Er zijn verschillende voor en nadelen voor een volk wanneer men een koningshuis heeft. Dit blijft echter een persoonlijke kwestie. Een van de meest benoemde nadelen van ons koningshuis zijn de kosten die daaraan verbonden zijn. Ook heeft de macht van de koning of koningin op de democratie volgens velen een nadelige uitwerking. Maar er zijn ook veel voordelen aan een koninghuis. Zo zijn onze oosterburen jaloers op ons koningshuis, omdat het ons volk binding geeft. Feestdagen zoals koninginnedag en huwelijken zijn gebeurtenissen die ons eraan herinneren dat wij samen een volk met een vorst zijn. Dat we bij elkaar horen. In vroegere tijden was een vorst een teken van macht en standvastigheid, men wist in het land zelf waar men aan toe was, maar ook andere landen waardeerden in de samenwerking deze standvastigheid. Een nadeel daarvan zou je kunnen noemen dat je nooit weet of de eerstgeborene van de vorst wel in staat is om een land te besturen. Gelukkig hebben we in Nederland duidelijke afspraken over wat wij van het koningshuis kunnen verwachten. Ook is gebleken dat de kosten voor onze Trix en familie lager zijn dat wat landen zonder koningshuis in Europa kwijt zijn aan presidenten etc. Dus wat zijn de voordelen en nadelen? Er zijn er zoooooo veel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Dit is maar net van welke kant je het bekijkt en of je voor of tegen bent.

Onderstaand een paar opmerkingen, die niet perse mijn mening zijn:

Nadelen:
Wat de koningin doet zou ook een president kunnen doen
en dit voor minder kosten.

Voordelen:
* Het schijnt dat ze een verbindende factor is, de koningin. Ze is een stabiliteitsfactor van belang.
Een president is dat niet, want die wordt maar voor een paar jaar gekozen.
* Het schijnt dat ze ons land heel veel geld oplevert.
De 114 miljoen euro die we dit jaar kwijt zijn aan de monarchie – van het onderhoud van de paleizen tot de beveiliging bij staatsbezoeken – is een schijntje vergeleken met het voordeel dat koningin Beatrix ons oplevert.
Econoom Harry van Dalen becijferde dat het koningshuis ons jaarlijks vier tot vijf miljard euro oplevert.
* Ze doet enorm aan Holland promotie,
want erg goed schijnt te zijn voor onze handel met en in het buiteland.
* Ook in de internationale diplomatie blijkt Beatrix soms een handige troef.

Hier zie je een aantal voor- en nadelen op een rijtje:
http://www.leerwiki.nl/Wat_is_de_toegevoegde_waarde_van_een_koningshuis#Voor_en_nadelen_van_het_Nederlandse_Koningshuis