Hoe zit het met de etiquette bij een draaideur?

Uitgaande van een NIET-automatische draaideur.

Is het dan nog steeds "dames gaan voor", of moet je als man juist eerst gaan zodat de dame niet hoeft te duwen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen een reactie, omdat ik het antwoord niet weet, maar wel een opmerking die licht kan werpen: dames gaan inderdaad niet altijd voor. Als je bijvoorbeeld samen een restaurant of andere gelegenheid ingaat, gaat de heer voor. Dan is het idee dat de heer kan zien of de gelegenheid wel veilig/geschikt is, en bovendien een tafeltje kan regelen. Ook op een trap gaat de heer voor. Bij het naar boven lopen opdat hij niet onder haar rokken kan kijken, bij het naar beneden lopen opdat hij haar kan opvangen als ze struikelt. Ik vermoed dat de draaideur bij deze uitzonderingen hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vermoed ik ook. Wellevendheid en gezond verstand hebben bij etiquette altijd de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van de trap wist ik nog niet, wel logisch. Restaurant wel, meestal ben ik ook degene die de tafel heeft gereserveerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meen mij te herinneren dat bij het traplopen de heer alleen bij het naar boven gaan voor ging en bij het naar beneden gaan achter. In beide gevallen om het zicht onder de rok van de dame te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, bij het naar beneden gaan gaat de heer ook voor, om de dame eventueel te kunnen opvangen wanneer zij zou vallen. Natuurlijk wel met het gezicht naar de onderkant van de trap gewend, en niet achterstevoren. ;-)

Het beste antwoord

Voor niet-automatische draaideuren is inderdaad een uitzondering op de etiquette van 'dames gaan voor', net als op de al genoemde trappen en het binnengaan van een horecagelegenheid.
De goede antwoorden waren eigenlijk al gegeven (en zijn net als de meeste etiquette-'regels' gewoon heel logisch) maar ik heb er nog wat bronnen bij gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De meeste draai deuren draaien automatisch. Dus als je je dan als heer wilt gedragen laat je de dame voor. Bij een draai deur die je zelf moet duwen. Zou ik (als ik heer was) tegen de dame zeggen; zal ik even voor gaan dan kan ik de deur voor je duwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een draaideur gaan criminelen altijd voor...

Nee draaideuren komen niet zo vaak voor dat er een etiquetteregel speciaal voor geschreven is... Wie het eerst komt het eerst maalt...
Natuurlijk zijn er hardnekkige etiquette-aanhangers die hier ook het vrouwelijke schoon voor laten, maar specifieke regels zijn er niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen bij draaideuren gaat de heer voor om zo de deur vooruit te duwen en de snelheid van de draaideur voor de dame aan te passen.