Waarom gebruiken wij domme termen als: ''Henk en Ingrid'' als we daarmee eigenlijk de doorsnee Nederlander bedoelen?

Hiervoor werden asocialen steevast Tokkies genoemd enz enz

Waarom verzinnen mensen dit soort domme termen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken alleen Sjonnie en Anita!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ook al zoiets, scherp opgemerkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee niet dom ,vroeger jan modaal ,nu is die term al te moeilijk voor veel mensen ,die verwarren het met het minimum loon .nee modaal is zo slecht nog niet . Ach het is een mooi etiket ,en dan weten (denken) veel mensen wat er mee bedoelt wordt . De zon gaat ook niet op of onder maar iedereen weet wat men bedoel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke paar jaar geven ze er een andere naam aan. Elke groep, of typetje krijgt al decennia lang een bijnaam. Als je je daaraan stoort ga dan in een grot wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/henk-ingrid-namen.178511
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sjonnie en Anita waren de Henk en Ingrid van de jaren tachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Henk en Ingrid word door Wilders als zijn eigen aan hang bedoeld en niks daar buiten, neem dat maar van mij aan.

Het beste antwoord

Omdat we graag de doorsnee mensen een naam en een gezicht geven:en dat is niet van de laatste tijd. Vroeger was het Jan Boezeroen, hoor je nergens meer en Willie wortel was een enigszins wereldvreemde slimmerik.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil tokkies nu niet meteen doorsnee volk noemen eigenlijk.... ;-)
anneliez
12 jaar geleden
doorsnee voor een bepaalde groep ;)

Andere antwoorden (9)

Zo dom zijn ze niet, want iedereen weet wat er mee bedoelt wordt en daar gaat het nu juist om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Iedereen weet wie Henk en Ingrid zijn. (en iedereen kent wel een Henk en Ingrid)
Dus het is eigenlijk een meesterlijke vondst, niks doms aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken, persoonlijk, geen Henk of Ingrid... =)
Henk en Ingrid is een fictief Nerderlands gezin met een modaal inkomen. Op Wiki wordt e.e.a. duidelijk uitgelegd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Henk_en_Ingrid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Freudiaanse vertyping? nerds...
Henk en Ingrid is niet vergelijkbaar met tokkies, wat een veel negatievere bijklank heeft en inderdaad richting asociaal gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Wij' doen dat niet, maar de Haagse plucheplakkers omdat ze denken dat 'wij' dan denken dat 'zij' ons begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt van Wilders.
Het klinkt populair en vlot en daar is Wilders goed in.
Beeldvorming en het is voor iedereen gelijk duidelijk, je had ook sjonnie en anita dan weet je gelijk wie ze bedoelen, en heb je er een beeld bij. Simpel en helder. Als je zegt de gemiddelde Nederlander dan heeft niet iedereen het gelijke beeld wat men overgebrachte wil hebben. Het is gewoon een soort reclame.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze namen zijn verzonnen door de PVV om de mensen duidelijk te maken dat we het hier hebben over de hardwerkenden voor wie het steeds moelijker wordt om rond te komen met al de bezuinigingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze zijn verzonnen door Wilders om aan te
geven dat hij het zo goed bedoeld met de "gewone" mensen - zolang ze maar Nederlands zijn.
Het is een populistische term, bekt lekker, komt
goed over.
Daar is Wilders goed in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar is hij zeker goed in,maar wat je zegt over zolang ze maar Nederlands zijn,klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je hajete.
Deze domme termen zijn in dit geval verzonnen door Wilders
om aan te geven dat hij het zo goed bedoeld met de "gewone" mensen >>>>>zolang ze maar Nederlands zijn.
Het is een populistische term, bekt lekker, komt
goed over.
Daar is Wilders goed in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt waarschijnlijk voor uit de gedachte dat de Nederlanders infantiel zijn en blijkbaar zoiets concreets nodig hebben als Henk en Ingrid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij
Omdat namen gemiddeld in bepaalde milieus veel meer voorkomen dan anderen, kunnen ; doorsnee namen' uit dat 'milieu' meteen, instant, bij iedereen een heel duidelijk beeld oproepen van wat voor 'soort' mensen je bedoelt.

Henk en Ingrid zijn van die mensen die iedereen wel kent. Modale anderhalfverdieners, leuke 'job', paar kids, geen gekke dingen.

Johnny en Anita zijn ook zo'n fictief stel, iets minder (dan) modaal, jonger ook, brommertje, biertje,ongeschoold baantje, niet zo heel erg slim, maar niks vervelends.

Tokkies hebben weer een andere oorsprong ; toch wel zo uitzonderlijk - gelukkig- dat 'Hanna en Gerrie' blijkbaar niet representatief genoeg was om de groep duidelijk mee aan te geven. Maar iedereen weet wat een Tokkie is : asociaal, luid, brutaal, op het randje van de wet of net daar overheen. En vaak in de bijstand, hoewel Gerrie Tokkie iets van een soort van baan had, en de soap over hun leven ze geen windeieren heeft gelegd.

Meer groepen ken ik eerlijk gezegd niet, maar toch voel je op je blote klompjes aan dat pakweg Fabian en Henriette weer heel andere zullen mensen zijn dan Dirk en Petra. Op school weet je al dat Sterre en Job vermoedelijk uit een heel ander soort gezin komen dan Mitchel en Larissa.

Mensen hebben die termen niet 'verzonnen'; het zijn verschijnselen uit de samenleving die we allemaal wel kennen zonder ze specifiek te benoemen, en die heel snel en heel duidelijk een (sfeer)beeld kunnen scheppen van de situatie uit het verhaal.
En wat kort en duidelijk is, ja, dat wordt natuurlijk in mum van tijd opgenomen in het dagelijks spraakgebruik.

Hebben we het echt over DE doorsnee Nederlander, dan hebben we het echter meestal nog steeds over Jan Modaal (die vermoedelijk ergens in de buurt van Henk en Ingrid zal wonen, ja). Johnny en Anita wonen een paar straten verderop (in een flat waarschijnlijk) , en Tokkies hopelijk een heleboel straten verderop, want als dat je buren zijn, ben je er mooi klaar mee. Fabian en Henriette wonen waarschijnlijk weer een beetje boven Jan Modaals' stand, in een vrijstaande woning met twee mooie auto's voor de deur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft een krant ook nog wel eens geprobeerd om Ahmed en Halima te introduceren, de goed geintegreerde niet-westerse allochtonen.
Die term word door Wilders gebruikt, daar bedoelt hij zijn eigen aan hang mee. Doorsnee Nederlander is voor mij Jan modaal.