Straks komt hij weer, Sinterklaas, er mee door gaan of afschaffen?

Ouders horen zo eerlijk mogelijk met hun kinderen om te gaan, dat ze kleine kinderen niet uitleggen hoe kindjes gemaakt worden kan ik nog wel begrijpen, Maar de jaarlijkse leugens volhouden over Sinterklaas en die tere kinderhartjes te kwetsen, alles voor te liegen en erger nog de kinderen vreselijk bang te maken, met als ze stout zijn moeten ze mee naar Spanje of nog erger ze gaan mee in een donkere afgesloten zak.
Ouders moeten toch zo eerlijk mogelijk met hun kinderen omgaan en houden kinderen hier geen onbegrepen angsten van over die later een rol gaan spelen in hun leven?
Ik stel deze vraag met een grote glimlach, maar tegelijk met de nodige ernst!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ik denk eerder dat ouders hun kinderen soms te weinig credits geven in hoeverre ze voor hunzelf kunnen denken.

Maar omdat hun ouders er schijnbaar nog zo 'heilig in geloven' (ze zingen vaak nog harder dan de kinderen) rest er voor de kinderen niks anders dan dat ook maar te doen dan :-/

Op het gevaar af om half GV over mij heen te krijgen heb ik altijd al ronduit een hekel gehad aan Sinterklaas en heb ik ook nooit begrepen waarom hij en die zwarte pieten zich altijd zo aanstelden. Ook toen ik nog klein was.

Maar goed... dan krijg je zelf kinderen en wat ga je hun dan vertellen terwijl je het zelf eigenlijk maar niks vindt...?

Ik heb echt mijn best gedaan om mijn kids niet hun 'onschuld' te laten verliezen daarin, maar daarin heeft de goedheiligman wat bij ons betreft zelf al zijn best gedaan om niet al te geliefd te worden.

De eerste (bij mijn dochter) kwam al in beschonken toestand aan bij het huis van mijn moeder alwaar hij meteen al drie antieken bordjes met zijn staf aan gruzelementen van de muur sloeg. Mijn dochter vond sinterklaas dus meteen al niet lief.

De tweede heeft het bij mijn zoon ook al meteen verbruid omdat hij ipv zijn nichtje een Playschool Naaiboxje kreeg, waarbij zijn nichtje het voor hem bedoelde Playschool Gereedschapskistje kreeg.

Soms wordt het geluk je ook zomaar in de schoot geworpen, weet je :-)))

Toegevoegd na 14 minuten:
Toevoeging van Toon... Schitterend!

http://www.youtube.com/watch?v=p5OipdkBlyI
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Tradities schaf je niet af, die sterven vanzelf uit...
Een Sinterklaasleugen mag hoor... En ze kunnen altijd later uitleggen door te zeggen dat ze kadootjes en de leugens tegelijk gekregen hebben, of hadden ze liever geen van beide gehad?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ermee doorgaan, maar dan zonder de kinderen angst aan te praten. Gewoon als een leuk feest met een lieve Sint die met alle kinderen het beste voorheeft. En zonder groene, rooie, blauwe en witte pieten. Gewoon zwarte.
Wat zou de Sint zonder hen zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spijker op zijn kop! +1
Afhankelijk van hoe de ouders over Sinterklaas "verhalen" vind ik dat "hij" moet blijven. Maar de ouders moeten het natuurlijk niet gebruiken als bangmakerij, heel dom vind ik dat.
Ik bewaar heerlijke herinneringen aan hele leuke Sinterklaasfeesten, vol plezier en misschien toen ik klein was met een heel klein beetje angst, maar dat loste mijn moeder snel op toen ze dat zag.
Bij ons was Sinterklaas -zo snel je geloof erin over was- een feest van pakjes en gedichten en grappen en veel plezier.
Ook mijn kids vonden de sint leuk en hebben er goede herinneringen aan. Het ligt er maar aan waar je de nadruk op legt als ze Sint gaan ontdekken.
Ik vind het een leuke traditie(en traditie's zijn er toch al zo weinig) en heb nooit het gevoel gehad dat ik mijn kids iets voorloog. Mits het verhaal wel positief gebracht wordt en er bij twijfel eerlijke antwoorden worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi antwoord!
Sint is meer feest dan angst hoor, als je het al die kinderen zelf vraagt, weet ik zeker dat ze sinterklaas liever hebben dan dat ze bang voor hem zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ermee doorgaan! Nooit meer sinterklaas cadeautjes :O Dat kan gewoon niet! En wat dacht je van pepernoten?! Nee, laat die traditie maar blijven, het is een gezellig feest waar mensen in vrede en vriendschap bij elkaar komen. Waarom zou je het afchaffen? Om de kinderen leugens te besparen of niet meer bang te maken? Volgens mij moet je kinderen niet bang maken met 'de zak van sinterklaas', laat ze lekker van het feest genieten. Het blijft een feest voor jong en oud. Ook volwassenen genieten ervan, wie wordt er nou niet blij van een kind die vol enthousiasme gaat wachten bij de deur, eachtend op de cadeautje? En dan het moment van het openmaken, dan zijn ze helemaal gelukkig! Als je er niet aan mee wil doen, is dat je eigen keuze maar ik blijf kinderen opvrolijken met cadeautje ( en met pepernoten eten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor kinderen is dit de spannendste tijd van het jaar.. er zijn indd ouders die er misbruik van maken.. door te zeggen dat ze anders mee moeten met Sinterklaas.. maar uiteindelijk krijgen ze allemaal kadootjes en beloningen.. en zijn ze allemaal even lief geweest! Kinderen vinden sinterklaas erg leuk.. en het is ook nog eens een traditie..

ik vind niet dat we het af moeten schaffen.. Ook voormijzelf.. want dan kan ik nooit meer legaal pepernoten kruidnoten marsepein en snoepjes naar binnen werken.. =(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de zak en de roe bestaan nog wel in het verhaal maar worden al nooit meer gebruikt (als je tenminste een beetje van je kind houd). ik vind dat we deze traditie moeten behouden totdat "het sinterklaas journaal" & "de club van sinterklaas" het hele verhaal zo erg verkl*ten dat de goedheiligman een één ogige syborg is die met zijn stoom-ofu alle cadautjes met warp 10 je schoorsteen door flikkert!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond het met de kinderen en later de kleinkinderen altijd een leuk feest. Er werd door ons niemand bang gemaakt,zo steken we niet in elkaar. Nu er niemand meer "gelovig"is vinden we het nog steeds erg gezellig met kleine plagerijtjes over en weer, surprises maken en natuurlijk gedichtjes!
Van ons mag het blijven al wordt het door de afstand soms wel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinterklaas is een leuke leugen, wat is daar mis mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen mij als kind verteld werd dat Sinterklaas niet bestond voelde ik me zó ontzettend voorgelogen en teleurgesteld dat ik besloot om NOOIT tegen mijn eigen kinderen te liegen! Ik heb hen altijd verteld dat het een heel leuk spel is, waarbij de grote kinderen en mensen net doen alsof Sint echt bestaat, maar dat het alleen maar is om de kleintjes te foppen. Ik heb ze wel op het hart gedrukt dat andere kinderen wel geloofden, dus dat zij het niet mochten verklappen, dat hebben ze ook nooit gedaan.
Als ik tijdens ouderavonden kenbaar maakte dat ik niet meedeed aan de traditionele leugen kreeg ik te maken met behoorlijk felle reactie`s, toch bleef ik bij mijn standpunt en heb daar nooit spijt van gehad. Wat anderen doen moeten zij zelf weten en zal ik heus niet verpesten.
Mijn kinderen zijn nu volwassen en vinden dat ik er goed aan gedaan heb, zij waren blij dat voor hen nooit die ontgoocheling kwam die ik als kind meemaakte. Ook waarderen zij het erg dat ik altijd eerlijk tegen hen ben geweest!

Het Sinterklaasfeest vieren wij trouwens nog steeds uitgebreid, ook al zijn ze volwassen hun schoen wordt in de Sinterklaastijd af en toe gevuld met wat lekkers en 5 december vieren wij zeer uitgebreid!!
Niet afschaffen dat Sinterklaasfeest, veel te gezellig!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee er beleven nog zoveel kleine kinderen plezier aan sinterklaas,dat het niet afgeschaft mag worden,ook omdat ook veel kinderen er al niet meer in geloven en andere kinderen nog wel.
ik heb er vroeger veel plezier aan beleefd,en je werd blij gemaakt met een voudige dingen van een paar sokken tot kleurpotloden,en niet van die dure luxe cadeau,s als tegenwoordig.
Tevens zijn er ook grote mensen,en opa,s en oma,s die er plezier aan beleven,en een leuke avond hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinterklaas moet gewoon blijven bestaan. Voor mij is het namelijk een excuus om extra toe te geven aan mijn witte chocolade verslaving...

Maar de kerst hadden ze van mij 2000 jaar terug al mogen verbieden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf leuke herinneringen aan die tijd. Die heb ik mijn kinderen niet onthouden en dat wil ik m'n kleinkinderen ook niet onthouden, al mag het van mij wel wat minder commercieel. Maar dit is een traditie waar ze van af moeten blijven.
Sint moet Sint blijven en Piet moet zwart blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar net hoe je het brengt naar je kinderen denk ik. Iedere ouder kan zelf kiezen wat hij zijn kind wel en wat hij zijn kind niet vertelt.
Tegen mij is nooit gelogen en altijd vertelt dat het een verklede man was. Als heel klein kind dringen die woorden nog niet tot je door, zeker niet als hij levensgroot voor je staat en je ermee op de foto moet (wist ik veel dat het de vader van mijn beste vriendin was...).
Mijn kinderen heb ik eigenlijk ook nooit voorgelogen. Heb ze altijd vertelt over de bisschop van Myra die heeeeel lang geleden leefde en nu als traditie nog ieder jaar in het Sinterklaasfeest wordt herdacht.
Mijn jongste dochter hebben we toch vorig jaar moeten vertellen dat de cadeautjes van ons kwamen en niet van Sinterklaas (ze is 9) omdat ze een te groot verwachtingspatroon had in dit geval. Ondanks het verhaal dat wij vertelde geloofde ze heilig, vooral omdat ze dat zelf wilde. En zelfs nu (ja, hij komt alweer ter sprake) wil ze eigenlijk nog wel heeel graag geloven.

Grappige (hoewel voor mij en haar heel pijnlijke) anekdote over geloven:
Zij was 5 jaar en ging als paashaas verkleed naar school om eitjes rond te brengen. Dat jaar was het heel druk rond pasen en ik had geen zin in zelf eitjes verstoppen (na twee keer eieren zoeken bij de oma's vond ik het wel genoeg). In de loop van de vakantieweek vraagt mijn dochter: En wanneer komt de echte Paashaas nu eigenlijk. En ik zeg zonder na te denken: "Ach meid, je weet toch wel dat die niet bestaat". Ze heeft een uur voor zich uit zitten staren op de bank. Zij geloofde echt in die haas die die eitjes verstopte.
Maar zoals eerder gezegd hebben wij nooit gelogen tegen de kinderen; de kerstman, de tandenfee en de paashaas zijn wij... Ik was me er niet bewust van dat zij dat niet echt zo had meegekregen en begrepen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon mee doorgaan uiteraard.
Ik kan me niet herinneren dat mijn tere kinderhartje erg gekwetst raakte toen ik er eenmaal achter kwam dat de cadeautjes gewoon door pa en ma gekocht waren: Hauptsache: Er waren cadeautjes :)

Daarnaast is het een goede les voor later: De leugen regeert, wat met een leugenachtig kabinet in Den Haag wel duidelijk gemaakt wordt. Daarmee vergeleken valt de Sinterklaasleugen nog wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me altijd afgevraagd of dit niet de eerste leugen is wat een kind wordt wijsgemaakt en dat ouders altijd hun kinderen vertellen dat ze altijd eerlijk moeten zijn en niet mogen liegen.Maar goed voorbeeld doet volgen en de ouders moeten dat voorbeeld geven.Maar het is zo ingeburgerd en commercieel dat mensen er bijna niet onderuit komen.Maar ik denk dat ik veel bewondering zou krijgen wanneer een echtpaar of (1 ouder natuurlijk) de moed kan opbrengen en een andere oplossing kan verzinnen om hiermee op een eerlijke manier je kind groot te brengen.Zodra een kind bv begrijpt dat het niet echt is meteen bevestigen .ik denk dat dat de oplossing is .En niet met een leugen beginnen.Gewoon eerlijk antwoord geven als een kind er naar vraagt.Hoe leuk het ook lijkt het is niet de werkelijkheid laat het kind opgroeien in de realiteit en eerlijkheid.Trauma s zijn er al genoeg in de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laten we het hollandse dat nederland nog heeft aub in ere houden.
dingen zoals de roe word er allang niet meer bij vertelt.
en ik vertel mij zoon niet dat ie de zak moet hoor als ie stout is. een beetje gezonde fantasie mag best. en ik was helemaal niet teleur gesteld toen hij niet bleek te bestaan.
kom je echt wel weer overheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daar ben ik het mee eens Eddijst.

Het is vaak voor het vermaak van de ouders, dat zij antwoorden geven die niet waar zijn.

Er is ook een andere kant.
Stel je bent ouders en je wilt niet liegen. Dan vertel je dus dat sinterklaas niet bestaat en dat het verzonnen is.
Het kind (nog onder de 6 jaar), komt in een padstelling terecht. Want alle andere kinderen zeggen dat sinterklaas wel bestaat. En hij is er toch ook.
Kinderen zijn eerlijk, dus ook tegen andere kinderen. Hij zal verkondigen dat sinterklaas niet bestaat. En krijgt ruzie.

Zal hij dan de ouders niet meer geloven, of de kinderen?

Zal hij dan de ouders beschuldigen later dat hij het plezier niet heeft kunnen hebben, zoals andere kinderen die wel hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi doordacht antwoord.+1
Helemaal juist!
Liegen mag, bedriegen niet. Dus over Sint praten en geen presentjes geven is bedriegen en dat mag dus niet.
Waarom zou je het afschaffen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij mijn ouders thuis, hadden we een goeie SintNicolaas en eenboosaardige Hantje Pik, die kleinje greep die te dicht langs de Jan Gijzenkade liepen in Haarlem: pakken, verdrinken en opeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet afschaffen! Wat jij zegt over tere kinderhartjes kwetsen en de kinderen bang maken vind ik echt wel meevallen; ik heb dat zelf niet zo ervaren.
Sinterklaas is juist leuk voor kinderen, dan hebben ze iets groots om naar uit te kijken, leren ze over gezelligheid en veel dingen vragen maar niet altijd alles krijgen (is een wijze boodschap). Sinterklaas is leerzaam en gezellig! En langzamerhand komen ze te weten (dus niet plotseling) dat sinterklaas niet bestaat. Daarna gaan ze toch door met sinterklaas vieren, om de gezelligheid te behouden, want die blijft er dan in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Defenitively mee doorgaan.

Nog steeds vind ik Sinterklaas een hartstikke leuk feest, een hele andere sfeer dan Kerst maar allebei leuk.

En de uitleg dat het niet echt is is niet voor alle kinderen een trauma. Ikzelf had al zo'n idee en was niet geschokt. Toch heb ik nog jaren daarna (tot op de dag van vandaag) erg van het feest kunnen genieten.

De verhalen over de Roe en in de zak naar Spanje gaan worden toch al lang niet meer door ouders aangehouden? Dat is nou weer wèl verjaard.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat gedoe met gekleurde Pieten snap ik trouwens niet; Zwarte Pieten zijn helemaal geen mensen met een donkere huidskleur, ons werd vroeger altijd uitgelegd dat het blanken waren die zo zwart waren door roet uit alle schoorstenen!