentehuis beter is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de meeste Drentse gemeentes breng je alle gevonden voorwerpen (ook id-kaart, rijbewijs enz) naar Ben Kwijt, dat valt onder Veiligheidszorg Drenthe en die heeft dat werk sinds 1 juli 2007 van de gemeente en de politie overgenomen. Het zal dus in iedere plaats weer anders kunnen zijn.

Ben Kwijt registreert ieder gevonden voorwerp dat binnenkomt in de computer, in een programma waarin ook alle aangiften staan van verloren/gestolen spullen die bij de politie binnen komen.

Ook hebben ze een website (zie bron) waar iedereen zijn eigen verloren of gestolen voorwerp kan opgeven, met omschrijving. Toevallig hebben ze me dat gisteren uitgebreid laten zien, n.a.v. een inbraak in mijn huis pasgeleden.

Ik had bv mijn tas ingevoerd op de website. Hij selecteert tas, dan vinkt ie groen aan en alle gevonden en verloren groene tassen worden zichtbaar. Zowel aangegeven door mensen zelf via hun website als bij de politie. Daarna kan hij dan nog verder selecteren, bv rugzak, handtas, schoudertas enz.

Voer je iets (gevonden of verloren) in op de website dan zien zij in hun programma het gelijk als er een match is, zo ook bij ingevoerde aangiftes via de politie.

Sterker nog: alle gevonden voorwerpen die mensen bij de politie hier afgeven worden eens in de 2 a 3 weken naar Ben Kwijt gebracht. Als de politie weer zoveel binnen heeft dat het ze in de weg gaat liggen. Dan duurt het dus weken langer dan wanneer het rechtstreeks bij hun afgegeven wordt!

Natuurlijk is dit niet overal zo, maar het is dus zeker ook niet overal zo dat je gevonden spullen naar de politie of de gemeente brengen moet. Misschien even het politiebureau of de gemeente bellen om te vragen hoe het in jouw woonplaats zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevonden en verloren voorwerpen; een gemeentelijke verantwoordelijkheid.
De gemeente is het in de wet vastgelegde aanspreekpunt voor gevonden en verloren voorwerpen. Veel gemeenten hebben van oudsher het beheer van deze voorwerpen overgedragen aan de politie.
Dan het échte, echte antwoord (zie bron):

Voorwerpen die u op straat vindt, zoals een paspoort, sleutels of portemonnee, levert u in bij de gemeente. Een onbeheerd voorwerp op straat is wettelijk eigendom van de gemeente. Als u op straat iets vindt dan kunt u het ook bij uw gemeente melden.
Naast de gemeente zijn er websites zoals verlorenofgevonden.nl en ilost.nl waar u u kunt melden dat een voorwerp hebt gevonden. Beide websites zijn in gebruik bij Nederlandse gemeenten. U kunt daar ook kijken of iemand het voorwerp als verloren heeft opgegeven.

Belangrijk:
Vindt u uw paspoort of identiteitskaart terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als identificatiemiddel. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden paspoort is strafbaar. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.

Paspoorten en rijbewijzen zijn eigendom van de Nederlandse staat. Daarom moet u bij diefstal aangifte doen en het verlies (of diefstal) melden bij uw gemeente. U kunt in uw gemeente ook direct een nieuw document aanvragen. De gemeente zorgt ervoor dat het nummer van het verloren of gestolen document in een landelijk systeem geregistreerd wordt. Hiermee wordt overal duidelijk dat het document ongeldig is. U hoeft hiervoor dus niet naar de politie.

Vaak brengt een vinder het gevondene naar het politiebureau. Als ID-bewijzen daar als gevonden (en dus vermist…) worden binnengebracht worden deze alsnog naar de gemeente gebracht en vernietigd.

Diegene die het verloren is moet dus een nieuw ID-bewijs, paspoort of rijbewijs laten maken. Dat kan vrij prijzig zijn.
Het is dan ook sympathiek om te proberen de eigenaar te achterhalen. Dat is soms eenvoudig door de info op de documenten te combineren en vervolgens het (digitale) telefoonboek of een zoekmachine te gebruiken. Vooral bij minder gebruikelijke achternamen is dit kansrijk.
Ook de hierboven genoemde websites (verlorenofgevonden.nl en ilost.nl) zijn een goede mogelijkheid.
Met wat creativiteit kom je een heel eind en levert een blije eigenaar op, en wie weet wat voor mooi of verrassend contact een teruggave van de spullen op een leuk terrasje nog met zich meebrengt … ;-)